Groot tekort aan EHBO'ers bij evenementen

Auteur Topic: Groot tekort aan EHBO'ers bij evenementen  (gelezen 9308 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #10 Gepost op: 23 mei 2018, 07:36:13
De caravan uit het filmpje zal ook niet gratis zijn trouwens.

Verder vragen veel ehbo verenigingen toch contributie aan hun leden? Wellicht dat dat ook invloed op de prijs heeft.

Maar volgens mij heeft het rode kruis net zo veel last van het tekort aan vrijwilligers en staat het dus los van de prijs.


EGeen

  • Vpk
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 87
Reactie #11 Gepost op: 27 mei 2018, 00:57:00
... er wordt nu vooral bij de ehbo-organisaties etc gezocht. Het is denk ik, net als in de opening wordt genoemd, gewoon een trend in Nederland dat vrijwilligerswerk in dit opzicht terrein verliest. Dat er daarnaast een wisselwerking is met bijvoorbeeld iets leren en vergoeding etc. zal zeker ook.


De waardering en niveau. Ja, er wordt minder aangeleerd dan tig jaar terug. Maar ik heb zo de indruk dat de cursussen die momenteel extra bieden, die extra (basis) soms niet vervullen. Raakvlak hievan met waardering > het belangrijk gevonden willen worden. Tuurlijk vinden wij als hulpverleners onze diensten t geld waard. Maar soms lijkt het voor mij dat men het als ehbo'er staan op events als fulltime-job ziet ipv hobby met bijbehorende inkomsten (en passend niveau en opleiding).
- Bijdragen zijn op persoonlijke titel -


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #12 Gepost op: 27 mei 2018, 15:25:34
... er wordt nu vooral bij de ehbo-organisaties etc gezocht. Het is denk ik, net als in de opening wordt genoemd, gewoon een trend in Nederland dat vrijwilligerswerk in dit opzicht terrein verliest. Dat er daarnaast een wisselwerking is met bijvoorbeeld iets leren en vergoeding etc. zal zeker ook.


De waardering en niveau. Ja, er wordt minder aangeleerd dan tig jaar terug. Maar ik heb zo de indruk dat de cursussen die momenteel extra bieden, die extra (basis) soms niet vervullen. Raakvlak hievan met waardering > het belangrijk gevonden willen worden. Tuurlijk vinden wij als hulpverleners onze diensten t geld waard. Maar soms lijkt het voor mij dat men het als ehbo'er staan op events als fulltime-job ziet ipv hobby met bijbehorende inkomsten (en passend niveau en opleiding).
Een recente ontwikkeling is de opkomst van vele dure officiele EHBO gerelateerde aanvullende certificeringen, zoals die van Nikta.
Ondanks de prachtige voorstellingen van de meerwaarden van dit soort mooie en internationale certificeringen blijft men als cursist op een laag standaard niveau niveau hangen.

De meerwaarde is meestal twijfelachtig omdat de gewenste achtergrond en niveau van de door het Oranje Kruis gecertificeerde EHBO-ers te laag is. Dat botst bovendien met de eindtermen van het Oranje Kruis.
Het Oranje Kruis certificeert geen EHBO-ers op het gebied van de ABCDE methodiek, dus wat is een aanvullende en wellicht twijfelachtige cursus dan waard? Van EHBO-ers wordt tegenwoordig verwacht voor elk "onderwerp" een dure aanvullende opleiding te "moeten" volgen. Onzin.
Andere non-profit organisaties als LPEV certificeren hier wel op.

Voor veel van deze aanvullende cursussen is VOORAF kennis en ervaring met de ABCDE methodiek op zijn minst gewenst zoals bij drugs en alcohol.
De ABCDE methodiek wordt veelal door de eigen instructeur zelf ingevuld zonder een opleiding hiervoor te hebben genoten. Anderzijds wordt de ABCDE methodiek ook door bijklussende ambulancepersoneel onderwezen, vanuit hun beroepsvisie en vanuit het LPA wat het voor de cursist alleen maar verwarrend maakt.
Twee uitersten, waarin de cursist vooral theoretisch wordt onderwezen in (zeer) korte tijd.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


Fletwed

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 995
Reactie #13 Gepost op: 27 mei 2018, 18:07:33
De caravan uit het filmpje zal ook niet gratis zijn trouwens.

