Cultuuromslag nodig bij brandweer Amsterdam ?

Auteur Topic: Cultuuromslag nodig bij brandweer Amsterdam ?  (gelezen 65146 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

guest12562

  • Gast
Reactie #40 Gepost op: 19 mei 2018, 23:19:52
Tot slot. De brandweer is een hiërarchisch georganiseerde organisatie, volgens mij heb je dan gewoon te luisteren, net als in het leger.

Eens, maar ook daar zijn we in Nederland zo ver vanaf gegleden, alles moet in overleg de mariniers willen immers ook niet naar Zeeland, dus deze stelling gaat niet op.
Alles gaat hier met pappen en nathouden, een ieder is bang te worden afgerekend, dat geldt van hoog tot laag. Politici doen er ook aan mee met als gevolg dat we in Nederland een grote middelmatigheid zijn. Schaap is geen haar beter en dwingt met zijn manier van werken geen respect af, omdat hij zelf ook niet het goede voorbeeld geeft.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #41 Gepost op: 21 mei 2018, 18:05:06
 Een aantal voorgangers van de huidige commandant en de nodige officieren brandweer Amsterdam hebben er vooral voor gewaakt dat vooral het hoofd niet boven het MC/OR BRWA maaiveld uit stak. Dat kan ook wel worden aangeduid als een beleid van pappen en nathouden binnen de BRWA.
Veelbelovende officieren hebben daarom in de loop der tijd er voor gekozen om bij een ander brandweerkorps in dienst te treden om vervolgens aan een glansrijke carriere binnen de brandweer te beginnen.
De verborgen,geheime agenda’s binnen bepaalde groeperingen binnen de BRWA maken/maakten het effectief werken, in het verleden, nu en in de toekomst binnen deze organisatie niet eenvoudiger op.
Het conflict is begonnen met het voorstel 8 uurs dienst ipv het huidige regime.
Dit voorstel zal de nodige consequenties voor en de organisatie en het personeel met zich brengen met name en dan vooral op het gebied van aanwezigheid brandweerpersoneel in de kazerne versus de vrije tijd buiten de kazerne, dit vormt nmm de ware kern van het dispuut.


Draak

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 2
Reactie #42 Gepost op: 21 mei 2018, 20:14:31
De cultuur binnen het korps is onveilig, en dan niet alleen gevoeld door de uitrukdienst, maar zeker ook door het stafpersoneel. Als ‘koude kant’ heb ik me nog nooit welkom gevoeld op een beroepskazerne. De argwaan naar staf is ongehoord. Ik heb alles meegemaakt: genegeerd worden, nare dingen zeggen over staf en mijn taak en afdeling, niet mee mogen lunchen, de bekende ‘bak stront’ over me heen krijgen, eerst je bezoek moeten aankondigen en toestemming vragen om op een kazerne te komen, niet willen meewerken, actief tegenwerken (brandveilig leven, proeftuinkazerne!), etc. Mijn lijst is eindeloos. En dan niet sporadisch, maar altijd, iedere keer weer opnieuw.
Je went eraan, maar nooit echt. Je gaat denken dat het erbij hoort. Je bereidt je voor, zet je schrap als je naar een beroepskazerne gaat.
Alle andere commandanten hebben het geprobeerd, met zachte hand, met humor, maar dat levert niks op. Geen idee of Schaap het voor elkaar krijgt. Hij is wel de eerste die dit gedrag niet pikt.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #43 Gepost op: 21 mei 2018, 21:20:23
De cultuur binnen het korps is onveilig, en dan niet alleen gevoeld door de uitrukdienst, maar zeker ook door het stafpersoneel. Als ‘koude kant’ heb ik me nog nooit welkom gevoeld op een beroepskazerne. De argwaan naar staf is ongehoord. Ik heb alles meegemaakt: genegeerd worden, nare dingen zeggen over staf en mijn taak en afdeling, niet mee mogen lunchen, de bekende ‘bak stront’ over me heen krijgen, eerst je bezoek moeten aankondigen en toestemming vragen om op een kazerne te komen, niet willen meewerken, actief tegenwerken (brandveilig leven, proeftuinkazerne!), etc. Mijn lijst is eindeloos. En dan niet sporadisch, maar altijd, iedere keer weer opnieuw.
Je went eraan, maar nooit echt. Je gaat denken dat het erbij hoort. Je bereidt je voor, zet je schrap als je naar een beroepskazerne gaat.
Alle andere commandanten hebben het geprobeerd, met zachte hand, met humor, maar dat levert niks op. Geen idee of Schaap het voor elkaar krijgt. Hij is wel de eerste die dit gedrag niet pikt.

