Uitgangstellingen / opkomstplaatsen en capcodes noodhulpteams

Auteur Topic: Uitgangstellingen / opkomstplaatsen en capcodes noodhulpteams  (gelezen 4621 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

RemcoV

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 299
Reactie #10 Gepost op: 5 januari 2016, 19:29:40
Het heeft te maken met de inregeling in het meldkamersysteem.

Als er een Code >30 wordt afgegeven dan pakt het systeem op basis van de adresgegevens van de incidentlocatie de capcode van de UGS die bij die postcode hoort. In de meldingstekst zelf komt geen UGS te staan.

In de pre-com pager heeft die capcode de naam van de UGS. In de pager zie je dan bovenaan het bericht de UGS waar je naar toe moet en daaronder de meldingstekst zoals die uit het systeem komt.

Waarom het systeem de UGS niet kan vermelden weet ik niet, maar omdat het niet vermeld wordt hebben ze gekozen om voor iedere UGS een capcode te gebruiken en die een naam te geven in de pager.

Het selecteren van de dichtstbijzijnde UGS gaat dan denk ik soortgelijk als hoe een brandweerkazerne bij een postcode hoort.

Om mij onduidelijke redenen heeft het Rode Kruis te horen gekregen dat de capcode lijsten met bijbehorende UGS-en niet gedeeld mogen worden. De NHT leden weten dus (uiteraard) wel welke UGS-en er zijn, maar niet welke capcode daar bij hoort. Dat is functioneel ook niet van belang, maar het is natuurlijk een illusie om te denken dat die capcodes geheim blijven en er is volgens mij ook geen reden voor. Ik heb niet het idee dat de betreffende functionarissen van het Rode Kruis zelf het belang van het geheim houden wel zien, maar tot nu toe houden ze er zich wel aan en is de informatie op basis van 'need to know'. Mijn verzoek voor een complete lijst is in ieder geval afgewezen.

Mijn inschatting is dat binnen de kortste keren vrijwel alle capcodes bekend zijn. Te meer omdat er verschillende MKA's zijn die deze informatie gewoon delen met P2000 sites in ruil voor het verbergen van telefoonnummers etc.

De NHT leden kunnen natuurlijk bij een (proef/test) melding via een monitor site ook de capcode met de UGS matchen. En een ieder die het voertuig bij een UGS ziet natuurlijk ook.
! Al mijn uitspraken zijn op persoonlijke titel !


Red Cross Medic

  • Rode kruiser - Dienst medische hulpverlening - Verzorgende IG Defensie - Ambulance chauffeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,176
  • Waar andere een stap terug doen, stap ik vooruit.
    • Nieuws uit het noorden
Reactie #11 Gepost op: 5 januari 2016, 23:31:35
Citaat van: honderd link=msg=1396906 date=1451907806
Waarom zijn er 8 opkomstplaatsen? En wie zorgt ervoor dat het voertuig/materieel bij die opkomstplaatsen komt? Of is er één centrale opkomstplaats waarna met volledige bemensing gereden wordt naar één van de acht uitgangsstellingen? Mocht dat laatste het geval zijn, dan mis ik de reden om 8 capcodes te gebruiken.
Ik kan in een regio wonen die op grensgebied ligt. je krijgt dan meerdere ugs'en in de pager zodat je naar die locatie gestuurd word. Het nht is grensoverschrijdend
Rode kruiser | Dienst medische hulpverlening | Defensie - Verzorgende IG | Chauffeur noodhulpteam | Defensie Ambulance chauffeur | Noordernieuws.nl Ge


RemcoV

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 299
Reactie #12 Gepost op: 6 januari 2016, 00:00:33
Citaat van: Red Cross Medic link=msg=1397425 date=1452033095
Ik kan in een regio wonen die op grensgebied ligt. je krijgt dan meerdere ugs'en in de pager zodat je naar die locatie gestuurd word. Het nht is grensoverschrijdend

Waar haal je dat vandaan? In principe is er een NHT per regio en hebben alle leden van dat NHT de UGSen van die regio in de pager.
Wel zijn er een paar regio's waar de NHT regio niet exact gelijk is aan de Veiligheidsregio.
Uiteraard kan er wel bijstand verleend worden maar dan nog ga je naar een UGS in je eigen regio.

Tot nu toe heb ik ook nog geen concrete voorbeelden gehoord van mensen die in verschillende regio's actief NHT lid zijn.
! Al mijn uitspraken zijn op persoonlijke titel !


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #13 Gepost op: 6 januari 2016, 07:49:05
Dat is één van de uitdagingen voor de toekomst, maar nog geen realiteit.


Red Cross Medic

  • Rode kruiser - Dienst medische hulpverlening - Verzorgende IG Defensie - Ambulance chauffeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,176
  • Waar andere een stap terug doen, stap ik vooruit.
    • Nieuws uit het noorden
Reactie #14 Gepost op: 6 januari 2016, 09:55:24
Citaat van: RAdeR link=msg=1397460 date=1452062945
Dat is één van de uitdagingen voor de toekomst, maar nog geen realiteit.
Dan zit ik met mijn gedachten al in de toekomst :P excuus voor de verwarring.
Rode kruiser | Dienst medische hulpverlening | Defensie - Verzorgende IG | Chauffeur noodhulpteam | Defensie Ambulance chauffeur | Noordernieuws.nl Ge