Cultuuromslag nodig bij brandweer Amsterdam ?

Auteur Topic: Cultuuromslag nodig bij brandweer Amsterdam ?  (gelezen 65160 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

guest12562

  • Gast
Reactie #30 Gepost op: 17 mei 2018, 16:16:15
Vandaag 16-05-2018, Vaste Kamercommissie V&J, ongeveer 01.05.00 uur in de navolgende link;  https://debatgemist.tweedekamer.nl/debatten/brandweer

hoewel de rest niet minder interessant is, met hier en daar vraagtekens aangaande de juistheid, 24 van de 25 commandanten verklaren zich niet te herkennen in de woorden van de Heer Schaap!


janvangent

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 216
Reactie #31 Gepost op: 17 mei 2018, 17:24:43
Misschien tijd om een Europese aanbesteding uit te schrijven. Wellicht kan Falck het beter en goedkoper ;D Maar de hele situatie is beschamend en schofterig richting de inwoner van Amsterdam-Amstelland.

Dat laatste is zeker waar. Of Falck beter en/of goedkoper is vraag ik me af maar ik denk wel dat, mocht het ooit zover komen, ze onder politiebegeleiding de straat op moeten.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #32 Gepost op: 17 mei 2018, 21:01:35
Vandaag 16-05-2018, Vaste Kamercommissie V&J, ongeveer 01.05.00 uur in de navolgende link;  https://debatgemist.tweedekamer.nl/debatten/brandweer

hoewel de rest niet minder interessant is, met hier en daar vraagtekens aangaande de juistheid, 24 van de 25 commandanten verklaren zich niet te herkennen in de woorden van de Heer Schaap!

Die 24 commandanten geven ook geen leiding aan het korps AA...dus logisch dat zij zich er niet in herkennen, of zijn bang dat zij zelf een probleem hebben als zij het wel zouden herkennen.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #33 Gepost op: 17 mei 2018, 21:09:07
Gezien de al decennia lang heersende disputen,onvrede, over de machtsverhoudingen binnen het brandweerkorps Amsterdam, nu VRAA, zijn de huidige ontwikkelingen niet vreemd.
In het verleden was er vanuit een bepaald gedeelte van het brandweerkorps Amsterdam de nodige minachting niet alleen voor vrijwillige brandweerlieden in het algemeen maar ook voor aanliggende brandweerkorpsen en het bestuur in het algemeen.
Er heerste bij bepaalde medewerkers brandweer Amsterdam een gevoel van superioriteit dat in Nederland vrij uniek genoemd kan worden. Op het gebied van de zogenaamde huis-tuin-en keukenbranden zijn door de Brandmeesters en hun bemanningen grote prestaties geleverd, de aanvalsploegen en redders voorop, bij grote en zeer grote branden onderscheidden de prestaties BRWA zich overigens niet zo veel van andere grotere korpsen.
Commandanten,officieren vanuit de Marine, vanuit de koopvaardij of vanuit andere brandweerkorpsen etc. werden niet of nauwelijks geaccepteerd evenals commandeurs (onder-commandanten) vanuit het eigen korps die tegen de zin van bepaalde “ woordvoerders MC/OR” tot Commandant Brandweer Amsterdam gepromoveerd dreigden te worden.
Ondertussen is het oorspronkelijke overleg/dispuut over de 8 uurs dienst tov. de 24 uurs dienst op basis van praktische punten (voor en tegen) nu helaas verworden tot “wie krijgt zijn zin of wie krijgt de macht”. Een ordinaire zaak van machtsverhoudingen.



guest12562

  • Gast
Reactie #34 Gepost op: 18 mei 2018, 09:07:57
Die 24 commandanten geven ook geen leiding aan het korps AA...dus logisch dat zij zich er niet in herkennen, of zijn bang dat zij zelf een probleem hebben als zij het wel zouden herkennen.

Ik denk dat Schaap daar ook op een te grote stoel is gaan zitten, hij praat namelijk over de Brandweer en scheert daarmee alles over 1 kam, dat kan hij niet doen, omdat hij net zo goed niet voor andere regio's kan praten.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #35 Gepost op: 18 mei 2018, 11:43:42
Als de huidige commandant brandweer Amsterdam zich wat meer zou hebben verdiept in de ontwikkelingen BRWA, met name in de disputen met de MC/OR van een aantal van zijn voorgangers had hij ervan op de hoogte kunnen zijn wat er zoal allemaal uit de kast wordt getrokken om mogelijke wijzigingen tegen te houden.