Verder vragen veel ehbo verenigingen toch contributie aan hun leden? Wellicht dat dat ook invloed op de prijs heeft.

Maar volgens mij heeft het rode kruis net zo veel last van het tekort aan vrijwilligers en staat het dus los van de prijs.

Vandaar ook dat bij veel verenigingen de optie is om geen/minder contributie te betalen en ipv daarvan een aantal dagen ingeroosterd te worden op evenementen.


Fletwed

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 995
Reactie #14 Gepost op: 27 mei 2018, 18:08:25
10 ehbo'ers is wel erg veel voor zo een evenement. Zelfs met 6000 wandelaars. Ik ben benieuwd wat er in de vergunning stond. De tent hoef je niet van het rode kruis te huren. Het enige wat het rode kruis vraagt is een behandelruimte. Als die er niet is maken ze die zelf. Als organisator van een evenement ben je daar vrij in.

Met een kleine (6km) en grote (11km) afstand kom je toch al snel aan 10 vrijwilligers.


EGeen

  • Vpk
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 87
Reactie #15 Gepost op: 27 mei 2018, 22:44:41
@ Willem D... Puur persoonlijk heb ik idee dat het niveau dat wordt soms wordt nagestreefd te ver gaat. Methodieken buiten beschouwing gelaten. De behoefte aan diploma's, kennis en 'alles kunnen ligt gewoon in een trend naar mijn idee. Maar dan zullen we weer verzanden in een discussie die ieder jaar weer ergens opduikt haha. (Dus ik zeg alvast ja, ik geef mij over voor diegenen die het hier niet mee eens zijn  98uiye 0098)... Maar is niveau een reden van de vrijwilligerstekorten....(?).... Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd hoe het aanbod en de vraag is veranderd in de afgelopen jaren.


Niet alleen de ehbo kampt met vrijwilligersproblemen. Hierboven werden de verkeersregelaars al genoemd. Maar ook sportverenigingen is mijn ervaring.

- Bijdragen zijn op persoonlijke titel -


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #16 Gepost op: 28 mei 2018, 11:45:54
@ Willem D... Puur persoonlijk heb ik idee dat het niveau dat wordt soms wordt nagestreefd te ver gaat. Methodieken buiten beschouwing gelaten. De behoefte aan diploma's, kennis en 'alles kunnen ligt gewoon in een trend naar mijn idee. Maar dan zullen we weer verzanden in een discussie die ieder jaar weer ergens opduikt haha. (Dus ik zeg alvast ja, ik geef mij over voor diegenen die het hier niet mee eens zijn  98uiye 0098)... Maar is niveau een reden van de vrijwilligerstekorten....(?).... Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd hoe het aanbod en de vraag is veranderd in de afgelopen jaren.

Niet alleen de ehbo kampt met vrijwilligersproblemen. Hierboven werden de verkeersregelaars al genoemd. Maar ook sportverenigingen is mijn ervaring.
Het grote probleem is dat men het standaard niveau EHBO diploma van het Oranje Kruis en sinds enige tijd ook die van het Rode Kruis geschikt acht voor alle vormen van hulpverlening en inzetbaarheid.
Of het nu gaat om huis-tuin-keuken ongevallen, passanten hulpverlening, en/of bij grootschalige evenementen hulpverlening, het Oranje Kruis EHBO diploma is kennelijk overal voor geschikt.
Gemakshalve wordt vergeten, onderkend en/of wordt weggewoven dat het huidige Oranje Kruis niveau is afgedaald tot het niveau wat eens het vroegere BHV niveau was. Het BHV niveau is daarop zelfs afgegleden naar een nog bedroevender lager niveau.

Het huidige laagdrempelige eenvoudige standaard niveau EHBO diploma van het Oranje Kruis en Rode Kruis hebben beduidend ingeboet op hun oorspronkelijke waarde, en voldoen in die zin en naar mijn mening niet meer aan de hedendaagse eisen. De vraag naar deugdelijk opgeleide EHBO-ers voor evenementen hulpverloening kan vanuit het oogpunt van opleidingsniveau en kennis niet meer worden ingevuld door EHBO-ers welke beschikken over het standaard EHBO diploma van het Oranje Kruis en het Rode Kruis (uitgebreid).

