Met de LZV over de (vernieuwde) N18

Auteur Topic: Met de LZV over de (vernieuwde) N18  (gelezen 6108 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

EdwinLZV

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 4
Gepost op: 20 december 2018, 20:53:42
Ik heb me net aangemeld omdat ik onder andere met het volgende zit waar ik en mijn collega's niet uitkomen. Als LZV chauffeur mag je niet zomaar op elke weg rijden. Ze moeten vrijgeven zijn door de RDW en Rijkswaterstaat. Op de oude N18 (en dan gaat het om het traject bij Haaksbergen) mogen wij niet komen, logisch want daar wil je ook niet komen. Nu ligt er een nieuwe weg om onder andere Haaksbergen heen, geen bebouwde kom, geen fietspaden, gewoon een prachtige weg. Deze sluit aan op het oude gedeelte van de N18 bij Groenlo waar deze weg wel voor ons toegankelijk is. Maar het gaat om het nieuwe gedeelte. Officieel mogen wij op A wegen EN gelijkgenummerde N wegen rijden, Dus A18-N18. Volgens deze regel moet het dus geen probleem zijn om op het nieuwe gedeelte te rijden, maar hij staat nog steeds niet op de digitale kaart van de RDW.

Mijn vraag is dus, mogen wij gebruik maken van de vernieuwde N18? Het zou een hoop kostbare tijd schelen als de A1 weer eens vast staat.

Edwin




DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #1 Gepost op: 20 december 2018, 22:28:53
Dat hangt samen met de verleende ontheffing. Als daarin verwezen wordt naar de DWO dan is die leidend.

Het eerste deel van de N18 staat op dit moment nog niet in de toegestane lijst van het RDW. Daar mag je dus nog niet komen. Je kan eens contact opnemen met Rijkswaterstaat of het RDW of en wanneer er toestemming gaat komen om op die weg te komen.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


EdwinLZV

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 4
Reactie #2 Gepost op: 22 december 2018, 20:45:58
Dank je.
Ik had al contact gehad met Rijkswaterstaat en de RDW en die zeiden dat ik op A wegen en gelijk genummerde N wegen (uitzonderingen daar gelaten) mag rijden. Maar dat wist ik uiteraard al.

Dus als ik het goed begrijp staat de ontheffing boven de (verkeers)regels. Dan blijven we voorlopig maar over de A1 rijden.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #3 Gepost op: 23 december 2018, 12:16:38
De ontheffing stelt je vrij van de bepalingen die daarin genoemd worden. Als in je ontheffing staat dat je op elke N-weg mag rijden is er geen probleem. Meestal wordt er verwezen naar de DWO kaart van RWS en in dat geval is die leidend.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein