Gevaarlijk verkeersgedrag ambulance

Auteur Topic: Gevaarlijk verkeersgedrag ambulance  (gelezen 8394 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Proost

  • Politiekundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 311
Gepost op: 5 september 2018, 16:54:45
Zojuist op de rijksweg A50 viel het rijgedrag van een ambulance me nogal op.
Dit begon toen ik een rij voertuigen voorbij reed en tijdens het inhalen in mijn binnenspiegel een ambulance zag naderen. Deze had ik op enig moment ongeveer een meter of twee a drie achter de bumper zitten (hij kwam redelijk hard in dus anticiperen was lastig zonder fors de snelheid te overschrijden). Nadat ik de rij voertuigen gepasseerd was ben ik direct naar rijstrook 2 gegaan om plaats te maken en kwam de ambulance voorbij. Zag er vrij legitiem uit maar voerde geen O&G.

Aanvankelijk had ik het idee dat hij een 'spoedrit' had zonder O&G maar ik vond het bumperkleven opvallend en het feit dat hij geen dagrijverlichting voerde. Toen hij eenmaal volledig voorbij was zag ik een grote sticker achter op met "Ambulance Event Service". Ik nam even aan dat dit een private onderneming betrof maar ben niet helemaal thuis wat de regels mbt ritten hier mee zijn.
Vervolgens viel het me op dat deze ambulance gemiddeld met een snelheidsoverschrijding reed van 20km/u boven max toegestane snelheid met pieken van rond de 40km/u. Op zich niet zo vreemd voor een ambulance maar wederom, "Event ambu".
Daarna zag ik dat hij bij drie afzonderlijke gevallen opnieuw voor langere tijd een zeer korte volgafstand aanhield ten opzichte van zijn voorligger.

Staande houden was niet mogelijk (en ook geen geijkte snelheidsmeting) omdat ik in burger en met priveauto was maar dit asociale gedrag zit me niet erg lekker.
Hoe is het geregeld op het gebied van regelgeving mbt "event ambulances"? (mijn educated guess zou zijn geen vrijstelling RVV) En wat is handig om te doen voor dit gevaarlijke maar ook asociale verkeersgedrag?
Ik denk dat menig weggebruiker op dat moment het verschil tussen een 'echte' ambu niet zou zien maar wel het duidelijk gevaarlijke rijgedrag van de bestuurder wat vermoedelijk ook zijn weerslag heeft op hoe men (de burger) kijkt of gaat kijken naar onze hulpdiensten.




ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #1 Gepost op: 5 september 2018, 17:36:15
Mogen ambulances uberhaupt spoedritten zonder O&G uitvoeren dan? Vrijstelling op de RVV heeft geen enkele ambulance.

Er is eigenlijk bar weinig geregeld voor dit soort ambulances. Sowieso mogen ambulances alleen O&G voeren indien ze er toestemming voor hebben van de MKA en deze evenementen ambulances zijn in de regel niet bij de MKA aangesloten. Grote kans dat er niet eens "echte" ambulance chauffeur achter het stuur zat.

De werkwijze op evenementen is in de praktijk ook nagenoeg altijd dat de ambulance uitsluitend voor op het evenementen terrein zelf is. Voor vervoer naar het ziekenhuis komt de RAV. Dat is de enige club met een vergunning voor ambulancevervoer in de regio.

Het zou eventueel wel een internationale repatriëring geweest kunnen zijn, dan kan er wel een patient in liggen, maar dat rechtvaardigt het rijgedrag niet.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #2 Gepost op: 5 september 2018, 17:39:28
Overigens wel toevallig, afgelopen zaterdag een andere ambulance van hen betrokken bij een aanrijding op de snelweg.


https://www.facebook.com/ambumedia/posts/1496235790477333


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #3 Gepost op: 5 september 2018, 17:51:20
Mogen ambulances uberhaupt spoedritten zonder O&G uitvoeren dan? Vrijstelling op de RVV heeft geen enkele ambulance.

Dat is niet juist. Bij prio 2 / A2 ritten hebben brandweer- en ambulancevoertuigen wel degelijk vrijstellingen voor een flink aantal bepalingen:
https://www.ifv.nl/kennisplein/Documents/20160606-IFV-Vrijstelling-brandweer-SMH-bij-minder-dringende-taken.pdf

Citaat
het bepaalde in de volgende artikelen van het RVV 1990;
3, eerste lid;
4;
5;
6;
10;
11;
12;
14;
23;
24;
25;
26;
28;
43;
46;
58a, eerste en vierde lid;
59, eerste en tweede lid;
61a,
62, voor zover het betreft de verkeerstekens op de borden:
Cl, C2, C3, C4, C6, C7, C7a, C7b, do, Cli, C12, C13, C16, C17, ds,
C19, C20, C21, C22, C22A;
Dl, D2, D4, D5, D6, D7;
El, E2, E3, ES, E6, E7, ES, E9, Eb;
F1, F5, F7, F11, F13, F15, F17, F19, F21;
RWS ONGECLASSIFICEERD Pagina 2 van 4
Rijkswaterstaat Verkeeren
Watermanagement
G7, G9, Gil, G12a, G13 (behorend bij art 4, 5 en 6 RVV9O); Datum
van bijlage 1 van dat reglement; 6juni 2016
Nummer
70, (voor wat betreft de aangegeven richting); RWS-2016/24641
73, aanhef en de onderdelen b, d, en e;
76;
77, eerste lid;
78;
81;
86d.

Daar valt de snelheid of kleven dan weer niet onder.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #4 Gepost op: 5 september 2018, 18:48:15
Maar dan hebben ze toch nog steeds geen volledige vrijstelling zoals de politie die heeft.

Daarnaast zijn prio2 ritten volgens mij ook aan de RAV voorbehouden.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #5 Gepost op: 5 september 2018, 22:38:47
Maar dan hebben ze toch nog steeds geen volledige vrijstelling zoals de politie die heeft.

Daarnaast zijn prio2 ritten volgens mij ook aan de RAV voorbehouden.

Daarnaast rijd je in een opvallend voertuig, of dit nu van AES, Rode Kruis of een andere partij is. Op dat moment heb je gewoon voorbeeldgedrag te laten zien. Als ik met een Rode  Kruis voertuig op pad ben houd ik daar altijd rekening mee.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #6 Gepost op: 6 september 2018, 16:06:08
Maar dan hebben ze toch nog steeds geen volledige vrijstelling zoals de politie die heeft.

Eens, maar het is niet dat er helemaal geen vrijstelling is zoals je stelde.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Proost

  • Politiekundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 311
Reactie #7 Gepost op: 6 september 2018, 19:01:12
Maar wat ik hier lees is de bovenstaande ambulance van AES dus gelijkwaardig aan elk ander burgervoertuig? Of zit er een nuance aan?


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #8 Gepost op: 6 september 2018, 20:21:10
Ja, tenzij er persoonlijk een ontheffing of vrijstelling aan verleend is. Maar ik acht die kans heel klein! Zou gewoon het bedrijf eens opbellen.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Proost

  • Politiekundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 311
Reactie #9 Gepost op: 6 september 2018, 21:08:25
Check duidelijk. Ga ik dat even doen.