Bon schrijven vrije tijd

Auteur Topic: Bon schrijven vrije tijd  (gelezen 18080 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

LSPD

  • Generalist GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 701
Reactie #10 Gepost op: 15 augustus 2018, 01:49:04
Net als anderen schrijf ik ook bekeuringen op kenteken in uitzonderlijke gevallen.

Hierbij hou ik voor mezelf een bedenktijd aan van minimaal een week. Daarna kijk ik of ik nog steeds van mening ben dat iemand de bekeuring verdient.

ECHTER: staande houden of uberhaupt legitimeren als politie in vrijetijd is voor mij een no-go en probeer ik dus zo veel mogelijk te vermijden.

Tot nu toe één keer gedaan: twee tieners waarvan 1 een drinkbeker in de bosjes gooit. Na aanroepen werd ik afgesnauwd en wilde de persoon weglopen.

Na legitimeren werd mijn waarschuwing toch maar aangehoord en het afval opgeruimd, al ging het niet van harte.

Het is een afweging die ik maakte... maar het kan ook totaal verkeerd uitpakken.


flowcop

  • Gen. GGP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 167
Reactie #11 Gepost op: 15 augustus 2018, 10:33:13
Mijn mening hierover; bij constatering van asociale gedragingen waar andere weggebruikers last van (kunnen) hebben of wat gezien wordt als huftergedrag 'schrijf' ik gewoon een bekeuring uit op kenteken via MEOS.

Dit beperkt zich overigens wel tot mijn eigen werkgebied (Hart van Brabant, ZWB) en ook alleen op het moment dat ik niet voor een privegelegenheid met het gezinnetje in de auto zit. Buiten het district laat ik het over aan de collega's die hopelijk op het moment van zo'n gedraging in de buurt rijden.

Staande houden zou ook alleen van toepassing zijn als er sprake is van een zeer grove overtreding en ik weet dat er eventueel collega's ter plaatse kunnen komen mocht de staande houding een vervelende wending krijgen. Ik woon in mijn werkgebied dus staande houding wil ik zo veel mogelijk beperken.
Eenheid Zeeland-West Brabant - District Hart van Brabant


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #12 Gepost op: 16 augustus 2018, 09:41:44
Ik ben wel benieuwd naar je overweging om het alleen in je eigen werkgebied te doen Flowcop? Puur uit interesse, is de overtreding daar zwaarder voor jouw gevoel of?

Bij mij maakt niet niets uit of ik in mijn eigen eenheid rijd of in Friesland, als iemand iets dusdanig hufterigs doet dat ik in privé tijd een bekeuring schrijf kijk ik niet naar de locatie maar verdient hij hem gewoon.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


LSPD

  • Generalist GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 701
Reactie #13 Gepost op: 16 augustus 2018, 11:11:45
Je kan natuurlijk op basis van de Politiewet 2012 artikel 6 lid 2 jezelf afvragen of bekeuren in vrije tijd, buiten je eigen eenheid, toegestaan is:

Artikel 6
1 De ambtenaar van politie is bevoegd zijn taak uit te oefenen in het gehele land.
2 Hoewel bevoegd in het gehele land, onthoudt de ambtenaar van politie die is tewerkgesteld bij een regionale eenheid, zich van optreden buiten zijn gebied van tewerkstelling, tenzij zijn optreden redelijkerwijs noodzakelijk is, dan wel ingevolge regels, gesteld bij of krachtens de wet, dan wel in opdracht of met toestemming van het bevoegd gezag over de politie.


Dion

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,214
Reactie #14 Gepost op: 16 augustus 2018, 11:23:42
Ik kan het inkloppen van gegevens in MEOS nou niet echt optreden noemen...


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #15 Gepost op: 16 augustus 2018, 12:34:16
Je kan natuurlijk op basis van de Politiewet 2012 artikel 6 lid 2 jezelf afvragen of bekeuren in vrije tijd, buiten je eigen eenheid, toegestaan is:

Artikel 6
1 De ambtenaar van politie is bevoegd zijn taak uit te oefenen in het gehele land.
2 Hoewel bevoegd in het gehele land, onthoudt de ambtenaar van politie die is tewerkgesteld bij een regionale eenheid, zich van optreden buiten zijn gebied van tewerkstelling, tenzij zijn optreden redelijkerwijs noodzakelijk is, dan wel ingevolge regels, gesteld bij of krachtens de wet, dan wel in opdracht of met toestemming van het bevoegd gezag over de politie.

