Onderzoek aantal gemeenten met RTGB 4 of hoger.

Auteur Topic: Onderzoek aantal gemeenten met RTGB 4 of hoger.  (gelezen 6887 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

D.Monnickendam

  • Operationeel Coördinator Handhaving : Taakaccent Jeugd & Wijkzorg
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 20
  • ''Leefbaarheid & Veiligheid''
Gepost op: 25 april 2018, 19:30:15
Beste collega's,

Ik ben opzoek / aan het inventariseren naar het aantal gemeentes met domein 1 boa's die RTGB 4 (Handboeien & Wapenstok) of hoger hebben (Pepperspray), dit n.a.v. signalen dat er in sommige provincies door de Direct Toezichthouder(s) anders getoetst word in de aanvraag cq in de toekenning van geweldsmiddelen.

Graag zou ik willen weten welke gemeente RTGB 4 of hoger heeft, en welke provincie / Direct Toezichthouder dit betreft. Mocht je dit niet willen vermelden in de publieke chat, dan mag je mij altijd een persoonlijk bericht sturen.

Bij voorbaat dank.

Mvg,

D.Monnickendam


-Gediplomeerd beveiliger, Gediplomeerd HTV-P'er.  -Mede-Oprichter platform Handhaving Nederland. (Alles op eigen titel)


gsdegoede

  • Aspirant politie, 1905 lichting, eenheid Limburg.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 207
Reactie #1 Gepost op: 22 mei 2018, 13:01:11
Haay!

Hier in Zuid Limburg hebben de gemeentes, Valkenburg, Maastricht, Sittard-Geleen en Kerkrade RTGB 4. Daarnaast heeft Sittard-Geleen nog een aantal 'grijze' BOA's (domein 2, maar in blauwe uniform ivm werken in de openbare ruimte) met RTGB 5.

Ik weet niet hoe het geregeld is bij alle andere, kleinere, gemeentes in Zuid Limburg verder. Wel heeft de gemeente Heerlen, toch van flink formaat, alleen de handboeien.

Groetjes


D.Monnickendam

  • Operationeel Coördinator Handhaving : Taakaccent Jeugd & Wijkzorg
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 20
  • ''Leefbaarheid & Veiligheid''
Reactie #2 Gepost op: 23 mei 2018, 12:23:42
Beste GS,

Bedankt voor je reactie! wat ik zo frappant vind is dat er blijkbaar niet met gelijke maten word gemeten qua het toekennen van de geweldsmiddelen, hier in Midden-Nederland provincie Utrecht is er bijna geen een gemeente die domein 1'ers hebben met RTGB 4. Terwijl er qua incidenten/politiecapaciteit genoeg onderbouwing is voor sommige gemeentes, toch word het niet toegekend ook al voldoe je aan alle criteria.

Eigenlijk zou een aanvraag hier in Midden-Nederland een second-opinion moeten krijgen, of als onderzoek een keer gestuurd moeten worden naar een ander (Direct) Toezichthouder  ???

Nogmaals bedankt voor de terugkoppeling in ieder geval.
-Gediplomeerd beveiliger, Gediplomeerd HTV-P'er.  -Mede-Oprichter platform Handhaving Nederland. (Alles op eigen titel)


KJS

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
  • Generalist OC
Reactie #3 Gepost op: 26 mei 2018, 19:32:05
Daar is een reden voor..   ;) (beleidsmatig)
Heb tot voor kort gewerkt voor een grote gemeente in de provincie Utrecht namelijk.


Beste GS,

Bedankt voor je reactie! wat ik zo frappant vind is dat er blijkbaar niet met gelijke maten word gemeten qua het toekennen van de geweldsmiddelen, hier in Midden-Nederland provincie Utrecht is er bijna geen een gemeente die domein 1'ers hebben met RTGB 4. Terwijl er qua incidenten/politiecapaciteit genoeg onderbouwing is voor sommige gemeentes, toch word het niet toegekend ook al voldoe je aan alle criteria.

Eigenlijk zou een aanvraag hier in Midden-Nederland een second-opinion moeten krijgen, of als onderzoek een keer gestuurd moeten worden naar een ander (Direct) Toezichthouder  ???

Nogmaals bedankt voor de terugkoppeling in ieder geval.
EHBO'er  - AED Bediener HTV'er Buitengewoon Opsporingsambtenaar                                                                                      


Mister81

  • Senior Handhaver - Praktijk begeleider HTV
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 30
Reactie #4 Gepost op: 9 juni 2019, 21:38:34
In Amsterdam hebben alleen de gemeentelijke handhavers in domein 4 (Veiligheidsteam Openbaar Vervoer) een wapenstok, de stadsdeel handhavers van Amsterdam Zuidoost hadden als enigste domein 1 boa's in de stad een stok maar moesten deze in december 2015 inleveren omdat gemeente breed alle domein 1 boa onder een besluit gingen vallen en ze geen wapenstok wilde voor alle handhavers. In Gemeente Haarlemmermeer hebben ze ook sinds 2012 een wapenstok maar is in 2017 het besluit gewijzigd met de voorwaarde dat de wapenstok alleen in het gebied van Schiphol gedragen mag worden, komen de handhavers buiten dit gebied dan moet de stok opgeborgen worden en mag niet gebruikt worden.
Je goede daden worden vaak vergeten, je fouten meestal niet.