verplichting tot ketenhulpverlening door inspectie van de volksgezondheid

Auteur Topic: verplichting tot ketenhulpverlening door inspectie van de volksgezondheid  (gelezen 4527 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

wicher

  • Gast
Een EHBO bedrijf in Gelderland heeft bezoek gehad van de inspectie van de volksgezondheid.
Door een mederwerker van dat bedrijf is nu op het EHBO forum onder andere het volgend bericht geplaatst:

De inspectie voor de volksgezondheid is bezig met een brief naar alle CPA's en ambulancediensten'dat zij verplicht worden om met een EHBO bedrijf afspraken te maken over een goede ketenhulpverlening! ::)

Zijn er meer ambulancediensten en MKA's waar deze verplichting is opgelegd? ;)

Ik ben heel benieuwd!!!!




Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Misschien kunnen we de mogelijke discussie normaal voeren zonder haat en nijd? Ik krijg bij het lezen van de vraag al wat bedenkingen, maar goed, we gaan het aanzien... ::)


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Hoezo haat en nijd? Ik vind het ook een terechte vraag aan collega's van de  verschillende RAV's. En om antwoord te geven, wicher: hier in Gelderland Midden is niets bekend.

Carl.
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Als de discussie netjes verloopt heb ik er geen moeite mee, maar we weten allemaal welk bedrijf hier wordt bedoeld en daarom is een waarschuwing op z'n plaats. Als het verder gaat over samenwerking is het oké, maar niet weer die ene kant op die eigenlijk niemand wil... Verder hier geen discussie over, succes met deze topic!

Christian


ehboforum.nl

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 9
  • EHBO is mijn lust en mijn leven !
    • ehbo en lotus forum
Even voor alle duidelijkheid hieronder het bericht waar Wicher het over heeft.

BIZA heeft het voertuig inmiddels goedgekeurd, als zijnde niet in strijd met het beeldmerk recht en Stichting MedicalRescue.NL gaan straks onder de zelfde OGS-regeling vallen als de Reddingsbrigades..
Met de afgesproken regeling voor de bestuurders, voldoet de auto volkomen aan alle eisen..

Alle bestuurders van de auto, kennen de regeling..  En als de OGS eisen voor gelieerde partners, c.q reddingsbrigades er formeel gepland begin 2007 door is houden mogen we dit gewoon houden..

De inspectie voor de gezondheidszorg is bezig met een brief naar alle betrokken CPA's en Ambulancediensten en dat zij verplicht worden om met MedicalRescue.NL afspraken te maken over een goede ketenhulpverlening..

Nu is het een geheel ander bericht geworden, dus trek hieruit uw conclussie !


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
De hulpverleningsketen die de IGZ bedoeld is niet is nieuws..
Wel nieuw is dat andere vormen van georganiseerde hulpverlening, zoals Reddingsbrigades, Medische dienstverleners op evenementen (dus ook EHBO verenigingen) afspraken met de overige partners in de keten moeten maken.

Dat betekend voor MedicalRescue.NL bijvoorbeeld, dat we afspraken moeten maken met de alle meldkamers, Flevoland, IJsselvecht en Noord-Oost Gelderland, en Utrecht. dat we dat ook moeten gaan doen met de Ambulancediensten in de regio's.
En daar blijft het niet bij, we moeten afspraken maken met de HAP's en de omliggende Ziekenhuizen..
IGZ zal naar alle betrokken diensten hierover een brief sturen.

Verder zal er in die brief staan, dat we geen gevaar voor de volkgezondheid zijn. en dat MedicalRescue.NL zal worden gezien als een gezondheidinstelling, en op termijn een kwaliteithandboek zal moeten hebben, een competentieregistratie van de medewerkers..
De kwaliteitshandboek en procedures die we volgen worden op papier gezet en gecontrolleerd door de IGZ.. IGZ komt ook kijken bij een aantal grote evenementen hoe wij de hulpverlening doen. En wij hebben niets te verbergen..

