Richtlijn politie voor spoedritten

Auteur Topic: Richtlijn politie voor spoedritten  (gelezen 12619 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #10 Gepost op: 13 november 2005, 22:41:19
http://www.telegraaf.nl/binnenland/28501481/Politie_stelt_regels_aan_spoedritten.html

Politie stelt regels aan spoedritten
DEN HAAG - Agenten die met hun auto uitrukken voor een spoedrit moeten zich vanaf volgend jaar aan nieuwe regels houden. De Raad van Hoofdcommissarissen heeft daarvoor afgelopen week een richtlijn aangenomen. Het doel is om schade, letsel en dodelijke ongelukken die ontstaan tijdens deze spoedritten, terug te brengen, zei woordvoerder C. den Bakker van de Raad van Hoofdcommissarissen zondagavond.

Gemiddeld komen tussen de drie en vijf agenten jaarlijks om het leven bij zo'n spoedrit en leiden per jaar tientallen van dit soort ritten tot een aanrijding, aldus Den Bakker.

Een van de afspraken is onder andere dat agenten zich aan een maximumsnelheid moeten houden, zowel binnen de bebouwde kom (70 kilometer per uur) als buiten de bebouwde kom (160 kilometer per uur) en op de vluchtstrook. Volgens Den Bakker bestonden binnen elk korps al regels voor spoedritten, maar zijn ze nu vastgelegd in een landelijke richtlijn.

Wel blijft een politieagent de mogelijkheid houden om in bijzondere gevallen af te wijken van deze regels, maar moet de betrokken agent dat melden aan de meldkamer. Den Bakker: „Het gaat om bewustwording. Als het dan misgaat, moet een agent zelf verantwoording afleggen. Deze richtlijn heeft dus niet tot doel om voortaan bijvoorbeeld snelheidsduivels en terroristen te laten lopen.”

Naast allerlei voorschriften worden de noodhulpauto's uitgerust met een zwarte doos. Die slaat informatie op van 45 seconden voor een klap tot een halve minuut daarna, zodat achteraf is vast te stellen wat er is misgegaan. Ook beschikken de politieopleidingen over een rijsimulator zodat agenten bijvoorbeeld achtervolgingen kunnen nabootsen.

De korpsbeheerders buigen zich over twee weken over de richtlijn, waarna de korpsen een half jaar de tijd krijgen om de voorschriften in te passen en af te stemmen met de ondernemingsraden. De invoering is een half jaar vertraagd. De Raad wilde de richtlijn al op 1 juli aannemen, maar na kritiek van onder andere de ondernemingsraden moest er opnieuw naar worden gekeken.


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #11 Gepost op: 13 november 2005, 22:42:33
Ik denk ook dat surveillanten/BOA in een radar wagen nog minder kosten. Als je er een kosten/baten analyse op los laat....  :-\

Maar ik ga ervan uit dat wagens bedoelt voor verkeerstoezicht ontheffing krijgen. Wijkwagens zullen, denk ik, niet harder mogen gaan dan 160. Lijkt me al erg hard in de stad....  ;) ;D
Wijkwagens komen niet op de snelweg ook...dus waarom een limiet stellen dan?

En laseren met een staandehouding is wel effectiever dan een bon die een paar weken later in de bus valt
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #12 Gepost op: 13 november 2005, 22:46:54
http://www.telegraaf.nl/binnenland/28501481/Politie_stelt_regels_aan_spoedritten.html



En dan op de site van de gele raaf even de commentaren lezen....ik denk dat ik maar een briefje stuur naar de politie dat ze mijn sollicitatie mogen intrekken.... volgens de gemiddelde burger ben ik toch niet nodig ::)
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


GN-5159

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 355
  • Zie Disclaimer onderaan
Reactie #13 Gepost op: 14 november 2005, 10:04:52
Maar ik ga ervan uit dat wagens bedoelt voor verkeerstoezicht ontheffing krijgen.

