WAS: Waarschuwing en Alarmering Systeem (sirenes, luchtalarm)

Auteur Topic: WAS: Waarschuwing en Alarmering Systeem (sirenes, luchtalarm)  (gelezen 269096 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #100 Gepost op: 23 maart 2011, 16:03:58
In de tijd van de BB ging het beter. Volgens mij bij een goed incident gaan die nieuwe dronken valse dingen niet eens af door falende techniek. Gewoon knallen met lucht door een gaatje. Luider, betrouwbaarder en herkenbaarder!

Niet om het een of ander, maar in jouw profiel stel je 17 jaar te zijn. De BB is een dusdanig poos geleden dat ik mezelf afvraag in hoeverre je dat bewust hebt meegemaakt?


MarcFotograaf

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 45
  • Fotograaf 112 Nieuws Leiden.
    • Unity.NU
Reactie #101 Gepost op: 23 maart 2011, 16:46:59
Niet om het een of ander, maar in jouw profiel stel je 17 jaar te zijn. De BB is een dusdanig poos geleden dat ik mezelf afvraag in hoeverre je dat bewust hebt meegemaakt?
Niet?
Journalist


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #102 Gepost op: 4 april 2011, 13:23:05
Sirenes net ôfgien
De sirenes yn Fryslân binne moandeitemiddei net ôfgien. Op alle earste moandeis yn de moanne wurdt it systeem test. Dat moat Friezen warskôgje as der in ramp is. Moandei hie it alarm om 12 oere ek ôfgean moatten.

Troch in steuring yn de kompjûter dy't de sirenes oanstjoert, slagge dat net. De ferwachting is dat dy kompjûter moandeitemiddei wer makke is. It alarm wurdt dan net ek noch test.
http://www.omropfryslan.nl/Mear_Nijs_79137.aspx?R=A223890

De sirenes in Frieslands zijn maandagmiddag niet afgegaan. Op alle eerste maandagen van de maand wordt het systeem getest. Dat moet de Friezen waarschuwen als er een ramp is. Maandag had het alarm om 12 uur moeten afgaan.
Door een storing in de computer die de sirenes aanstuurt lukte dat niet. De verwachting is dat de computer maandagmiddag weer gemaakt is. Het alarm wordt dan niet alsnog getest.



Problemen met sirenes in Amsterdam en Zuid-Limburg
AMSTERDAM - In de regio Amsterdam loeiden de sirenes maandag niet om klokslag 12.00 uur, maar tien minuten later. In Zuid-Limburg gingen de sirenes helemaal niet af. In de hoofdstad betrof het een menselijke fout: er was vergeten de maandelijkse testsirene aan te zetten. Dit meldt een woordvoerder van de brandweer.
De medewerkers die het alarm moeten activeren krijgen iedere eerste maandag van de maand een belletje om ze aan hun taak te herinneren.
Omdat ze dit keer druk waren met een aantal andere meldingen in de regio, vergaten ze om het alarm op tijd aan te zetten.
Een groot aantal mensen merkten het op. Volgens de woordvoerder van de brandweer belden veel media direct op om te vragen wat er loos was.

Zuid-Limburg
Ook in Zuid-Limburg waren er problemen met de sirene. Oorzaak was een technisch mankement bij de meldkamer van de brandweer.
Bij de meldkamer kwamen na het middaguur enkele telefoontjes binnen van mensen die vroegen wat er aan de hand was. De brandweer zoekt naar de oorzaak van het mankement.
Zodra die is ontdekt, voert de brandweer een stille test uit. Het komt volgens de brandweer zelden voor dat de sirenes het niet doen.
http://www.nu.nl/binnenland/2483832/problemen-met-sirenes-in-amsterdam-en-zuid-limburg.html


Aart Rietveld

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 157
Reactie #103 Gepost op: 23 april 2011, 21:40:21
Deze problemen staan niet op zichzelf.

Ook in de regio Holland-Midden is de afgelopen jaren de maandelijkse test een aantal keren mislukt cq. vergeten.
Als je daar een paar lokale storingen aan sirene's bij optelt krijg je de situatie dat er in bv. Katwijk een sirene was die een half jaar lang niet afgegaan is bij elke test die gedaan is of gedaan zou moeten zijn. Zelfs meldingen bij de gemeente (als eigenaar) of bij de veiligheidsregio (als beheerder) konden dit probleem tussentijds niet oplossen. Iedereen wees naar elkaar. Uiteindelijk is men tijdens de maandelijke test maar eens bij de mast gaan luisteren, men kwam toen tot de conclusie dat hij het niet deed..... De stille testen signaleerden dit blijkbaar niet....

