Hulp m.b.t. opleidingskeuze

Auteur Topic: Hulp m.b.t. opleidingskeuze  (gelezen 3708 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

agrelin

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 28
Gepost op: 23 april 2018, 10:30:26
Hallo,

Ik ben geïnteresseerd in zowel de functie politiekundige als hoofdagent. Echter twijfel ik welke het beste bij mij past.

Ik heb mijn HAVO opleiding afgerond, en ga in augustus starten met een management HBO opleiding. Echter voelt het meer als een verplichting om een HBO opleiding te volgen. Het is niet mijn droom-opleiding of beroep.

Nu weet ik hoe lastig het is om als havist zonder veel levenservaring te kunnen beginnen aan de opleiding tot politiekundige. Bij de functie hoofdagent gaat dit gemakkelijker volgens diverse fora.  (enkel gebaseerd op werkervaring/voor-opleiding)
Ik heb besloten dat ik sowieso wel wil gaan solliciteren zodra er vacatures komen, ondanks dat de kans klein is op een aanstelling. De ervaring die ik dan mee kan pikken in het sollicitatieproces kan alleen maar in het voordeel werken :)

Echter is het de keuze tussen politiekundige of hoofdagent die het voor mij lastig maakt. Ik weet wat beide functies inhouden, en dat je als hoofdagent voornamelijk op straat werkzaam bent in tegenstelling tot de PK.
Het werken op straat spreekt mij erg aan, maar toch ben ik een persoon die vaak dieper nadenkt over situaties. Ook ben ik een persoon die graag leiding geeft en organisatorisch bezig is.

Je zou zeggen dat de PK opleiding een stuk beter bij mij zou passen, ben echter bang dat ik na de opleiding achter het bureau verdwijn en zelden het straatwerk kan doen. Omdat het afhankelijk is van de eenheid, vind ik de gok nogal groot om te nemen.

Zijn er hier mensen die mij kunnen adviseren? Of mensen die hier ook ervaring mee hebben (gehad)?

Alvast bedankt!  998765

ps. Ik weet dat de functie hoofdagent waarschijnlijk geschrapt wordt qua opleiding.





PWB

  • Senior GGP A’dam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,079
Reactie #1 Gepost op: 23 april 2018, 18:01:25
De opleiding tot hoofdagent verdwijnt hoe dan ook. Er worden nu al enkel nog agent vacatures open gesteld. Waarschijnlijk zullen in week 21 voor de laatste keer niveau 4 (hoofdagent) klassen beginnen.

Een maatje van mij volgt de politiekundige opleiding en volgens hem is het een misvatting dat de politiekundige achter een bureau verdwijnt. Ik weet dat er enkele politiekundigen-(in opleiding) actief zijn op dit forum. Wellicht kunnen zij jou wat dat onderwerp betreft wat meer vertellen.
Al mijn bijdragen op dit forum zijn volledig op eigen titel.


Daniel!

  • i.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 965
Reactie #2 Gepost op: 23 april 2018, 18:59:13
Ik weet dat er enkele politiekundigen-(in opleiding) actief zijn op dit forum. Wellicht kunnen zij jou wat dat onderwerp betreft wat meer vertellen.
Verschilt heel erg per eenheid, district en bureau. Ligt er ook aan waar je eigen interesses liggen en waar je op solliciteert. In mijn eenheid verdwijn je - gelukkig - niet achter een bureau ;).

Of, en zo ja hoe, je dat van tevoren te weten kunt komen kan ik je helaas niet mee helpen.


agrelin

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 28
Reactie #3 Gepost op: 23 april 2018, 19:49:40
Of, en zo ja hoe, je dat van tevoren te weten kunt komen kan ik je helaas niet mee helpen.
Bedankt voor de input. Solliciteren voor politiekundige is dan eigenlijk de enige optie als de hoofdagent vacatures verdwijnen :)

Hoe zit het precies m.b.t. het solliciteren met enkel een havo diploma? Heb ergens gelezen dat er in een klas politiekundigen slechts enkele uitzonderingen zijn die alleen een havo of mbo4 opleiding hebben. De rest allemaal afgeronde HBO opleidingen. (ook de niet versnelde trajecten)

Ondanks dat solliciteren altijd een gok is, is het überhaupt de moeite waard om te solliciteren met enkel een havo diploma? Kan me voorstellen dat W&S hier niet op zit te wachten.


Citroen

  • Nationale Politie
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 190
  • Better safe than sorry
Reactie #4 Gepost op: 23 april 2018, 19:59:10
Bedankt voor de input. Solliciteren voor politiekundige is dan eigenlijk de enige optie als de hoofdagent vacatures verdwijnen :)

Hoe zit het precies m.b.t. het solliciteren met enkel een havo diploma? Heb ergens gelezen dat er in een klas politiekundigen slechts enkele uitzonderingen zijn die alleen een havo of mbo4 opleiding hebben. De rest allemaal afgeronde HBO opleidingen. (ook de niet versnelde trajecten)

Ondanks dat solliciteren altijd een gok is, is het überhaupt de moeite waard om te solliciteren met enkel een havo diploma? Kan me voorstellen dat W&S hier niet op zit te wachten.

In principe is de PK opleiding een HBO opleiding, waarbij je wordt toegelaten als je een havo/mbo4 diploma hebt. Het lijkt me een raar gegeven dat ze voor een HBO opleiding liever mensen met al HBO op zak aannemen. Voor de versnelde versie zal dit sneller het geval zijn.

En wat betreft de N4 opleiding. Inmiddels is de informatie op kombijdepolitie.nl over de N4 opleiding weer terug. Deze info was sinds eind vorig jaar van de site af. Dus ik neem aan dat de N4 wél weer terug zal komen.

Wat ik heb begrepen is dat de N3 opleiding terug is gekomen omdat dit de eenheid scheelt in opleidingsduur, zodat er sneller afgestudeerde agenten op straat lopen i.v.m. de vergrijzing. Daarnaast is de N3 opleiding voor de baas aantrekkelijker, omdat ze dan de doorgroeimogelijkheden kunnen waarborgen. Als ik jou was zou ik me dus niet stukbijten op het feit dat N4 misschien wel niet meer terug komt.

Het beste wat je wellicht kunt doen is IDU (Instroom/Doorstroom/Uitstroom), voorheen Werving en Selectie bellen en vragen of hun info hebben wat betreft de N4 opleiding en de toekomst daarvan.
Al mijn uitspraken zijn op persoonlijke titel en kunnen nooit gelinkt worden aan welke organisatie dan ook.


Daniel!

  • i.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 965
Reactie #5 Gepost op: 23 april 2018, 20:05:09
Bedankt voor de input. Solliciteren voor politiekundige is dan eigenlijk de enige optie als de hoofdagent vacatures verdwijnen :)

Hoe zit het precies m.b.t. het solliciteren met enkel een havo diploma? Heb ergens gelezen dat er in een klas politiekundigen slechts enkele uitzonderingen zijn die alleen een havo of mbo4 opleiding hebben. De rest allemaal afgeronde HBO opleidingen. (ook de niet versnelde trajecten)

Ondanks dat solliciteren altijd een gok is, is het überhaupt de moeite waard om te solliciteren met enkel een havo diploma? Kan me voorstellen dat W&S hier niet op zit te wachten.
Ik heb doe zelf de niet-versnelde opleiding (4 jaar) en heb een MBO4 diploma op zak en daarnaast een propedeuse van een HBO. Als ik naar mijn klas kijk dan zijn er heel veel verschillende achtergronden.

Solliciteren is het altijd waard als je het écht wil. Je vooropleiding maakt niet uit want ze zoeken naar een gezonde mix van achtergronden. Iemand met een HBO-opleiding heeft dus niet automatisch meer kans dan iemand met een havo-diploma ;)


agrelin

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 28
Reactie #6 Gepost op: 24 april 2018, 00:30:20
Kijk, dit zijn nog eens positieve berichten om te horen :)

In principe is de PK opleiding een HBO opleiding, waarbij je wordt toegelaten als je een havo/mbo4 diploma hebt. Het lijkt me een raar gegeven dat ze voor een HBO opleiding liever mensen met al HBO op zak aannemen. Voor de versnelde versie zal dit sneller het geval zijn.

Ik snap wat je bedoeld. Maar ik ga er vanuit dat een HBO’er naast zijn opleiding natuurlijk ook een stukje meer levenservaring en eventueel werkervaring heeft.. dan komt een “simpele havist” toch anders over.

En wat betreft de N4 opleiding. Inmiddels is de informatie op kombijdepolitie.nl over de N4 opleiding weer terug. Deze info was sinds eind vorig jaar van de site af. Dus ik neem aan dat de N4 wél weer terug zal komen.

Dat is leuk om te lezen, het leek me ook al een groot gat tussen agent en politiekundige in. Heb inmiddels de IDU al een berichtje gestuurd. Ben benieuwd.

Solliciteren is het altijd waard als je het écht wil. Je vooropleiding maakt niet uit want ze zoeken naar een gezonde mix van achtergronden. Iemand met een HBO-opleiding heeft dus niet automatisch meer kans dan iemand met een havo-diploma ;)

Solliciteren wil ik sowieso gaan doen, niet geschoten is altijd mis tenslotte :D
Bedankt voor de reacties.


louise32

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 83
Reactie #7 Gepost op: 28 april 2018, 21:24:23
Niveau 3 is niveau 4 geworden...
Dus zowel agent alsook hoofdagent is niveau 4.