Nou dus niet hé, onze afdeling heeft alleen maar voertuigen voor verkeerstoezicht en die vallen ook onder deze nieuwe branche richtlijn. Onlangs nog zijn 650 cc off road motoren (160-170 km/u) vervangen door 1000 cc (210-220 km/u) exemplaren omdat het niet hard genoeg ging, en nu willen ze ons niet sneller later rijden dan 160 km/u. Maar goed nieuws, de branche richtlijn zou bij ons per augustus 2005 van kracht worden, uitgesteld naar december 2005, en nu uitstel naar juni 2006! Dus dat gaat de goede kant op..... ;D
DISCLAIMER: Alles is een grote leugen. Het hele leven is een leugen. Ik heb alles verzonnen, niets berust op waarheid. A


Rolf Pieters

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 221
  • Rolf Pieters
Reactie #14 Gepost op: 14 november 2005, 17:35:25
Als ik zie wat voor kamikaze-acties er door politievoertuigen hier in Utrecht worden uitgehaald, kan ik me wel iets voorstellen bij het voornemen om de teugels eens wat aan te trekken.
Enkele voorbeelden:
- met hoge snelheid door rood rijden
- tegen het verkeer in rijden
- rotonde tegendraads nemen
- langs de file oprijden op het fietspad.
- met drie auto's achter elkaar aan rijden, de één wel met O&G, de ander weer niet.
- het op het laatste moment voor een kruising de sirene aanzetten
- óp de kruising de sirene weer uitzetten
- in de ochtendspits ZONDER O&G door rood rijden daar waar een trambaan de weg kruist.
- zonder gordel rijden
Ik kan zo wel even doorgaan.

Allemaal zaken waarvan er enkele zullen zijn, waar men formeel gezien ontheffing voor heeft, maar ze brengen het overige verkeer vaak goed in verwarring en van een voorbeeldfunctie is hier al lang geen sprake meer.
Hoe groot de spoed ook is, volgens mij mag je NOOIT argeloze weggebruikers in gevaar brengen, toch?

En 'vroeger' kon je hier rustig meeluisteren met de politie. Was er een melding en men kreeg duidelijk 'geen toestemming', en TOCH reed men met O&G, of erger nog, dan maar zonder O&G door rood.

Goede maatregel dus.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #15 Gepost op: 14 november 2005, 18:17:33
Als ik zie wat voor kamikaze-acties er door politievoertuigen hier in Utrecht worden uitgehaald, kan ik me wel iets voorstellen bij het voornemen om de teugels eens wat aan te trekken.
Enkele voorbeelden:
- met hoge snelheid door rood rijden
- tegen het verkeer in rijden
- rotonde tegendraads nemen
- langs de file oprijden op het fietspad.
- met drie auto's achter elkaar aan rijden, de één wel met O&G, de ander weer niet.
- het op het laatste moment voor een kruising de sirene aanzetten
- óp de kruising de sirene weer uitzetten
- in de ochtendspits ZONDER O&G door rood rijden daar waar een trambaan de weg kruist.
- zonder gordel rijden
Ik kan zo wel even doorgaan.

Allemaal zaken waarvan er enkele zullen zijn, waar men formeel gezien ontheffing voor heeft, maar ze brengen het overige verkeer vaak goed in verwarring en van een voorbeeldfunctie is hier al lang geen sprake meer.
Hoe groot de spoed ook is, volgens mij mag je NOOIT argeloze weggebruikers in gevaar brengen, toch?

En 'vroeger' kon je hier rustig meeluisteren met de politie. Was er een melding en men kreeg duidelijk 'geen toestemming', en TOCH reed men met O&G, of erger nog, dan maar zonder O&G door rood.

Goede maatregel dus.

Vorige week twee DHV voertuigen gezien met OGS op een mini rottonde waarbij ze hem voor 3/4 moesten nemen. Één van de voertuigen (de eerste) deed het netjes en de tweede dacht even een bochtje af te snijden en ging de rottonde tegengesteld nemen. Ze botsten haast op elkaar omdat de eerste dat niet verwachte  ;D ;D ;D ;D ;D ;D Had wel lachen geweest!!!! Leg dat maar eens uit aan je chef.... ;) ;)