Dit is helemaal niet van toepassing. Buitenom het feit dat de nationale politie het hokjes denken juist wegneemt, kun jij uitleggen waarom jij het noodzakelijk vond om hier een bekeuring te schrijven.
De geest van het artikel is om te voorkomen dat de collega's in Rotterdam spontaan besluiten om een verkeersactie in Zeeland te gaan uitvoeren, het flexteam van Utrecht niet ineens zakkenrollers gaat vangen in Amsterdam. Is m.i. absoluut niet van toepassing op het schrijven van een bekeuring.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


LSPD

  • Generalist GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 701
Reactie #16 Gepost op: 16 augustus 2018, 13:43:35
Als een bekeuring in MEOS schrijven geen optreden is, zou het dus volgens deze wet wel mogen om als eenheid Rotterdam rondjes te rijden door Zeeland en daar bekeuringen op kenteken schrijven.

(Mag niet, want je moet zoveel mogelijk staandehouden, maar daar gaat deze wet niet over)

Gevoelsmatig is het logisch om te zeggen dat juist het staandehouden je handelen 'optreden' maakt, omdat het meer uitgebreide handelingen zijn en gebruik wordt gemaakt van meer bevoegdheden.

Echter in mijn ogen valt er iets voor te zeggen dat het schrijven van een bon uitvoering van je politietaak is, en je derhalve aan het optreden bent.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #17 Gepost op: 17 augustus 2018, 11:18:48
Nee want dan ben je doelbewust in een andere eenheid bezig, dat is inderdaad waar artikel 6 voor bedoelt is. Waar het m.i. niet om gaat is wanneer jij (privé of werkgerelateerd) in een andere eenheid zit en een zwaar strafbaar feit ziet waarbij jij besluit te schrijven. Ik vind wel dat er dan sprake is van optreden (immers, je oefent ambtshandelingen uit), maar niet zoals artikel 6 het bedoelt. Er is volgensmij een memorie van toelicht oid waarin dit wordt verhelderd, heb em ooit ergens voorbij zien komen.

Daarnaast zit je nog met 'tenzij zijn optreden redelijkerwijs noodzakelijk is'. Zeker bij de zeer grove overtredingen kun je je daar al snel op beroepen en kun je het ook uitleggen.
Het is niet voor niets dat we een horkenlijn hadden, daarmee werd juist gestimuleerd om zware overtreders op kenteken te verbaliseren - ongeacht je eenheid.

Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Citroen

  • Nationale Politie
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 190
  • Better safe than sorry
Reactie #18 Gepost op: 17 augustus 2018, 17:19:54
Nee want dan ben je doelbewust in een andere eenheid bezig, dat is inderdaad waar artikel 6 voor bedoelt is. Waar het m.i. niet om gaat is wanneer jij (privé of werkgerelateerd) in een andere eenheid zit en een zwaar strafbaar feit ziet waarbij jij besluit te schrijven. Ik vind wel dat er dan sprake is van optreden (immers, je oefent ambtshandelingen uit), maar niet zoals artikel 6 het bedoelt. Er is volgensmij een memorie van toelicht oid waarin dit wordt verhelderd, heb em ooit ergens voorbij zien komen.

Daarnaast zit je nog met 'tenzij zijn optreden redelijkerwijs noodzakelijk is'. Zeker bij de zeer grove overtredingen kun je je daar al snel op beroepen en kun je het ook uitleggen.
Het is niet voor niets dat we een horkenlijn hadden, daarmee werd juist gestimuleerd om zware overtreders op kenteken te verbaliseren - ongeacht je eenheid.

Die is er nog steeds, de MAV.
Al mijn uitspraken zijn op persoonlijke titel en kunnen nooit gelinkt worden aan welke organisatie dan ook.


Jim1

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 448
Reactie #19 Gepost op: 23 augustus 2018, 14:34:49
Ik schrijf heel af en toe in privetijd. Ik noteer het kenteken en schrijf later op het werk via MEOS. Ik neem namelijk mijn werktelefoon niet meer mee naar huis. Dat zorgt voor een hoop minder stress / betrokkenheid 24/7. Ideaal.
Als ik schrijf gaat het inderdaad om echt a-sociale gedragingen in het verkeer.