De wijziging van de 24 uurs naar de 8 uurs dienst kan van grote invloed zijn op het huidige leven, woonsituatie, hoofd-en neveninkomsten etc. van (beroeps) brandweerlieden.
De vrijwilligers wonen meestal dicht in de buurt, ontlenen hun inkomsten voornamelijk aan hun normale werk en de taken voortvloeiend uit de betrokkenheid bij brandweer worden beschouwd als bijbaan.
Dat maakt wel een groot verschil.


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Reactie #36 Gepost op: 18 mei 2018, 19:23:55
Oh daar is ie wel van op de hoogte vandaar dat ie er ook met gestrekt been in gaat.

Ja en? Als mijn bedrijf beslist om naar een hele andere plek van het land te verhuizen heb ik daar ook maar mee te dealen, thats life. Natuurlijk heeft dan invloed maar we kunnen niet het belang van de medewerker boven de brandweerzorg en het betaalbaar houden daar van stellen. Eh het hoofdinkomen is bij de brandweer van de beroeps, dat veranderd niet. Kijk dat ze er zoveel bijklussen daar heeft de baas niets mee te maken.

Als de huidige commandant brandweer Amsterdam zich wat meer zou hebben verdiept in de ontwikkelingen BRWA, met name in de disputen met de MC/OR van een aantal van zijn voorgangers had hij ervan op de hoogte kunnen zijn wat er zoal allemaal uit de kast wordt getrokken om mogelijke wijzigingen tegen te houden.

De wijziging van de 24 uurs naar de 8 uurs dienst kan van grote invloed zijn op het huidige leven, woonsituatie, hoofd-en neveninkomsten etc. van (beroeps) brandweerlieden.
De vrijwilligers wonen meestal dicht in de buurt, ontlenen hun inkomsten voornamelijk aan hun normale werk en de taken voortvloeiend uit de betrokkenheid bij brandweer worden beschouwd als bijbaan.
Dat maakt wel een groot verschil.


guest12562

  • Gast
Reactie #37 Gepost op: 18 mei 2018, 23:31:28
Oh daar is ie wel van op de hoogte vandaar dat ie er ook met gestrekt been in gaat.

Ja en? Als mijn bedrijf beslist om naar een hele andere plek van het land te verhuizen heb ik daar ook maar mee te dealen, thats life. Natuurlijk heeft dan invloed maar we kunnen niet het belang van de medewerker boven de brandweerzorg en het betaalbaar houden daar van stellen. Eh het hoofdinkomen is bij de brandweer van de beroeps, dat veranderd niet. Kijk dat ze er zoveel bijklussen daar heeft de baas niets mee te maken.

Wie zegt nu dat iedereen erbij klust, er wordt heel generaliserend aangenomen dat dit zo is.
Die 24 uurs dienst zorgt ervoor dat er paraatheid wordt geleverd, dat de brandweer op tijd komt bij een melding en dat er voldoende slagkracht is op tijd. Het kost ongelooflijk veel geld om dat weg te gaan zetten in 8 uurs diensten. Daarnaast mogen we volgens Europa slechts 48 uur werken per week gemiddeld. Daarnaast krijgen beroeps brandweerlieden 36 uur betaalt terwijl ze 48 per week van huis weg zijn, dus als dat allemaal met 8 uurs diensten moet worden opgelost. Dan ligt daar een dijk van een financiële uitdaging welke niet zo gauw wordt gedragen door de veiligheidsregio's.

En als laatste ik kan niet van mijn werknemers eisen dat ze in hun vrije tijd gewoon thuis gaan zitten, als iemand er zelf voor kiest om er een baan naast te doen, dan is dat een eigen keuze. Wellicht gemaakt om gewoon om rond te komen, of om financiële problemen op te lossen ik noem maar wat, wie ben ik dan als werkgever om daar wat van te vinden? Ik mag er wel wat van vinden als hij daardoor niet functioneert in zijn functie waarin hij is aangenomen.
En dit zijn dan slechts twee onderwerpen waar dhr. Schaap heel veel van vindt, maar waar hij misschien wel helemaal niet zo gauw wat van mag vinden.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #38 Gepost op: 19 mei 2018, 11:02:11
Wie zegt nu dat iedereen erbij klust, er wordt heel generaliserend aangenomen dat dit zo is.
1.Die 24 uurs dienst zorgt ervoor dat er paraatheid wordt geleverd, dat de brandweer op tijd komt bij een melding en dat er voldoende slagkracht is op tijd. 2.aHet kost ongelooflijk veel geld om dat weg te gaan zetten in 8 uurs diensten.3. Daarnaast mogen we volgens Europa slechts 48 uur werken per week gemiddeld. Daarnaast krijgen beroeps brandweerlieden 36 uur betaalt terwijl ze 48 per week van huis weg zijn, dus als dat allemaal met 8 uurs diensten moet worden opgelost.2.b Dan ligt daar een dijk van een financiële uitdaging welke niet zo gauw wordt gedragen door de veiligheidsregio's.

