Slow whoop - buiten wel/niet hoorbaar

Auteur Topic: Slow whoop - buiten wel/niet hoorbaar  (gelezen 7551 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

markvandenakker

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 2
Gepost op: 23 april 2018, 16:07:33
Hallo,

Onlangs hebben we een ontruimingsoefening gehad.
Het viel hierbij op dat buiten (verzamelplaats vlak bij het pand) de slow whoop niet (of zeer moeilijk) hoorbaar is.
Weet iemand de regelgeving hierover?
Moet een slow whoop buiten hoorbaar zijn, of juist niet?




Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Reactie #1 Gepost op: 23 april 2018, 21:04:11
Bouwbesluit verwijst naar NEN-norm en daarin is opgenomen hoe hard (decibels) een Slow Whoop moet klinken in een gebouw. Daar staat niets over in over buiten. Je moet je ook af vragen of dat nodig is.

Hallo,

Onlangs hebben we een ontruimingsoefening gehad.
Het viel hierbij op dat buiten (verzamelplaats vlak bij het pand) de slow whoop niet (of zeer moeilijk) hoorbaar is.
Weet iemand de regelgeving hierover?
Moet een slow whoop buiten hoorbaar zijn, of juist niet?


112fotograaf

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 454
Reactie #2 Gepost op: 23 april 2018, 22:15:54
Uitgaande dat jullie enkel een luidalarm type B hebben moet je uitgaan van NEN 2575. Ik citeer:

Bij een gewone slow-whoop is de minimale eis in het betreffende deel van het gebouw 65 dB. Hier mag u alleen van afwijken als dit staat aangeven in het programma van eisen. In gebouwen waar mensen slapen, is de minimale vereiste 75 dB bij het hoofdeinde. Naast deze standaardeisen gelden een aantal uitzonderingen:

Het alarm moet 6 dB hoger zijn dan het omgevingsgeluid;
Het alarm mag maximaal 120 dB (en 85 DB in slaapgebieden) zijn, omdat het anders zorgt voor gehoorschade;
Bij een omgevingsgeluid harder dan 75 dB kunt u ook flitsers plaatsen om mensen te waarschuwen dat er brand is. Bron: https://www.alfagroup.nl/blog/welk-geluidsniveau-moeten-de-sirenes-van-mijn-brandmeldinstallatie-halen


Bij type B+ (met gesproken woord) moet het gesproken woord minimaal 60 dB produceren, voor de reguliere sloop whoop geldt 65 dB.


markvandenakker

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 2
Reactie #3 Gepost op: 24 april 2018, 14:51:43
Dank voor de reacties!
Buiten lijkt me inderdaad overbodig (zo regeren nabije bedrijven niet op het alarm).