GN-5159

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 355
  • Zie Disclaimer onderaan
Reactie #16 Gepost op: 14 november 2005, 20:20:44
Als ik zie wat voor kamikaze-acties er door politievoertuigen hier in Utrecht worden uitgehaald, kan ik me wel iets voorstellen bij het voornemen om de teugels eens wat aan te trekken.
Enkele voorbeelden:
- met hoge snelheid door rood rijden
- tegen het verkeer in rijden
- rotonde tegendraads nemen
- langs de file oprijden op het fietspad.
- met drie auto's achter elkaar aan rijden, de één wel met O&G, de ander weer niet.
- het op het laatste moment voor een kruising de sirene aanzetten
- óp de kruising de sirene weer uitzetten
- in de ochtendspits ZONDER O&G door rood rijden daar waar een trambaan de weg kruist.
- zonder gordel rijden
Ik kan zo wel even doorgaan.

Allemaal zaken waarvan er enkele zullen zijn, waar men formeel gezien ontheffing voor heeft, maar ze brengen het overige verkeer vaak goed in verwarring en van een voorbeeldfunctie is hier al lang geen sprake meer.
Hoe groot de spoed ook is, volgens mij mag je NOOIT argeloze weggebruikers in gevaar brengen, toch?

En 'vroeger' kon je hier rustig meeluisteren met de politie. Was er een melding en men kreeg duidelijk 'geen toestemming', en TOCH reed men met O&G, of erger nog, dan maar zonder O&G door rood.

Goede maatregel dus.

Artikel 5 blijft altijd onverminderd van kracht, óók tijdens het rijden met OGS. Voor alle in deze reactie opgesomde voorbeelden wordt in de aanstaande brancherichtlijn niets geregeld. Slechts mbt. de overschrijding van de maximum snelheid worden er beperkende maatregelen ingesteld.
Ik begrijp de frustraties wel, en ook dat er collega's zijn die een geheel eigen invulling aan een voorbeeldfunctie geven, maar de gegeven argumenten in relatie tot de op handen zijnde brancherichtlijn snijden geen hout. Ik denk ook niet dat ongewenst- of wangedrag zich ooit laat uitbannen door dergelijke regelgeving. Dat is in mijn optiek een utopie.
DISCLAIMER: Alles is een grote leugen. Het hele leven is een leugen. Ik heb alles verzonnen, niets berust op waarheid. A


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #17 Gepost op: 14 november 2005, 20:25:12
Artikel 5 blijft altijd onverminderd van kracht, óók tijdens het rijden met OGS. Voor alle in deze reactie opgesomde voorbeelden wordt in de aanstaande brancherichtlijn niets geregeld. Slechts mbt. de overschrijding van de maximum snelheid worden er beperkende maatregelen ingesteld.
Ik begrijp de frustraties wel, en ook dat er collega's zijn die een geheel eigen invulling aan een voorbeeldfunctie geven, maar de gegeven argumenten in relatie tot de op handen zijnde brancherichtlijn snijden geen hout. Ik denk ook niet dat ongewenst- of wangedrag zich ooit laat uitbannen door dergelijke regelgeving. Dat is in mijn optiek een utopie.

Ik denk ook niet dat je mensen die zich voorheen niet helemaal 'correct' gedroegen nu in eens alles goed doen. Alleen is er nu wel een richtlijn waarop deze agenten 'afgerekent' kunnen worden. Anders wordt dat arbeidsrechtelijk een beetje moeilijk als je niets op papier gezet hebt....  ;)


Rolf Pieters

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 221
  • Rolf Pieters
Reactie #18 Gepost op: 14 november 2005, 20:51:55
Dat is inderdaad een beetje mijn punt.

Zolang er geen brokken gemaakt worden, lijken politiemensen vrij spel te hebben. Ze slingeren elkaar nu eenmaal niet op de bon.
Op papier kan alles nog zo goed zijn vastgelegd, de praktijk is vaak anders.


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #19 Gepost op: 15 november 2005, 21:11:50
Dat is inderdaad een beetje mijn punt.

Zolang er geen brokken gemaakt worden, lijken politiemensen vrij spel te hebben. Ze slingeren elkaar nu eenmaal niet op de bon.
Op papier kan alles nog zo goed zijn vastgelegd, de praktijk is vaak anders.

Net zo doen als het volgsysteem van de ambulance dienst. Ze kunnen van elke wagen de actuele status, lokatie, rijrichting en snelheid zien.