Nog nooit moest het Rode Kruis zoveel mensen verzorgen op Rock Werchter

Auteur Topic: Nog nooit moest het Rode Kruis zoveel mensen verzorgen op Rock Werchter  (gelezen 6965 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,110
Maar waarom denkt er dan niemand aan dat ook de bezoekers vrijwillig een helm op moeten? Die krijgen vele malen vaker te maken met ongevallen, bier, domme acties enz...

Dus als het terrein daar te gevaarlijk is om als medewerker (vrijwillig/betaald) rond te lopen dan moet je daar zeker geen >10.000 festivalganger op los laten...


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Maar waarom denkt er dan niemand aan dat ook de bezoekers vrijwillig een helm op moeten? Die krijgen vele malen vaker te maken met ongevallen, bier, domme acties enz...

Dus als het terrein daar te gevaarlijk is om als medewerker (vrijwillig/betaald) rond te lopen dan moet je daar zeker geen >10.000 festivalganger op los laten...
Een festival waar door bezoekers een helm moet worden gedragen kan zich niet serieus noemen daar er zichtbaar onvoldoende veiligheids maatregelen door de organisatie zijn getroffen.
Als ik als bezoeker een bezoek aan een raffinaderij of scheepswerf breng gaat mijn rondleiding echt niet door als ik weiger een helm te dragen.

Zolang de evenementen organisator kan aantonen met alle risico's rekening te hebben gehouden en hierop direct en continue toezicht uitoefend gedurende het evenement, is een evenementen organisatie niet aansprakelijk te stellen.
Een onderzoek naar de oorzaak van een (zwaar) ongeval zal altijd plaatsvinden, maar het gaat om het nemen van veiligheidsmaatregelen en het door de organisatie voorgeschreven gebruik van PBM's door werknemers en het veilig kunnen verblijven van bezoekers / festivalgangers.
Een zwaar ongeluk zoals met de monstertruck is een verhaal waarbij de risico inventarisatie & evaluatie en verantwoordelijkheid nemen van meerdere partijen en overheden ontbraken en er geen LMRA is toegepast.

Het is meestal het individuele gedrag van bezoekers zelf welke niet de toegangsregels naleven, en/of uit eigen beweging uit eigen beweging (levens)gevaarlijk gedrag vertoont. Al dan wel of niet bewust gaan zitten op een weg, in het donker en zonder opvallende kleding is zo'n voorbeeld van levensgevaarlijk gedrag. Of bij een wielerwedstrijd als aanmoedigend toeschouwer half op de weg gaan staan ergens in de polder zonder dranghekken.
Het gaat ook om een groot stuk eigen verantwoording van de festival bezoeker zelf aangaande zijn/haar veiligheid.

Werknemers en organisaties waaronder ook evenementen organisties dienen voor alle vaste werknemers, inhuurkrachten of vrijwilligers de veiligheid van het personeel te garanderen middels maatregelen zoals instructies (ook voor EHBO-ers) en het verplicht stellen van PBM's.

Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Maar waarom denkt er dan niemand aan dat ook de bezoekers vrijwillig een helm op moeten? Die krijgen vele malen vaker te maken met ongevallen, bier, domme acties enz...

Dus als het terrein daar te gevaarlijk is om als medewerker (vrijwillig/betaald) rond te lopen dan moet je daar zeker geen >10.000 festivalganger op los laten...

Dat vraag ik me ook altijd af met veiligheidschoenen