Hier worden o.a. de ingrediënten voor een noodzakelijke en dringende cultuuromslag duidelijk aangegeven.


janvangent

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 216
Reactie #44 Gepost op: 21 mei 2018, 23:05:19
Mijn complimenten voor Draak dat hij dit wil delen. Hij illustreert wat mij betreft ook prima dat dit toch vooral een probleem is van de regio A-A. In mijn regio ben ik zowel langs de koude kant als de warme op verschillende beroepsposten ingezet maar dit soort tegenwerking heb ik nooit meegemaakt. Toestemming vragen om een kazerne te betreden? Weggestuurd worden bij de lunch? Wat een kinderachtig gedoe. Tijd dat die Schaap het hele korps de nek omdraait en Falck belt.


guest12562

  • Gast
Reactie #45 Gepost op: 21 mei 2018, 23:20:42
Dank voor de reactie Draak.
Neemt niet weg dat Schaap zich dan vooral moet focussen op AA en niet alle brandweerkorpsen over 1 kam moet scheren.
Het lijkt mij wijs dat er een onderzoek wordt ingesteld naar al deze zaken die spelen, maar ook naar de opmerkingen van Schaap, want dit gaat natuurlijk niet zo makkelijk werken. Via de media spelen wat Schaap doet lijkt me niet handig.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #46 Gepost op: 22 mei 2018, 09:33:59
Als toestanden zoals in Amsterdam bij andere brandweerkorpsen niet voorkomen moet je de andere korpsen er niet bij betrekken.

Een paar voorbeelden BRWA :
Na een behoorlijke brand, met slachtoffers, wordt tijdens een vergadering met de buurt de commandant het woord ontnomen en voor de verdere vergadering volledig opzij gezet.
Tijdens een eerder conflict heeft men om wat meer druk op de ketel te zetten het stadhuis gewoon even vol geschuimd.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Samen sterk in de hulpverlening!


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #48 Gepost op: 24 mei 2018, 10:54:33
Het is veel verstandiger en effectiever om een discussie beperkt te houden tot de kern van de zaak. De onderhavige discussie tussen de commandant en de MC/OR BRWA komt er op neer  dat men geen afstand wil doen van de huidige ruime vrije tijd vanuit het actuele 24 uurs regime BRWA. Andere zaken die bij deze discussie worden betrokken, werken als ruis en leiden vooral af.
Het ware interessant dat de voor en nadelen voor en de organisatie BRWA en het beroeps brandweerpersoneel nu eens systematisch en vooral objectief duidelijk op een rijtje worden gezet en dat alles zonder verborgen/geheime agenda’s.
Daarbij moet men zich niet beperken tot de dagelijkse inzet bij branden/ongevallen A-A etc. maar ook zeer grote/ernstige calamiteiten, uitzonderlijke weersomstandigheden en situaties in beschouwing nemen


guest12562

  • Gast
Reactie #49 Gepost op: 24 mei 2018, 11:47:31
Inhoudelijk op de materie waar Schaap aan wil werken is inmiddels ondergesneeuwd door zijn uitlatingen eromheen, dat heeft hij zelf veroorzaakt. De verhouding zal er niet beter op zijn geworden, waardoor een goede inhoudelijke discussie verder lijkt dan ooit.

Dat rooster veranderen staat dan misschien wel op de agenda, maar is wettelijk dusdanig ingericht en goedkoper dan elke andere vorm waardoor mij dit geen haalbare kaart lijkt.
Daar ligt volgens mij ook niet het probleem en de uitdaging, kijk ook maar naar de recente artikelen van de afgelopen dagen. Er moet zelfs geld bij als we de aanrijtijden willen blijven halen, dat lukt al niet laat staan een ander duurder rooster.