Is Drenthe voldoende voorbereid op natuurbranden?

Auteur Topic: Is Drenthe voldoende voorbereid op natuurbranden?  (gelezen 1802 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Kuiper

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 9
Gepost op: 6 april 2020, 21:06:07
De afgelopen dagen zijn er meerdere grote natuurbranden geweest in de regio Drenthe.

https://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,107324.msg1512859.html#new

https://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,107341.msg1512929.html#new

De provincie Drenthe beschikt over veel natuur vaak gaat het om grote aan een gesloten stukken natuur die met een normale TS en WT slecht te berieken zijn. Binnen de VRD zijn 6 posten die beschikken over een TST-NBB ( Ruinen, Vledder, Dwingeloo, Havelte, Westerbork en 2e Exloërmond) In de nabije toekomst zullen de posten Vries en Sleen een nieuwe TST-NBB ontvangen.  Bij de brand op 5-4-2020 werd het peloton 100 gevormd door normale 4x2 tankautospuiten met ondersteuning van tankwagens. Het peloton 200 werd gevormd door 4 TST-NBB voertuigen die een aanrijdtijd van +- 40 minuten hadden.

De brandweer Drenthe heeft de schuimblusvoertuigen van Assen en Emmen voorzien van een fire defender voor inzetten bij natuurbranden. Deze voertuigen zijn echter niet voorzien van een terreinaandrijving.
https://twitter.com/Danny722/status/1246869720655069189  

Ik heb geen brandweer achtergrond maar ik ben wel erg benieuwd hoe groot het voordeel van een TS ten opzichte van een TST-NBB is bij natuurbrandbestrijding en of de kosten van een TST-NBB opwegen tegen de baten.  In de komende jaren zijn de verwachtingen dat het in Nederland door de opwarming van de aarde steeds warmer en droger zal worden en de natuur daardoor een stuk kwetsbaarder wordt zullen we waarschijnlijk steeds vaker en grotere natuurbranden gaan zien.  




André Welten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,727
Reactie #1 Gepost op: 9 april 2020, 14:45:42
Ik neem aan dat je de nadelen van een standaard TS ten opzichte van een TST-NBB bedoelt: standaard-TS mist aandrijving op alle wielen inclusief bandendruk aflaatsysteem, hogere bodemvrijheid, dakblussing en bumpermonitor. Ik denk dat de VRU een hele goede keuze hebben gemaakt met hun concept van standaard-ts voor de steden en compact TS samen met TST-NBB (CFF-M)


71-Peter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #2 Gepost op: 9 april 2020, 18:48:28
Ik wil de vraag omdraaien, waaruit zou blijken dat Drenthe niet voldoenjde is voorbereid op een natuurbrand?


Kuiper

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 9
Reactie #3 Gepost op: 15 april 2020, 09:33:43
Als ik het materiaal van de VRD bekijk staan de TST-NBB voornamelijk in Zuid West Drenthe. De regio gooi en Vechtstreek bijvoorbeeld beschikt over een aantal bos/heide brand bakken waarmee rijdend geblust kan worden. In een van de topics hier op het forum wordt besproken dat er meer specialistisch natuurbrand materiaal nodig is om de natuurbranden veel eerder de kop in te drukken.
https://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,83618.10.html


André Welten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,727
Reactie #4 Gepost op: 15 april 2020, 11:46:20
Als de nieuwe TST-NBB voertuigen voor Sleen en Vries afgeleverd zijn heeft men daar 2 pelotons voor NBB, durf niet te zeggen of dat voldoende is voor heel Drente.


71-Peter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #5 Gepost op: 15 april 2020, 16:53:06
Als ik het materiaal van de VRD bekijk staan de TST-NBB voornamelijk in Zuid West Drenthe. De regio gooi en Vechtstreek bijvoorbeeld beschikt over een aantal bos/heide brand bakken waarmee rijdend geblust kan worden. In een van de topics hier op het forum wordt besproken dat er meer specialistisch natuurbrand materiaal nodig is om de natuurbranden veel eerder de kop in te drukken.
https://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,83618.10.html
Als je de provincie Drenthe via Google maps bekijkt, zie je als je het noordelijke deel bekijkt dit voornamelijk uit landbouwgebied bestaat, er is wel wat bos/natuur te zien. Maar het zwaartepunt ligt toch in de zuidwest hoek van de provincie, bijvoorbeeld het Dwingelerveld. Ik ken dat gebied, erg veel bos en heide. En daar staan ook de TS-NBB voertuig. En uiteraard in het noordelijke deel kan ook een natuurbrand plaats vinden, maar die zijn over het algemeen geen probleem voor een normale TS, aangevuld met een waterwagen. Dus op zich is er wel nagedacht, en staan de voertuigen daar waar ze het hardst nodig zijn. De regio Gooi&Vechtstreek heeft 2 waterbakken, en een aantal posten met een TS-NBB. Loopt een natuurbrand daar uit de hand moet de VRU daar inspringen. ;)