Nieuwe privacy wetgeving en persoonlijke gegevens op EHBO en BHV pasjes?

Auteur Topic: Nieuwe privacy wetgeving en persoonlijke gegevens op EHBO en BHV pasjes?  (gelezen 3905 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Zoals gebruikelijk worden tot nu toe op allerlei soorten EHBO en BHV pasjes tenminste de naam en geboortedatum vermeld en soms voorzien van een pasfoto.
In hoeverre heeft dit invloed op de "nieuwe" privacy conform de AVG en mag dat in de toekomst wel?
Zonder benoeming van een geboortedatum op een EHBO en BHV certificaat, i.c.m. met een officieel identiteitsbewijs zoals paspoort en rijbewijs kan men dus niet meer controleren of men werkelijk te doen heeft met de juiste persoon van het pasje als daarom wordt gevraagd / verlangd, zoals bij het aanmelden als eerstehulpverlener bij een evenementen organisatie.
 :-\


Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Voor dergelijke pasjes gelden natuurlijk de zelfde regels als voor andere diploma's en certificaten.
Overigens hebben ze natuurlijk weinig wettelijke status aangezien de markt vrij is om zelf de normen voor de opleidingen te bepalen. Wij mogen ook gewoon een pasje uitgeven.

Los daarvan is het uitgeven van een pasje juist iets heel goeds in het kader van privacy. Als mijn gegevens op een pasje staan dat in mijn persoonlijke bezit is kan ik niemand beschuldigen niet goed met mijn gegevens om te gaan. Ik ben zelf verantwoordelijk voor het veilig opbergen van het pasje. Dat is heel anders dan bijvoorbeeld het BIG register. Daar kan iedereen gewoon persoonsgegevens opzoeken. Niemand kan mijn persoonsgegevens echter opzoeken via de EHBO diploma database van het oranjekruis.

Het doel van het pasje is ook alleen maar om aan te kunnen tonen dat je voldoet (of ooit voldaan hebt aan) aan bepaalde opleidingseisen.

Wat uiteraard niet verplicht kan worden is dat je je pasje zichtbaar draagt tijdens een evenementendienst. Dat heeft geen enkele echte functie. Aan een slachtoffer of omstander stel ik mezelf netjes voor. Wanneer ik dat niet doe, dan is dat bewust en heb ik daar om dat moment een heel goede reden voor.
Wanneer een OvD-G, of iemand anders van de GHOR, een vergunningsverlener of medisch- (eind-)verandwoordelijke wil controleren of alle BLS'ers wel een geldig papiertje bezitten dan zal ik deze persoon dat ook met alle plezier laten zien. Een slachtoffer heeft geen zaak met mijn volledige gegevens, net zo min als ik geen zaak heb met zijn gegevens. Wanneer er een klacht is over mij dan kan dat via de organisatie, de GHOR, of in het ergste geval justitie.

Zelf draag ik in iedergeval nooit een pasje zichtbaar. Dat staat los van de AVG.


guest15549

  • Gast
Zoals gebruikelijk worden tot nu toe op allerlei soorten EHBO en BHV pasjes tenminste de naam en geboortedatum vermeld en soms voorzien van een pasfoto.
In hoeverre heeft dit invloed op de "nieuwe" privacy conform de AVG en mag dat in de toekomst wel?
Zonder benoeming van een geboortedatum op een EHBO en BHV certificaat, i.c.m. met een officieel identiteitsbewijs zoals paspoort en rijbewijs kan men dus niet meer controleren of men werkelijk te doen heeft met de juiste persoon van het pasje als daarom wordt gevraagd / verlangd, zoals bij het aanmelden als eerstehulpverlener bij een evenementen organisatie.
 :-\


Als je toestemming hebt gegeven om een pasje te laten drukken met je NAW-gegevens is daarmee de kous af. Het is aan jou om te bepalen aan wie je het pasje toont.

M'n diploma-pasje ligt ergens thuis te verstoffen en heb ik nooit bij me, het moment dat ik mijn ehbo-kennis moet gebruiken is doorgaans niet het moment dat mensen moeilijk doen om pasjes. M'n vrijwilligerpas (legitimatiepasje) van het Rode Kruis heb ik wel zichtbaar op m'n uniform. Standaard zit naar je CN-nummer (soort registratienummer), naam en pasfoto op. Wel heb ik met een stukje tape mijn achternaam afgeplakt zodat die niet zichtbaar is.


DaMook

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 822
  • BHV'er
Alle cursusen die ik doe voor mijn werk (BHV, heftruck) geven tegenwoordig digitale certificaten, ik krijg nergens meer een pasje.
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS) I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Eigenlijk ook wel logisch dat pasjes verdwijnen. Zo heel veel voegt een pasje niet toe ten opzichte van een digitale registratie van een diploma. Ik wacht overigens al 5 jaar op een pasje van mijn rode kruis ehbo diploma. Volgens het laatste nieuws komt mijn pasje met de verlenging van mijn diploma's in maart 2018 🤣