Speciale tassen en trainingen voor Rode Kruis-hulpverlening na groot incident

Auteur Topic: Speciale tassen en trainingen voor Rode Kruis-hulpverlening na groot incident  (gelezen 5670 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Citaat
Speciale tassen en trainingen voor Rode Kruis-hulpverlening na groot incident
Geplaatst op: 18 mei 2018
Het Rode Kruis geeft hulpverleners die werken op evenementen extra training op gebied van eerste hulp na grote incidenten, zoals een aanslag. Gelukkig komt een groot incident op een evenement niet vaak voor, maar áls het gebeurt, is het van belang om goed voorbereid te zijn. Daarom hebben evenementenhulpverleners van het Rode Kruis bij zeer grote evenementen nu speciale ‘Mass Casualty Bags’ mee. Met de materialen uit deze tas kunnen de hulpverleners veel zwaargewonden tegelijkertijd helpen. Ook worden de evenementenhulpverleners van het Rode Kruis aanvullend getraind voor dit soort scenario’s.

Er staat weer een drukke zomer voor de deur waar duizenden hulpverleners van het Rode Kruis worden ingezet om eerste hulp te verlenen bij festivals en evenementen. Tijdens evenementen gaat het vaak om eerste hulp bij bijvoorbeeld blaren, kleine wonden, of hulp wanneer iemand te diep in het glaasje heeft gekeken. Mocht er een groot incident zijn bij een evenement, dan zijn de Rode Kruis-hulpverleners mogelijk als eerste ter plaatse, gezien zij al hulp verlenen op deze plek. Iedere hulpverlener is al getraind om in dit soort situaties juist te handelen. Met de ingebruikname van de speciale tassen zijn de hulpverleners aanvullend getraind op gebruik van de speciale materialen, het helpen van meerdere gewonden tegelijkertijd en het samenwerken en communiceren met de hulpdiensten.

Mass Casualty Bags
In de speciale hulpverleningstassen voor grote evenementen heeft het Rode Kruis onder andere tourniquettes, traumazwachtels speciaal voor grote bloedingen, handschoenen en reddingsdekens. Een deel van deze materialen is altijd al aanwezig op EHBO-posten van het Rode Kruis, maar met de speciale tassen zorgt het Rode Kruis ervoor dat er genoeg materialen zijn om op zeer grote schaal gewonden te behandelen.

Vrijwilligers van de noodhulpteams van het Rode Kruis zijn al langer getraind om in geval van calamiteiten de hulpdiensten te ondersteunen met medische assistentie of de evacuatie en opvang van slachtoffers. Deze teams staan 24 uur per dag stand-by om de hulpdiensten bij te staan. Nu zijn ook hulpverleners die op evenementen werken extra getraind.

Goed voorbereid
Tegelijkertijd vindt het Rode Kruis dat alle Nederlanders voorbereid moeten zijn op crisissituaties, zoals een aanslag. Uit eerder onderzoek van het Rode Kruis bleek dat 55 procent van de Nederlanders zich niet bekwaam voelt om EHBO te verlenen na een aanslag. Daarom geven wij EHBO-tips via sociale media en via onze website.

Evenementenseizoen
Het Rode Kruis verleent dit jaar onder andere hulp bij evenementen als de Zwarte Cross, de Vierdaagse in Nijmegen, Pinkpop en hardloopevenementen.
https://www.rodekruis.nl/persbericht/speciale_tassen_en_trainingen_voor_rode_kruis_hulpverlening_na_groot_incident/




ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Ik ben benieuwd hoe snel de tassen ook echt in het veld terecht komen in de praktijk.
Het is landelijk natuurlijk goed bedacht, maar nu moet het nog door druppelen naar de districten en afdelingen.

De cursus is een onderdeel van de EHV2 training bij het rode kruis, maar veel afdelingen hebben die cursus niet standaard voor alle vrijwilligers. Op het bevrijdingsfestival waar ik was dit jaar heb ik de tassen ook niet gezien.


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Het is allemaal goed bedoeld wat het Rode Kruis doet, maar op zeer vele evenementen is geen Rode Kruis aanwezig als hulpverleningsorganisatie en staan er geen "Mass Casualty Bags" ter beschikking !
98uiye

EHBO-ers op passanten niveau zoals die gecertificeerd zijn door het Oranje Kruis en de daaraan conformerende organisaties, hebben geen deugdelijke EHBO opleiding genoten om om te gaan met meerdere gewonden met meerdere ernstige verwondingen, laat staan dat zij ook tourniquets en hemeostatische verbanden ter beschikking hebben en geleerd hebben hoe deze te gebruiken.
En toch worden zij massaal ingezet.
 :-X

Er valt nog veel te verbeteren !   :-[
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Het feit dat het rode kruis er een persbericht van maakt is natuurlijk gewoon om reclame te maken voor de diensten van het rode kruis.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Ik ben benieuwd hoe snel de tassen ook echt in het veld terecht komen in de praktijk.
Het is landelijk natuurlijk goed bedacht, maar nu moet het nog door druppelen naar de districten en afdelingen.

De cursus is een onderdeel van de EHV2 training bij het rode kruis, maar veel afdelingen hebben die cursus niet standaard voor alle vrijwilligers. Op het bevrijdingsfestival waar ik was dit jaar heb ik de tassen ook niet gezien.

Terecht punt. Afdelingen kunnen ze zelf aanschaffen en landelijk zijn er ook tassen beschikbaar. Als de tassen beschikbaar zijn op een evenement dan moet je goed nadenken hoe je gaat borgen dat je ersnel over kan beschikken. Een aantal afdelingen hebben vrijwilligers separaat getraind los van EHV2.

Overigens is het een "service"-product omdat RAV's en veiligheidsregio's achterlopen.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Het landelijke rode kruis zou wat dat betreft best wel wat standaardisatie mogen afdwingen en de tassen gewoon naar alle districten verplichten. Per district een tas of 2 lijkt me een goed begin.


Job45

  • EHBO - VPK
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 367
De tanden zijn al landelijk beschikbaar en op aanvraag kunnen deze voor een evenement worden gebruikt. Vorig jaar op de vierdaagse en de Zwarte Cross waren deze in ieder geval al aanwezig.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op eigen titel.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
In de binnenstad van Nijmegen heb ik ze bij de feesten niet gezien.

Ze zijn inderdaad landelijk wel beschikbaar, maar maken lokale afdelingen daar al gebruik van?


Job45

  • EHBO - VPK
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 367
Buiten de genoemde evenementen ben ik ze nog niet tegen gekomen.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op eigen titel.