En als laatste ik kan niet van mijn werknemers eisen dat ze in hun vrije tijd gewoon thuis gaan zitten, als iemand er zelf voor kiest om er een baan naast te doen, dan is dat een eigen keuze. Wellicht gemaakt om gewoon om rond te komen, of om financiële problemen op te lossen ik noem maar wat, wie ben ik dan als werkgever om daar wat van te vinden? Ik mag er wel wat van vinden als hij daardoor niet functioneert in zijn functie waarin hij is aangenomen.
En dit zijn dan slechts twee onderwerpen waar dhr. Schaap heel veel van vindt, maar waar hij misschien wel helemaal niet zo gauw wat van mag vinden.

Pas als de voor en nadelen van de 8 uurs dienst tov het huidige regime voor de brandweerlieden en de brandweerorganisatie zo duidelijk,zuiver en objectief mogelijk op een rijtje zijn gezet kun je zinvol en met enige kans op resultaat gaan overleggen.
Het dispuut gaat in grote lijnen om de eventuele invoering van de 8 uurs dienst ter mogelijke vervanging van het huidige regime of een gedeelte daarvan.

1.Welke zijn de concrete verschillen in paraatheid en voldoende slagkracht op tijd tussen de 8 en 24 uurs.
2a.   Is er cijfermateriaal beschikbaar.
3.Totaal 48 uur per week werken is ingevoerd “ter (noodzakelijke) beveiliging” van de werknemers, totaal 48 uur werken in een week van 168 uur en dus niet 48 uur werken bij een baas, dan 8 uur bij de volgende baas en 8 uur bij een weer andere baas etc. zoals het een tijd lang is gegaan via bijv. uitzendbureaus toen de diverse werktijden nog niet gekoppeld waren.
4.Zeelieden, mensen in de offshore bijv. zijn vaak ook een maand van huis, lopen per dag bijv. 12 uur wacht en zijn vervolgens 14 dagen of een maand vrij. Dat zijn net als bij brandweerlieden bewuste keuzes die worden gemaakt.
2.b zie 2.a



RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #39 Gepost op: 19 mei 2018, 16:49:48
Oh daar is ie wel van op de hoogte vandaar dat ie er ook met gestrekt been in gaat.

Ja en? Als mijn bedrijf beslist om naar een hele andere plek van het land te verhuizen heb ik daar ook maar mee te dealen, thats life. Natuurlijk heeft dan invloed maar we kunnen niet het belang van de medewerker boven de brandweerzorg en het betaalbaar houden daar van stellen. Eh het hoofdinkomen is bij de brandweer van de beroeps, dat veranderd niet. Kijk dat ze er zoveel bijklussen daar heeft de baas niets mee te maken.

Waarbij bijklussen zelfs strijdig is met de ATW.  Daarnaast ligt er al enige tijd een uitspraak van het Europese hof dat 24-uursdiensten in de huidige vorm niet kunnen blijven bestaan. Het is dus heel goed te rechtvaardigen om over te stappen naar 8-uursdiensten. Dat medewerkers dat niet blij van worden en als werkgever probeert rekenijng te houden met deze sentimenten is niet meer dan logisch. Maar uiteindelijk is de brandweer een bedrijfsnnatig aangestuurde organisatie betaalt van gemeenschapsgeld. De wijze waarop de beroepsmedewerkers van met name brandweer Amsterdam zich gedragen, al decennia,  is niet meer van deze tijd. Als het je niet bevalt kun je ook gewoon een andere baan zoeken. Er is schreeuwende behoefte aan technisch personeel.

Tot slot. De brandweer is een hiërarchisch georganiseerde organisatie, volgens mij heb je dan gewoon te luisteren, net als in het leger.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.