Reinigen wegdek. Taak voor de brandweer of de wegbeheerder?

Auteur Topic: Reinigen wegdek. Taak voor de brandweer of de wegbeheerder?  (gelezen 930 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,578
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Gepost op: 18 augustus 2018, 21:04:16
https://ommenaar.nl/nieuws/brandweer-druk-met-meer-dan-kilometer-lang-spoor-dieselolie/

Citaat
Brandweer druk met meer dan kilometer lang spoor dieselolie

OMMEN – De brandweer van Ommen is aan het einde van vrijdagmiddag druk geweest met het schoonmaken van een spoor van dieselolie. Het spoor begon op de Hammerweg ter hoogte van de Ausnutria melkfabriek en ging vanaf daar het spoor over de Stationsweg op richting de Hessel Mulertbrug. Tot de overgang naar de Coevorderweg bij de kruising met de Vechtkade/Prinses Julianastraat lag in het midden van de rijbaan een spoor dieselolie. De dieselolie is afkomstig van een vrachtwagen combinatie met brandstoflekkage. Het spoor had in totaal een lengte van ongeveer 1300 meter.

Een vraag die je kunt stellen is of dit eigenlijk nog wel een taak voor de brandweer is. In Brabant Zuidoost doen ze het blijkbaar al een tijdje niet meer.
De wegbeheerder zou dit natuurlijk ook prima kunnen oppakken.

Wat denken jullie?




aov

  • Ambtenaar Openbare Orde en Veiligheid
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 287
  • Vandaag is de eerste dag van de rest van je leven!
Reactie #1 Gepost op: 18 augustus 2018, 21:56:07
In de Wet veilgheidsregios staat de taak voor de brandweer:
a. het voorkomen, beperken en bestrijden van brand;
b. het beperken en bestrijden van gevaar voor mensen en dieren bij ongevallen anders dan bij brand;
c. het waarschuwen van de bevolking;
d. het verkennen van gevaarlijke stoffen en het verrichten van ontsmetting;
e. het adviseren van andere overheden en organisaties op het gebied van de brandpreventie, brandbestrijding en het voorkomen, beperken en bestrijden van ongevallen met gevaarlijke stoffen.

In de Brandweerwet stond:
a. het voorkomen, beperken en bestrijden van brand, het beperken van brandgevaar, het voorkomen en beperken van ongevallen bij brand en al hetgeen daarmee verband houdt
b. het beperken en bestrijden van gevaar voor mensen en dieren bij ongevallen anders dan bij brand

Kortom, het is nooit een brandweertaak (geweest).
Dat het toch gebeurde, was met name vanwege de snelheid en goedkoop. Én daarnaast dat de brandweer ook een onderdeel was van de gemeente(lijke) organisatie.

Van belang is ook de Wegenwet
Artikel 16 Wegenwet bepaalt dat de wegbeheerder ervoor moet zorgen dat de weg in een goede staat verkeert. En op grond van artikel 18 Wegenwet wordt een wegbeheerder geacht hieraan te hebben voldaan, als de weg goed onderhouden is.
De wetgever heeft echter geen regels voorgeschreven, waaruit is op te maken wat er concreet onder ‘onderhoud van wegen’ moet worden verstaan en hoe vaak een wegbeheerder een bepaalde weg moet onderhouden.
Volgens de jurisprudentie voldoet een wegbeheerder niet of onvoldoende aan de onderhoudsverplichti als men weet dat er tegels los liggen, er olie of andere vervuiling op de weg ligt (oogstseizoen) enz. én men die ‘gebreken’ niet z.s.m. oplost. Dat is dus mede de reden geweest om vaak ook de brandweer in te schakelen voor vervuiling van een weg. Op en in het brandweervoertuig zijn vaak alle middelen aanwezig om die vervuiling snel te verwijderen.
Geen taak van de brandweer maar wel een taak van de wegbeheerder.

Overigens kan/mag dit wellicht ook niet meer door de brandweer/veiligheidsregio gebeuren in verband met de Europese mededingingsregels en onze Wet Markt en Overheid.


janvangent

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 177
Reactie #2 Gepost op: 19 augustus 2018, 17:16:47
Duidelijk verhaal, maar lid b laat natuurlijk als vanouds enige ruimte voor interpretatie: wat is een ongeval? Afgevallen lading wel maar brandstoflekkage niet? Ik ben het met je eens dat dit geen brandweertaak is, maar er zijn zo wel meer grijze gebieden. Buitensluiting en liftopsluiting bijvoorbeeld, en een kat in de boom is ook geen ongeval met gevaar voor mens of dier. Het zou allemaal, inclusief dat wegdek, als dienstverlening aan derden gekwalificeerd moeten worden en dus ook gefactureerd. Om een extreem voorbeeld te geven: ik ben eens drie keer in dezelfde maand bij hetzelfde paard in dezelfde sloot geweest. Toen heb ik wel tegen de eigenaresse gezegd dat ze maatregelen moest nemen of een rekening kon verwachten.