Versnipperd aanbod acute zorg

Auteur Topic: Versnipperd aanbod acute zorg  (gelezen 6955 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Juffie

  • Ambupleeg/OVDG
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 261
  • Er bestaan geen objectieve beoordelingen.
Gepost op: 26 juni 2018, 08:46:27
http://www.dvhn.nl/Meningen/Opinie/Opinie-Stop-met-versnipperd-aanbod-van-acute-zorg-23297719.html

Het komt regelmatig voor in Noord Nederland dat ziekenhuizen een tijdelijke opvang (SEH) en opname stop afkondigen omdat ze het niet meer aankunnen.
Een zorgelijke ontwikkeling. Wat met twee ziekenhuizen in een stad als Groningen ben je dan al gauw klaar en moet je een provincie verder met je slachtoffer.
Daarnaast gebeurd het ook steeds vaker dat er te weinig ambulances zijn in het gebied en dat slachtoffers moeten wachten. Iets wat je eigenlijk nooit wilt.
Hoe moeten we dit nou oplossen? heeft Bert Benthem de oplossing? Moeten de salarissen omhoog om meer mensen aan te trekken?
Of moet er gewoon meer geld naar de acute zorg?




ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #1 Gepost op: 26 juni 2018, 09:10:01
Ik weet niet of meer salaris het oplost. Het probleem zit hem meer in het tekort aan opleidingsplaatsen en stage plaatsen. In de zelfde regio is een tekort aan anesthesiemedewerkers, alle ziekenhuizen hebben vacatures, maar dat komt gewoon omdat er in de afgelopen jaren te weinig opgeleid zijn. Een aantal ziekenhuizen spreekt wel over krapte toeslag geven, maar daarmee los je niks op. Je voorkomt hoogstens dat je mensen vertrekken naar een ander ziekenhuis in de regio. Maar netto verandert het aantal medewerkers in de regio niet.

Als je kijkt naar de situatie van het Rafaja waar de verloskamers gesloten zijn omdat er geen kinderartsen zijn wordt salaris niet als argument genoemd. Wel hoge werkdruk en weinig/minder perspectief (op werk in de regio) voor de partners van de medewerkers.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #2 Gepost op: 26 juni 2018, 12:09:06
http://www.dvhn.nl/Meningen/Opinie/Opinie-Stop-met-versnipperd-aanbod-van-acute-zorg-23297719.html

Het komt regelmatig voor in Noord Nederland dat ziekenhuizen een tijdelijke opvang (SEH) en opname stop afkondigen omdat ze het niet meer aankunnen.
Een zorgelijke ontwikkeling. Wat met twee ziekenhuizen in een stad als Groningen ben je dan al gauw klaar en moet je een provincie verder met je slachtoffer.
Daarnaast gebeurd het ook steeds vaker dat er te weinig ambulances zijn in het gebied en dat slachtoffers moeten wachten. Iets wat je eigenlijk nooit wilt.
Hoe moeten we dit nou oplossen? heeft Bert Benthem de oplossing? Moeten de salarissen omhoog om meer mensen aan te trekken?
Of moet er gewoon meer geld naar de acute zorg?

Interessant stuk van de directeur van een RAV die in een private markt opereert.... Meer salaris lost helemaal niets op. De enige echte oplossing is een herinrichting van de pre-hospitale acute zorg en daaropvolgend de vervolg acute zorg, waarbij differentiatie en triage kernbegrippen zijn. Wat mij betreft komt er 1 acute zorgmeldkamer per regio waar zowel o.a. huisartsenzorg, ambulancezorg en acute GGZ zijn ondergebracht. Hierdoor kan al vroegtijdig geschift worden en de juiste acute zorg gestuurd worden. Dit houdt alleen wel in dat er verschillende niveaus van ambulancezorg moeten zijn,  evenals spoed-huisartsen en psychiaters. De volledige aansturing ligt dan bij deze meldkamer



Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Juffie

  • Ambupleeg/OVDG
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 261
  • Er bestaan geen objectieve beoordelingen.
Reactie #3 Gepost op: 26 juni 2018, 22:14:15

Ik denk ook dat het tijd wordt om alle eilandjes naar elkaar toe te duwen tot er 1 groot land ontstaat. Het acute zorg land. Zeker interessant stuk.
Maar of je daarmee nou alle problemen gaat oplossen. Dat denk ik niet.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #4 Gepost op: 6 juli 2018, 22:40:35
Welke concrete eilanden bedoel je dan?


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #5 Gepost op: 7 juli 2018, 19:34:05
Welke concrete eilanden bedoel je dan?

GGZ, huisarts, SEH, ambulance ettc.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


EGeen

  • Vpk
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 87
Reactie #6 Gepost op: 9 augustus 2018, 12:26:03
Denk dat de oplossing niet moet worden gezocht in één aspect. Wellicht dat herinrichting scheelt (- echter dan vraag ik mij nog af wat dat concreter betekend en hoe de winst wordt behaald -) en dat salaris kan helpen. De stap om door te leren naar VS/PA/Anesthesie/etc. kan hierdoor kleiner worden. Functiedifferentiatie kan wellicht zorgen voor verspreiding van de drukte, en wellicht ter voorkoming van bijvoorbeeld een bezoek aan de SEH.

Ik denk dat de oplossing vooral ook moet liggen op flexibiliteit waardoor pieken (zoals de genoemde griepgolf) gemakkelijker kunnen worden opgevangen.

- Bijdragen zijn op persoonlijke titel -