Aanrijtijden ambulances

Auteur Topic: Aanrijtijden ambulances  (gelezen 3759 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Gepost op: 11 augustus 2018, 11:04:58
Citaat
Aanrijtijden ambulancezorg Rotterdam-Rijnmond niet voor 2020 op orde

Het kan nog zeker drie jaar duren voor de ambulances in de regio Rotterdam de aanrijtijden halen. Dat zegt Arie Wijten, directeur van Ambulancezorg Rotterdam-Rijnmond in reactie op een rapport van Inspectie Gezondheidszorg en de Nederlandse Zorgautoriteit.

"De norm is 95 procent. Dat gaan we dit jaar, volgend jaar en dat jaar daarna niet halen denk ik." In 2017 haalde 88 procent van de ambulances de aanrijtijd.

https://www.rijnmond.nl/nieuws/171688/Aanrijtijden-ambulancezorg-Rotterdam-Rijnmond-niet-voor-2020-op-orde




ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #1 Gepost op: 11 augustus 2018, 11:06:03
Citaat
Rapport hard over ambulancezorg Rotterdam-Rijnmond

Ambulances in de regio Rotterdam-Rijnmond zouden sneller ter plekke kunnen zijn als de organisatie beter zou functioneren. Dat concluderen de Inspectie Gezondheidszorg en de Nederlandse Zorgautoriteit in een rapport.

De structuur van Ambulancezorg Rotterdam Rijnmond (AZRR) is nu te traag. Ook had de directie van de AZRR beter moeten inspelen op het tekort aan ambulancepersoneel.

Het rapport over het functioneren van de Ambulancezorg Rotterdam Rijnmond kwam er na klachten van twee zorgverzekeraars. DSW en Zilveren Kruis Achmea trokken in november 2017 aan de bel toen bleek dat de ambulances steeds vaker problemen hadden om de afgesproken aanrijtijden te halen.

https://www.rijnmond.nl/nieuws/171682/Rapport-hard-over-ambulancezorg-Rotterdam-Rijnmond


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #2 Gepost op: 11 augustus 2018, 11:08:30
In het artikel schrijven ze ook over het invoeren van een medium care ambulance.
Zou dit tussen de reguliere A wagens en de zorgambulances in zitten? Of bedoelen ze ook gewoon de zorgambulances.

Het zou wel een idee kunnen zijn om de aanrijtijden te verkorten. Wellicht ook een plek waar je BMH'ers op kunt inzetten.


cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,110
Reactie #3 Gepost op: 11 augustus 2018, 16:36:47
In het artikel schrijven ze ook over het invoeren van een medium care ambulance.
Zou dit tussen de reguliere A wagens en de zorgambulances in zitten? Of bedoelen ze ook gewoon de zorgambulances.

Het zou wel een idee kunnen zijn om de aanrijtijden te verkorten. Wellicht ook een plek waar je BMH'ers op kunt inzetten.

Ik heb wel begrepen dat er een soortgelijke proef komt ja. Voor de interklinische ritten met bewaking of medicatie waar nu dus een A auto voor moet komen.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #4 Gepost op: 11 augustus 2018, 21:52:36
Ik heb wel begrepen dat er een soortgelijke proef komt ja. Voor de interklinische ritten met bewaking of medicatie waar nu dus een A auto voor moet komen.

Het gaat inderdaad over o.a. bewaakte overplaatsingen. De gedachte is dat je hiermee een A-wagen beschikbaar houdt omdat deze ritten niet door een zorgambulance gedaan mogen worden. Ik heb begrepen dat men er o.a. IC-verpleegkundigen op wil inzetten. Bijzonder gezien het chronische tekort.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #5 Gepost op: 11 augustus 2018, 21:58:05
https://www.rijnmond.nl/nieuws/171688/Aanrijtijden-ambulancezorg-Rotterdam-Rijnmond-niet-voor-2020-op-orde

Het is natuurlijk van de zotte dat het probleem anno 2018 (speelt zeker al vanaf 2009) nog steeds niet is opgelost, ondanks extra geld. Aangezien het een markt is lijkt mij wijs het contract te ontbinden en aan partij te gunnen die het wel waar kan maken. Het is mismanagement van ongekende orde. Ik woon aangrenzend aan de stad Rotterdam en percentages van maar 88% zijn heel gewoon. Je mag in 5% de norm overschrijden wat al belachelijk  veel is en toch krijgt de AZRR het niet voor elkaar...
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #6 Gepost op: 14 oktober 2018, 00:11:34
Het is natuurlijk van de zotte dat het probleem anno 2018 (speelt zeker al vanaf 2009) nog steeds niet is opgelost, ondanks extra geld. Aangezien het een markt is lijkt mij wijs het contract te ontbinden en aan partij te gunnen die het wel waar kan maken. Het is mismanagement van ongekende orde. Ik woon aangrenzend aan de stad Rotterdam en percentages van maar 88% zijn heel gewoon. Je mag in 5% de norm overschrijden wat al belachelijk  veel is en toch krijgt de AZRR het niet voor elkaar...

Als aanvulling:

"Omdat al snel duidelijk werd dat er geen ambulances vrij waren in de buurt werd ook de traumahelikopter ter plaatse gestuurd."

Bron: https://www.flashphoto.nl/nieuws/7363/Geen-ambulances-beschikbaar-bij-reanimatie-Petuniastraat-Vlaardingen.html
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.