Wij wachten nog in spanning af tot de brief van het IGZ klaar is.  En dan maken we ook directe afspraken met de heer Tamboer, Wicher zijn baas, Met de RAV IJsselvecht zijn al afspraken gemaakt voor het evalueren van Incidenten waarbij ambulance vervoer noodzakelijk was, zodat er over en weer gevalueerd kan worden. Dat betekend ook dat als wij vraag tekens hebben bij de werkmethoden van de betreffende ambulancehulpverleners wij die ook aan de orde zullen stellen. De inspectie wil trouwens van de voortgang hier over geinformeerd worden..

Verder heeft de heer Tamboer aan ons laten weten, dat we gezamenlijk staan voor het zelfde doel. en dat we gezamenlijk proberen de totale hulpverlening de verbeteren..  

Verder het woord bedrijf moet je in Wichter context lezen als, Stichting (zonder winstoogmerk). Terwijl een RAV waar voor hij werkt een particuliere Besloten Vennnootschap is, met diverse holding structuren met weldegelijk een winst oogmerk. Dat kan iedereen gewoon navragen bij de Kamer van Koophandel.. (Dus kom nu ff niet, met de ambulancedienst is een garitatieve instelling..)
Rescuetraining.NL is een klein trainingsinstituut die weldegelijk er nu van moet eten, Maar dat is dus niet de club die evenementen uitvoerd en ook niet de club die exploitatie doet van Reddingsboot de Chester dat is stichting MedicalRescue.NL..

Thropy en Wicher hebben een melding gedaan over een trainingsinstituut en niet over de zorgverlener Stichting MedicalRescue.NL, Thropy heeft naar het IGZ laten doorschemeren dat hij dit deed namens de RAV IJsselvecht. Maar wat hij gedaan heeft is zijn baas geinformeerd en volgens de Heer Tamboer, verder geheel op PERSOONLIJKE TITEL, de brief heeft geschreven.
Op verzoek van IGZ hebben we de inspectie ook in de keuken van Stichting MedicalRescue.NL laten kijken.. En we krijgen straks dus ook een rapport over het trainingsbedrijf Rescuetraining.NL en over Stichting MedicalRescue.NL..

IGZ is gekomen met 1 heer uit Zwolle en 1 Heer vanuit Den Haag.

Onder de loep zijn genomen, Advanced Zuurstof Eerste Hulp, Spinal Care Trainingen, Incident Management, Intermediate Life Support. Competentie registratie. Incident Registratie en formulieren en Rapportage..

Vier  aanbevelingen zijn er uitgekomen voor Stichting MedicalRescue.NL namelijk.. 1 Ketenhulpverlening en 2 Interne Incident Evaluatie, graag onder begeleiding van een arts..  3. Zorg voor duidelijke functieomschrijvingen en 4 heldere contracten met de opdrachtgevers.

Verder was de Inspectie erg te vreden over dit Initiatief om georganiseerde vormen van hulpverlening op een hoger medisch plan te krijgen en een hogere mate van organisatie graad. Verder realiseerde IGZ zich dat we nog maar een paar maanden onderweg zijn om dit goed op de rails te krijgen en dat we de wereld niet van vandaag op morgen veranderen..

Over de motivatie van de 3 collega's van IJsselvecht die elkaar gevonden hebben in hun hetze tegen Peter Adema, kan ik alleen maar gissen. Van 1 collega die heeft mij persoonlijk gesproken en de overige 2 hebben mij nog nooit ontmoet, hebben alle uitnodigingen om te kijken in onze keuken in de wind geslagen.. Verder doet het er ook niet toe.. Deze personen zijn voorlopig niet meer welkom..
Ik ben Thropy dankbaar dat hij de melding gedaan heeft, want het bestuur kreeg anders een hoop zaken nooit zo snel voor elkaar, als nu gebeurd..  Het bestuur onderschrijf de doelstellingen kwaliteit over de totale hulpverleningsketen, en dat we als ketenpartners moeten weten wat we aan elkaar hebben, dit in het belang van de patient..