Overheden stellen in toenemende mate meer eisen aan evenementen hulpverleners en aan organisatoren. Deze ontwikkeling staat haaks op de visie van het Oranje Kruis. Hoe kunnen EHBO verenigingen verantwoord hun leden inzetten als zij onder het niveau van door de GHOR en evenementen organisaties gestelde eisen zitten. NIET dus.

Ook EHBO verenigingen en zeker de EHBO instructeurs merken onmiskenbaar de versimpeling en de daling van het niveau van het EHBO diploma van het Oranje Kruis op. Dat heeft direct en/of indirect zijn weerslag op het ledenbestand van EHBO verenigingen. De bereidheid om als EHBO-er op een evenement te staan neemt ziender ogen af.

"EHBO, je moet het wel echt kunnen" is daarom dubbelzinnig op te vatten.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #17 Gepost op: 28 mei 2018, 11:54:56
@ Willem D... Puur persoonlijk heb ik idee dat het niveau dat wordt soms wordt nagestreefd te ver gaat. Methodieken buiten beschouwing gelaten. De behoefte aan diploma's, kennis en 'alles kunnen ligt gewoon in een trend naar mijn idee. Maar dan zullen we weer verzanden in een discussie die ieder jaar weer ergens opduikt haha. (Dus ik zeg alvast ja, ik geef mij over voor diegenen die het hier niet mee eens zijn  98uiye 0098)... Maar is niveau een reden van de vrijwilligerstekorten....(?).... Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd hoe het aanbod en de vraag is veranderd in de afgelopen jaren.

Niet alleen de ehbo kampt met vrijwilligersproblemen. Hierboven werden de verkeersregelaars al genoemd. Maar ook sportverenigingen is mijn ervaring.
Als een bepaalde norm in de loop van de jaren continue wordt verlaagd door marktwerking, kan je dan spreken van kwaliteit en niveau handhaving zoals deze oorspronkelikjk is bedoeld ?
Is deze nieuwe uitgeklede norm nog wel geloofwaardig ?

Normvervaging
heet dat geloof ik. Ook in de EHBO.
 98uiye
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #18 Gepost op: 30 mei 2018, 08:40:14
Ik twijfel erg of het niveau de reden is dat er minder vrijwilligers zijn.
Als ik het op mezelf persoonlijk terug kijk, als ze mij 9 jaar geleden toen ik mijn EHBO diploma ging halen zouden hebben verteld: "De opleiding duurt een half jaar een avond in de week. Of 8 dagen" Dan was ik waarschijnlijk niet eens begonnen.

Ik vond een cursus van 4 zaterdagen prima, naast evenementen hulpverlening heb ik ook nog gewoon een fulltime baan, sociaal leven, andere hobbies etc.
Diepgang komt daarna wel.

Wat ik wel denk is dat het stoffige imago en iets wat hoge gemiddelde leeftijd invloed heeft. Toen ik als 24 jarige voor het eerst bij een Rode Kruis afdeling binnen stapte was dat toch wel even wennen. Het artikel uit de openingspost laat dat ook wel doorschemeren.
 Wat dat betreft is het goed dat er gewerkt wordt met specifieke jongeren ambassadeurs etc.


joop_s

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 12
Reactie #19 Gepost op: 29 maart 2019, 09:52:32
Voor mij is een van de redenen van het tekort de BHV. Waar bv scholen (en andere bedrijven) EHBO's in dienst moesten hebben is dat veranderd in BHV. Ook de EHBO verplichting is uit de CAO gehaald, daar BHV wettelijk verplicht werd. Alleen degene die 10 jaar geleden al EHBO hadden mogen de herhaling nog doen voor rekening van de school. Door deze maatregel zijn ook de EHBO verenigingen veel leden kwijt geraakt. Sinds vorig jaar is voor bv de koningsspelen EHBO verplicht gesteld. Moet nu door de scholen ingehuurd worden. Maar het zijn veel evenementen op een dag.