Naast handboeien krijgen boswachters ook een wapenstok en pepperspray

Auteur Topic: Naast handboeien krijgen boswachters ook een wapenstok en pepperspray  (gelezen 2397 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Live

• Senior gebruiker
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum

RTV Drenthe

Samen sterk in de hulpverlening!

RemRoof

• docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Er zijn toch al lang boswachters in Nederland die volledig bewapend zijn met pepperspray en vuurwapen? of is dat weer een ander soort boswachter?
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.

Kountain

• Forum gebruiker
  • Koninklijke Marechaussee
Dit is ook een regionaal artikel, heeft niks te maken met landelijk beleid. Er zijn inderdaad al boswachters van Staatsbosbeheer volledig bewapend, hoe het zit met lokale organisaties zou ik niet weten.
Uitspraken op persoonlijke titel

DaMook

• Senior gebruiker
  • BHV'er
Ik dacht ook al. Ik heb volgens mij ook al met meer gezien.

Maar als ik dit filmpje zie moet ik ook eerlijk zeggen, deze boswachter gaat met een wapenstok tegen zulke agressievelingen niets inbrengen. Die pakken die gewoon af. Of krijgen ze er ook wel een uitgebreide training bij ?
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS) I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)

Groenemotormuis

• A'foort
  • Senior gebruiker
  • Every day a new day to enjoy
Of krijgen ze er ook wel een uitgebreide training bij ?
Bij elk toegekend geweldmiddel zitten ook wettelijke rechten en plichten qua training, dus die moeten zowieso gegeven worden. Aangezien boswachters vaak alleen rijden neem ik aan dat zij vanuit hun dienst ook aanvullende opleidingen krijgen hoe om te gaan in bepaalde situaties. We leven niet meer in de tijd van "Welkom op je eerste dag, hier heb jij je spullen, veel plezier en we zien je aan het eind van de dag wel weer".
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v

Kountain

• Forum gebruiker
  • Koninklijke Marechaussee
Wij hadden een boswachter die bij ons mee deed met IBT, dus niks anders vergeleken met het blauw.
Uitspraken op persoonlijke titel

DaMook

• Senior gebruiker
  • BHV'er
Goed om te horen. Ging ik ook al wel vanuit eigenlijk, maar je weet nooit. Ik wil niet dat een boswachter met zijn eigen knuppel in kreukels geslagen word, iig niet te makkelijk.

Ik weet verder ook niet wat voor opleiding en trainingen ze krijgen. Ik kijk dan terug op mijn beveiligings tijd en daar haalde ik een papiertje en ging op pad. Niets aanvullends, maar wel met een grote maglite die iemand in principe of had kunnen pakken. Oja dat is maar een "lamp"  ::) . Als ik er nu op terug kijk zou ik voor iedereen die zo'n soort beroep heeft (beveiliger/boa) een zelfverdedigings/vechtsport iets verplicht moeten zijn, zeker als je alleen werkt.
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS) I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)

Live

• Senior gebruiker
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #7 Gepost op: 27 mei 2018, 22:26:31

RTV Oost
Samen sterk in de hulpverlening!

Oscar

• Boa Domein I en II
  • Forum gebruiker
Boswachters (BOA) van Staatsbosbeheer zijn op dit ogenblik meestal uitgerust met handboeien. Niet met vuurwapen. Een enkeling is ook uitgerust met wapenstok en pepperspray. Zo ver ik weet is geen enkele boswachter van Staatsbosbeheer uitgerust met vuurwapen. Zelf werk ik als vrijwillig "boswachter" BOA in domein 2 voor Sportvisserij Zuidwest Nederland. Mijn taak bestaat voornamelijk uit controle sportvisserij (vispas) en optreden tegen visstroperij. Ik ben (samen met ongeveer 8 andere collega's) uitgerust met handboeien, wapenstok en pepperspray. Ik heb ook een paar collega's die zijn uitgerust met vuurwapen. Echter de meeste van mijn collega's (ongeveer 15) hebben geen geweldsmiddelen. Dit hangt af van gebied en taken van betreffende Boa. Zelf ben ik van mening dat iedere groene Boa die regelmatig alleen of 's avonds werkt, voor eigen veiligheid minimaal t/m pepperspray dient uitgerust te zijn. Als je ergens buiten de stad in het groene gebied zit, kan het wel eens langer dan een half uur duren voor je back up van politie of collega hebt. Als je bijvoorbeeld in de Biesbosch werkt met een boot bestaat de mogelijkheid dat je het nog langer moet zien te redden (hangt ervan af of er een boot of helikopter beschikbaar is, zo niet moet je het zelf zien te redden). Veel jachtopzieners (ook groene Boa's) zijn wel uitgerust met vuurwapen.

RemRoof

• docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Boswachters (BOA) van Staatsbosbeheer zijn op dit ogenblik meestal uitgerust met handboeien. Niet met vuurwapen. Een enkeling is ook uitgerust met wapenstok en pepperspray. .... Veel jachtopzieners (ook groene Boa's) zijn wel uitgerust met vuurwapen.

In Den Haag heb ik ook weleens boswachters in de duinen gezien met volledige bewapening. Van wie zijn die dan?
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.