Agent schiet aangereden ree af

Auteur Topic: Agent schiet aangereden ree af  (gelezen 3243 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Job45

  • EHBO - VPK
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 367
Gepost op: 28 april 2018, 14:43:00
Zojuist zag ik onderstaand filmpje;

https://www.dumpert.nl/mediabase/7418233/83a21af8/ree_uit_lijden_verlossen.html

Ik ben benieuwd, wat zijn de regels hieromtrent?


Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op eigen titel.


DaMook

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 822
  • BHV'er
Reactie #1 Gepost op: 29 april 2018, 07:45:25
Als ik de uitleg van de agent zelf lees (zeiksnor, een van de bovenste reacties), dan snap ik het wel. Ik snap het sowieso wel, al lijkt het me niet makkelijk om te doen, voor het dier wel het beste.

Citaat
Ik zal even een beetje nadere context geven, gezien de toch wel vele vragen die ik hier tegenkom. Wij kregen om en nabij 05:30 de melding dat er een aanrijding met een ree had plaatsgevonden, hierop zijn we naar de locatie gereden en troffen daar inderdaad een ree aan. Deze was nog redelijk helder en keek ons aan. Echter toen we de dienstauto hadden geparkeerd en het beestje benaderden, stond deze op en probeerde weg te komen, het viel ons meteen al op dat het achterlijf er zeer slapjes bij hing. Gezien het vroege tijdstip en het feit dat het dier toch nog redelijk helder was, overleg gehad hoe we gingen handelen. Een belletje naar de dierenambulance is gedaan, en die zouden nog een halfuur op zich laten wachten. Omdat de ree voornemens was om weer de weg over te steken was er dus ook nog een gevaarzetting voor het overige verkeer. Gezien het vroege tijdstip is echt met zeer veel afweging besloten om het beestje toch maar te schieten. Een opvallend detail: afgelopen nachtdienst waren via de portofoon alleen al 5 à 6 aangereden reeën gemeld. Het is kennelijk weer het seizoen, dus houdt er alsjeblieft een beetje rekening mee. :)
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS) I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)


Job45

  • EHBO - VPK
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 367
Reactie #2 Gepost op: 29 april 2018, 12:19:16
En hoe zit het met betrekking tot vuurwapengebruik buiten een noodweer of gevaarsetting?
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op eigen titel.


Bollie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 408
Reactie #3 Gepost op: 29 april 2018, 12:42:08
Dus omdat een agent een beest wat lijd uit zijn lijden verlost gaan we allemaal vragen krijgen, dit is echt NL op zijn smalst.


DaMook

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 822
  • BHV'er
Reactie #4 Gepost op: 29 april 2018, 19:47:54
Dus omdat een agent een beest wat lijd uit zijn lijden verlost gaan we allemaal vragen krijgen, dit is echt NL op zijn smalst.
Nou ja, dat "wij" hier ons afvragen of dit mag en hoe en wat en alles, dat kan, we zijn geïnteresseerd in de hulpdiensten. Hoop ook dat er iemand een antwoord kan geven.

Maar als je het over de organisatie (politie) hebt, dan hoop ik idd dat dit weinig tot geen vragen op levert voor deze agent.
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS) I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)


Job45

  • EHBO - VPK
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 367
Reactie #5 Gepost op: 29 april 2018, 22:31:11
Dus omdat een agent een beest wat lijd uit zijn lijden verlost gaan we allemaal vragen krijgen, dit is echt NL op zijn smalst.
Dit is niet de insteek van het topic. Ik, zo te zien anderen met mij, zijn geïnteresseerd in de wet - en regelgeving hieromtrent. Mijn mening en die van anderen is nergens naar voren gekomen.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op eigen titel.


Salomon

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 1
Reactie #6 Gepost op: 30 april 2018, 10:45:29
In principe wordt er in de ambtsinstructie alleen gesproken over vuurwapengebruik tegen personen en niet tegen dieren. Pepperspray mag dan weer wel gebruikt worden voor het onder controle brengen van dieren, maar dit was in deze casus dan wel weer raar geweest.



DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #7 Gepost op: 1 mei 2018, 09:15:49
Voor geweldsgebruik buiten de ambtsinstructie wordt gekeken naar de geweldsbevoegdheid van de politie in verhouding tot proportionaliteit en subsidiariteit. Als dit op dat moment de beste keuze was is het geen probleem.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein