Nog nooit moest het Rode Kruis zoveel mensen verzorgen op Rock Werchter

Auteur Topic: Nog nooit moest het Rode Kruis zoveel mensen verzorgen op Rock Werchter  (gelezen 6974 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Citaat
BRUSSEL - “We hebben vrijdag de magische grens van 2.000 mensen die we moesten verzorgen op één dag overschreden”, zegt burgemeester van Rotselaar Dirk Claes, “2.048 personen kwamen langs voor verzorging. Nog nooit waren het er zoveel. Dat komt door de warmte.”

Bron: m.nieuwsblad.be/cnt/dmf20180707_03602482




ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Vorig jaar waren er elke dag 88000 bezoekers aanwezig. Als dat dit jaar ook zo is dan is 2.3% dus bij het rode kruis langs geweest. Met welk percentage wordt er normaal gerekend?


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Vorig jaar waren er elke dag 88000 bezoekers aanwezig. Als dat dit jaar ook zo is dan is 2.3% dus bij het rode kruis langs geweest. Met welk percentage wordt er normaal gerekend?

Ik heb de exacte percentage niet paraat, maar dit klinkt als hoog. Van evenementen die ik ken spreekt men van percentages onder de 1%.

Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
In het artikel wordt wel ook gesproken over mensen die preventief zonnebrandcrème komen vragen. Geen idee of ze die ook mee geteld hebben.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Citaat
74% meer festivalgangers verzorgd op Rock Werchter

Met meer dan 1.200 waren ze, onze vrijwilligers op Rock Werchter! Vier dagen lang draaiden ze op volle toeren en hadden ze het aanzienlijk drukker dan voorbije jaren en dat omwille van de warmte. In totaal werden tot nu toe (definitieve cijfers volgen pas wanneer ook de laatste festivalgangers de camping verlaten hebben) 8.195 mensen verzorgd. 73 bezoekers hadden extra verzorging nodig, zij werden naar het ziekenhuis overgebracht.

Vorig jaar waren er "amper" 4.708 verzorgingen.  Toen werden er 48 festivalgangers naar het ziekenhuis afgevoerd voor verdere verzorging. In 2009 was het ook bijzonder warm tijdens Rock Werchter en werden ook meer verzorgingen geregistreerd. In totaal werden toen 7.143 festivalgangers onder handen genomen door onze vrijwilligers.

https://www.rodekruis.be/nieuws-kalender/nieuws-kalender/74-meer-festivalgangers-verzorgd-op-rock-werchter/

Veel foto's ook in de bron.
Wat mij betreft goede PR van het Vlaamse Rode Kruis. Preventief zag ik online ook al vanalles van het Rode Kruis langs komen, veel festival tips etc.


cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,110
Vanwaar lopen ze daar standaard als ehboer met een helm aan de broekriem?!

Tijdens een opbouwperiode kan ik het me voorstellen maar verder?


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Ik heb op een Nederlands festival wel eens dienst gehad met mensen van het vlaamse Rode Kruis, zij vroegen juist waarom wij geen helmen hadden. Heb er toen eigenlijk niet aan gedacht om te vragen waarom zij wel.

Overigens vraag ik me het zelfde wel af over veiligheidschoenen die sommige Rode Kruis afdelingen in Nederland verplicht stellen.


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Ik heb op een Nederlands festival wel eens dienst gehad met mensen van het vlaamse Rode Kruis, zij vroegen juist waarom wij geen helmen hadden. Heb er toen eigenlijk niet aan gedacht om te vragen waarom zij wel.

Overigens vraag ik me het zelfde wel af over veiligheidschoenen die sommige Rode Kruis afdelingen in Nederland verplicht stellen.
Vanwaar lopen ze daar standaard als ehboer met een helm aan de broekriem?!

Tijdens een opbouwperiode kan ik het me voorstellen maar verder?
In Nederland zijn vrijwilligers in algemeenheid broertje dood van allerlei extra verplichtingen bij hun vrijwilligerswerk, dus kennelijk ook mbt het dragen van PBM's als veiligheidsschoenen en helm.
Neem simpelweg de fietshelm, in Duitsland en andere landen een dagelijks normaal verschijnsel, hier in Nederland denkt men dat het absoluut niet nodig is, en het staat ook raar bovendien.......
Waar in vele sectoren een helmplicht is (industrie, bouw en railinfra bijvoorbeeld) is het kennelijk niet aan de orde en/of onbespreekbaar in de evenementen hulpverlening, hoewel men zich weldegelijk aan de Arbowet-en regelgeving dient te houden. En soms als de RI&E dat bepaalt, kan het zomaar zijn dat een helm voor iedereen verplicht is, dus ook voor vrijwilligers.
Krom land dat Nederland.

Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,110
Maar wat is dan het nut van de helm? De veiligheidsschoenen kan ik snappen. Vaak zijn evenementen op oneven terrein. Soms met resten glas e.d.
De helm kan ik me voorstellen als er wordt gewerkt op hoogte. Maar met een grote open vlakte als daar...

Ja oke dat vliegtuig dat uit de lucht valt. Of de defensie drone die komt te vliegen boven de vierdaagse... Maarja die meteoriet....



ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Oneven terrein en eventuele glas resten zijn prima op te vangen met stevige schoenen, bijvoorbeeld bergschoenen.
Daarnaast zou ander personeel (en bezoekers wellicht ook) dan toch ook veiligheidsschoenen moeten dragen?

Tijdens opbouwen van een evenement is het een ander verhaal, maar dan is een helm natuurlijk ook weg nuttig.