Dit is een serieuze vraag !
Maar voor de Redned-ers onder ons, misschien kunnen jullie de vraag voor mij beantwoorden.
Ik kom "reddingsbrigades" tegen die bij REDNED zijn aangesloten, in de vorm van Stichtingen en in de vorm van verenigingen.
In Juridische zin, is de vereniging of stichting een zelfstandig rechtspersoon, en moet zijn eigen zaakjes op orde hebben en zijn daar zelf bestuurlijk aansprakelijk voor..
Het bekende voorbeeldje een RI&E (Arbowet), moet elke Reddingsbrigade zelfstandig hebben..
Nu is mijn vraag, welke toegevoegde waarde heeft een koepelorganisatie als REDNED/KNBRD voor die stichtingen en verenigingen die vergelijkbare doelstellingen hebben.
Ik zie "Aangesloten Reddingsbrigades", die alle opleidingen elders doen, hierin REDNED in z'n geheel niet volgen. Ik zie dat er reddingsbrigades zijn zonder vlet en met andere materieel varen en andere uitrustingsniveau werken..
Behalve dat je het LOGO van REDNED mag voeren, wat is heden ten dage het toegevoegde waarde van zo'n koepel ?
En dan bedoel ik voornamelijk in bestuurlijke zin en praktische zin.
De eigenlijke meerwaarde van RN KNBRD is minimaal in mijn optiek. Je snijdt reeds al een aantal punten aan die zeker voor verbetering in aanmerking komen, bijvoorbeeld:
- opleidingen
- uniformiteit
- PR en communicatie
Menig bij RN KNBRD aangesloten reddingsbrigade heeft een eigen opleidingsplan en heeft daarbij z'n eigen connecties om dit pad te bewandelen. Deze methodiek is ontstaan omdat de opleidingen van RN KNBRD niet meer aansloten voor de hedendaagse hulpverlening op het water en langs de kusten. Dit komt uiteraard ook door de verscheidenheid aan soorten reddingsbrigades en de daarbij behorende autonomie van al die verenigingen.
Wat uniformiteit betreft zijn er niet meer kikkers die in de kruiwagen blijven dan dat er verschillende reddingsbrigades zijn. Uniformiteit is iets dat absoluut niet van toepassing is binnen RN KNBRD. Laat ik het anders stellen, welke twee reddingsbrigades zijn identiek aan elkaar en dan niet alleen aan uitstraling, maar ook qua fondsenwerving, materiaal, opleidingen, inzetcriteria etc. Ik geef alvast het antwoord:
0 Maar dat is ook het mooie aan reddingsbrigades, de leden die vertrekken gaan naar een reddingsbrigade die beter bij hen past, alsof ze schone kleren gaan halen bij de buurman.
Wat naamsbekendheid betreft zijn het altijd dezelfde reddingsbrigades die het publiek weten te trekken. Wanneer zie je een reddingsbrigade uit Zwolle op tv. Als je kijkt naar reddingsbrigades als Zandvoort, Bloemendaal, die kom je minimaal 1 keer per week in een zomer in het nieuws tegen. Maar wanneer lees je iets over een lokale redingsbrigade in de landelijke pers? En als ze erin staan is het alleeen met een groot inzetverslag van de bekende reddingsbrigades. Verder heeft RN KNBRD het contact met de achterban verder verloren door "de Brigade" te elimineren. Ook dat is een zeer groot gemis heden ten dagen, aangezien de digitale nieuwsbrief het blaadje absoluut niet kan vervangen.
Peter, waarom dan aansluiting bij RN KNBRD? Erkenning? Belastingvoordeel? Vervangende vlet?
Als je aansluiting zoekt moet het een meerwaarde hebben en ik denk dat MedicalRescue.NL weinig meerwaarde kan vinden in RN KNBRD.