Nog nooit moest het Rode Kruis zoveel mensen verzorgen op Rock Werchter

Auteur Topic: Nog nooit moest het Rode Kruis zoveel mensen verzorgen op Rock Werchter  (gelezen 6919 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Bij nader terugdenken aan het evenement waar de Belgische collega me vroeg waarom we geen helm op hadden was geloof ik het idee bij hen dat de helm was voor als er met dingen gegooid werd (bier kan ik dan bedenken....)


De Prins

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 52
Ja oke dat vliegtuig dat uit de lucht valt. Of de defensie drone die komt te vliegen boven de vierdaagse... Maarja die meteoriet....

Op Pukkelpop hadden ze ook niet verwacht dat er lichtmasten en tenten naar beneden zouden komen.


GrietP

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 1
Waarom wij als hulpverleners bij Rode Kruis-Vlaanderen een helm mee hebben op een festival(terrein)? Op Werchter is er voor gekozen om de helm altijd bij te hebben op het terrein, op Graspop bijvoorbeeld, wordt de helm in de dichtstbijzijnde hulppost bewaard, maar neem je hem wel mee als je in catering gaat, zodat je bij calamiteiten altijd je helm bij hebt.

Waarom?: omdat we die al wel eens nodig hebben bij het hulp verlenen in een mensenmassa (bv. er wordt met drankflesjes gegooid, crowdsurfers die niet uitkijken) of door 'omstandigheden' op een festival (bv. er wordt (professioneel) vuurwerk afgestoken en de wind zit (ineens) fout; er is een windvlaag met rondvliegend materiaal of loshangende elementen; er breekt hevig onweer los...). Bovendien zorgt de helm soms ook voor extra zichtbaarheid van onze hulpverleners in grote massa's. En in België wordt bij afkondiging van het Medisch Interventieplan door de vrijwilligers van Rode Kruis-Vlaanderen in de regel altijd een helm gedragen. Enkel mits toestemming van de interventieleider mag de helm afgezet worden.

Wij dragen ook veiligheidsschoenen (type S3) om beschermd te zijn tegen allerlei elementen (glas, andere scherpe voorwerpen, vloeistoffen, een brancard of koffer die per ongeluk op een fout belandt, iemand die (in paniek) op je voet stapt...).

Bij het brancarderen, dragen we bij voorkeur werkhandschoenen. Ook bij het opzetten van de tenten.

Een beetje: veiligheid boven alles, dus.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Volgens mij zijn er in Nederland ook een NHT's die helmen als extra uitrusting in de wagen hebben liggen.


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Ja oke dat vliegtuig dat uit de lucht valt. Of de defensie drone die komt te vliegen boven de vierdaagse... Maarja die meteoriet....

Of planken van een houten vlonder bij een stof/wind hoos, zoals in 2009 toen het ook heel warm was.
(Met excuses voor de slechte kwaliteit van de video.)



Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,110
Toch moet ik eerlijk zeggen dat het continu dragen van een helm wel heel ver gaat. Mijn inziens loopt de beveiliging meer gevaar en die dragen ook geen helm.

Volgens mij gaat het zelfs zo ver dat je op het kantoor ook een helm moet dragen? De plafondplaten kunnen ook naar beneden komen...

Goed dat hij aanwezig is op het terrein. Dat mocht het nodig zijn je er bij kan. Maar een helm behoed je niet voor het gevaar. Mocht er zo'n gevaarlijke situatie zijn wacht je even tot het weer rustig is... Die steen of paal kan ook op een ander deel van het lichaam terecht komen met ver strekkende gevolgen.


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Toch moet ik eerlijk zeggen dat het continu dragen van een helm wel heel ver gaat. Mijn inziens loopt de beveiliging meer gevaar en die dragen ook geen helm.

Volgens mij gaat het zelfs zo ver dat je op het kantoor ook een helm moet dragen? De plafondplaten kunnen ook naar beneden komen...

Goed dat hij aanwezig is op het terrein. Dat mocht het nodig zijn je er bij kan. Maar een helm behoed je niet voor het gevaar. Mocht er zo'n gevaarlijke situatie zijn wacht je even tot het weer rustig is... Die steen of paal kan ook op een ander deel van het lichaam terecht komen met ver strekkende gevolgen.
Spontaan vallende plafondplaten incl. airco units heb ik zelfs tot tweemaal toe meegemaakt, gelukkig zonder letsel. Het moge ondanks dat het wel duidelijk mogen zijn dat een kantooromgeving vele malen veiliger is dan in een fabriekshal en industrieen.  
 98uiye

In de (petro)chemische bedrijven is het altijd verplicht om een veiligheidshelm en te dragen, bezoeker of niet. Te vroeg afgedaan, niet-dragend of zelfs even afgezet om het zweet van je voorhoofd af te vegen, betekent meestal verwijdering van de plant en je komt op een "zwarte" lijst.
Je kan van alles zeggen over het dragen van PBM's en het voorkomt het ongeval niet,, maar het beschermt je hoofd beduidend beter dan zonder.
Een helm beschermt je alleen tegen lichte vallende voorwerpen, daar is hij ook voor ontworpen.
Zwaardere voorwerpen? Gewoon pech.