Het bestuur zal verdere afspraken maken met RAV IJsselvecht en alle andere partijen.. En ook voorstellen doen, om te kijken, hoe de mensen op de werkvloer goed geinformeerd kunnen worden over onze werkwijze, onze verrichtingen, en onze verantwoordelijkheden, en ook over wanneer de verantwoordelijkheden beginnen voor de ambulancehulpverleners, als zij van ons een overdracht krijgen.

Wij wachten in smart op de documenten van de Inspectie, en om in de startblokken met verdere afspraken te gaan maken met de ketenpartners. Want volgens mij word de patient daar alleen maar beter van..


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Nou Peter, een heel verhaal,ik ben erg benieuwd wat er uit gaat komen in de vorm van afspraken etc.
Ik denk dat het voor ondere organisaties als het Rode kruis en de EHBO verenigingen best interessant is om te weten welke afspraken er naar de mening van de inspectie gemaakt moeten worden. Met wie moeten er afspraken gemaakt worden en wat moet er inhoudelijk in die afspraken geregelkd worden.
Wellicht is er of komt er een soort model afspraak.
Als je daar iets definitiefs van hebt dan horen we het graag van je denk ik

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Ik zal de strekking van die afspraken hier neer zetten..

Ik denk dat je gelijk hebt, de precedent werking dat georganiseerde medische eerste hulpdiensten, zoals het rode kruis., ehbo verenigingen, reddingbrigades, medische diensten op evenementen. aangemerkt kunnen worden als gezondheidsinstelling.. heeft nog al veel consequenties.. Metname gezien dat heel veel van die instellingen nog niet eens een RI&E hebben, laat staan een compententie registratie en incidentregistratie een kwaliteitshandboek, protocollen, evaluatiemethodes.. etc..

Ook voor ons is er nog veel werk te doen.. Maar wij hebben de keuze gemaakt om de norm te volgen als zijnde een gezondheidsinstelling en dat is nog wat.. Gelukkig krijgen we hier veel support van onze opdrachtgevers, die we natuurlijk direct hebben geinformeerd en het belang van deze kwaliteitsslag ook zien.


helm

  • Gast
Vier  aanbevelingen zijn er uitgekomen voor Stichting MedicalRescue.NL namelijk.. 1 Ketenhulpverlening en 2 Interne Incident Evaluatie, graag onder begeleiding van een arts..  3. Zorg voor duidelijke functieomschrijvingen en 4 heldere contracten met de opdrachtgevers.

Ik begrijp dat je van de IGZ moet werken onder begeleiding van een arts. Dat lijkt mij een goede zaak.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Ik begrijp dat je van de IGZ moet werken onder begeleiding van een arts. Dat lijkt mij een goede zaak.

Dat heb je niet goed begrepen.. De aanbeveling is dat we niet ons zelf controlleren maar dat de  evaluatie van incidenten de voorkeur heeft gebeuren onder toezicht van een arts... Dit gebeurd trouwens al bij grote evenementen, alleen niet bij de kleinere evenementen. Het is een aanbeveling, geen aanschrijving..   Het is meer de opmerking dat in het kader van kwaliteit, de uitvoerende, niet zich zelf controlleerd
maar dat een andere partij je evaluaties begeleidt en controlleerd.  Even de context dit is de norm voor elke zorg instelling..

Onze arts in kwestie beoordeeld ook zijn eigen handelen bij het optreden en ons optreden in een evalutie gesprek naar het einde van elke evenement.. een verslag word je hier van gemaakt.. Daar deze procedure niet op papier stond, en de arts in kwestie ook zichzelf controlleerd, passen we de procedures aan.. IGZ snapt wel dat we nu even andere prioriteiten hadden dan, deze evaluatie.. En er zijn ook andere manieren om dit te controlleren, die zijn we nu aan het beoordelen.

Alleen bij hele grote evenementen is er een arts aanwezig.. en bij de kleinere evenementen is er geen arts aanwezig..  Maar IGZ komt ons handelen ook in de praktijk bekijken en ook het optreden van de ambulancepersoneel indien nodig..
We zullen de directie van RAV IJsselvecht natuurlijk informeren over wanneer de inspectie op deze evenementen komt kijken..