Geloof me maar, als je ooit een helm hebt gedragen waarop iets puntigs gevallen is, dan draag je zeker je hele leve lang een veiligheidshelm op plaatsen waar dat wordt voorgeschreven en noodzakelijk is.
Het zelfde verhaal geldt ook voor een veiligheidsbril en veiligheidsschoenen.


Zodra het woord "vrijwilliger" valt gaat iedereen ineens lopen steigeren. "Moet dat nu echt die PBM's? Ze zijn lastig". Na een tijdje dragen weet je niet beter en wordt het gebruik een automatisme en het niet-dragen een bewuste en dus nalatige handeling. Ik heb hele discussies de afgelopen jaren moeten aanhoren, maar uiteindelijk is iedereen toch bewust geworden en heeft het geaccepteerd dat men een helm moet dragen voor zelfbescherming en om weer vrolijk naar huis te kunnen gaan.

Ook vrijwilligers dienen in mijn ogen de PBM's  te dragen. Ik weet uit ervaring hoe lastig dat kan zijn een helm dragen, zeer zeker als je moet bukken (verlenen van eerstehulp bijv.).
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


Vider

  • NRK, EHBO, NHT-lid, BHV'er, ex-SIGMA, ex-BRW1, ex-PAC Centralist.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 493
En soms als de RI&E dat bepaalt, kan het zomaar zijn dat een helm voor iedereen verplicht is, dus ook voor vrijwilligers.

Ik heb nog nooit bij het Rode Kruis een RI&E of een LMRA gezien.
Als men kijkt naar de TRA-systematiek, dan zullen we wel in de laagste categorie vallen, dus risico op letsel is klein. dus geen helmen. Dus vindt men veiligheidsschoenen niet nodig en aangezien we nooit op de openbare weg in het donker een inzet hebben, hebben we ook geen reflectie op onze broek nodig, maar we moeten dan wel zo (on)handige veiligheidsvest dragen. Ideaal met dit weer.......
98uiye
Een deel van het mens zijn, bestaat uit het leren om te gaan met het onverwachte, het ondergaan van nieuwe indrukken, ook als zij niet passen in jouw


Vider

  • NRK, EHBO, NHT-lid, BHV'er, ex-SIGMA, ex-BRW1, ex-PAC Centralist.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 493
Ook vrijwilligers dienen in mijn ogen de PBM's  te dragen. Ik weet uit ervaring hoe lastig dat kan zijn een helm dragen, zeer zeker als je moet bukken (verlenen van eerstehulp bijv.).

Tot een bepaalde hoogte ben ik het met je eens. Maar ook hier geldt een oude regel , wat kost het en wat levert het op?
in dit geval kost het het Rode Kruis direct veel en indirect alleen als er iets gebeurd..
Een deel van het mens zijn, bestaat uit het leren om te gaan met het onverwachte, het ondergaan van nieuwe indrukken, ook als zij niet passen in jouw


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Tot een bepaalde hoogte ben ik het met je eens. Maar ook hier geldt een oude regel , wat kost het en wat levert het op?
in dit geval kost het het Rode Kruis direct veel en indirect alleen als er iets gebeurd..
Ongetwijfeld geld, maar dat moet worden gezien als de wettelijke verantwoordelijkheden die het Rode Kruis heeft als organisatie om medewerkers te beschermen tegen allerlei onheil, dus ook voor haar evenementen hulpverleners. Vrijwilligheid of beroeps doet niet ter sprake daar er geen verschil mag bestaan.
Als je de veiligheid van je werknemers en vrijwilligers echt serieus wilt nemen, dan past daar ook het (verplicht) gebruik van PBM's bij.

Ik kan me voorstellen en weet dat TRA's, LMRA's en RI&E-en relatief onbekende zaken zijn, met name bij de inzet van evenementen hulpverleners.
Wellicht een nieuwe eye-opener voor het Rode Kruis en andere evenementen organisatoren.
Wil je professioneel zijn, dan moet je je ook professioneel gedragen, inclusief de bijbehorende veiligheids houding en gedrag. Dat is een proces waar naar mijn mening menig vrijwilliger te nonchalant mee omgaat, omdat zij "alleen maar" vrijwilliger zijn en derhalve veelal geen extra poespas willen.
Hesjes dragen en passende uniforme (beschermende) kleding is oke, andere PBM's worden als veelal als "lastig" ervaren in gebruik en het dragen, en hebben "geen of nauwelijks nut".
De bij mij meest gehoorde "klachten" over PBM's zijn: veiligheids schoenen te zwaar, veiligheidsbril beslaat steeds, helm is te warm, helm past niet, helm zakt af, zet geen helm van een ander op, helm valt af als ik buk, ik loop voor joker (oid) etc. etc.

Vergeet niet dat PBM's er zijn voor de eigen veiligheid en gezondheid, en dat zowel de opdrachtgever / werkgever EN de individuele werknemer / vrijwilliger verantwoordelijk hiervoor verantwoordelijk zijn.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we