En nu maar hopen dat de sirene's het wel doen als het onverhoop eens nodig is. ik heb er zo mijn bedenkingen bij.


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #104 Gepost op: 23 april 2011, 22:07:12
Zelfs meldingen bij de gemeente (als eigenaar) of bij de veiligheidsregio (als beheerder) konden dit probleem tussentijds niet oplossen.

Dat is dus niet waar. Het ministerie van V&J (voorheen BZK) is de eigenaar van het WAS-stelsel. Siemens is de technisch beheerder. De regionale brandweer is "slechts" contactpersoon voor burgers en natuurlijk degene die het kan laten afgaan. Namens de burgemeester, dat dan weer wel.

Bron: mijzelf met heel wat ervaring in dit wespennest.

Voorbeeldje: toen ik nog Ambtenaar Rampenbestrijding in een grote stad in het zuidwesten was, werd ik eens gebeld door de regionale brandweer. Die hadden een klacht van Siemens dat hun monteur bij een bepaalde mast er niet goed bij kon. De gemeente zou verantwoordelijk zijn voor het vrijhouden (lees: snoeien) van de palen. Op mijn antwoord hoe de gemeente dat dan moet weten kon geen antwoord gegeven worden. Dat heeft vast ooit eens in een brief van BZK gestaan, tig jaar geleden bij de invoering van het WAS-stelsel.

Uiteindelijk bleek de mast zelfs inmiddels op particuliere grond (camping) te staan... Ik ben nogal pragmatisch en ben persoonlijk op de campingbeheerder afgestapt met het vriendelijke verzoek af en toe te snoeien.

Andere telefoontjes en mails van burgers heb ik toen zelf afgehandeld. Ik was nooit zo van het doorverwijzen. Gewoon keurig teksten geknipt en geplakt van de "Als de sirene gaat"-site. De meeste vragen waren overigens dat men ze niet binnenshuis kan horen. Hoe leg je dan uit dat dit ook helemaal niet de bedoeling is? Dat het alleen bedoeld is om de mensen zo snel mogelijk naar binnen te krijgen?

Mijn mening: afschaffen die hele handel. Er zijn alleen maar negatieve ervaringen mee, en als ze nodig zijn dan weten de burgers nauwelijks hoe ze erop moeten reageren. De ervaring met de scheepsbrand in Vlaardingen van een aantal jaar terug kan nog elke dag voorkomen.

Maar ja, je kunt ze natuurlijk niet zomaar omver halen. Er is al (te) veel in geïnvesteerd en er is nog geen goed alternatief. Maar eens kijken of cell-broadcasting dat kan zijn, maar daar zijn ze ook alweer jaren mee bezig om te starten.

Gelukkig worden we met de social media steeds zelfredzamer ook wat dit betreft. Nu moeten de gemeentelijke en regionale voorlichters dit nog meer ontdekken/durven gebruiken...


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #105 Gepost op: 6 juni 2011, 14:08:16
Sirenes Zuid-Limburg blijven stil
Uitgegeven: 6 juni 2011 13:40
Laatst gewijzigd: 6 juni 2011 13:40


AMSTERDAM - Bij de maandelijkse test van de sirenes is het in het zuiden van Limburg stil gebleven. Dat komt volgens de brandweer door een technische storing. In april deden de sirenes in het gebied het ook al niet door een storing.
 
De brandweer had de sirenes om 13.00 uur nog altijd niet aan de praat gekregen. "Het signaal bereikt de sirenes niet."

Het is overigens niet de bedoeling dat de sirenes maandagmiddag alsnog gaan loeien. De brandweer kan ook zonder lawaai te maken testen of het signaal de sirenes bereikt.

Bij de meldkamer zijn enkele telefoontjes binnengekomen van burgers die de sirene niet hebben gehoord.

Bron: http://www.nu.nl/binnenland/2533197/sirenes-zuid-limburg-blijven-stil.html


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #106 Gepost op: 6 juni 2011, 14:10:21
Sirenes Zuid-Limburg blijven stil
Uitgegeven: 6 juni 2011 13:40
Laatst gewijzigd: 6 juni 2011 13:40


AMSTERDAM - Bij de maandelijkse test van de sirenes is het in het zuiden van Limburg stil gebleven. Dat komt volgens de brandweer door een technische storing. In april deden de sirenes in het gebied het ook al niet door een storing.
 
De brandweer had de sirenes om 13.00 uur nog altijd niet aan de praat gekregen. "Het signaal bereikt de sirenes niet."

Het is overigens niet de bedoeling dat de sirenes maandagmiddag alsnog gaan loeien. De brandweer kan ook zonder lawaai te maken testen of het signaal de sirenes bereikt.

Bij de meldkamer zijn enkele telefoontjes binnengekomen van burgers die de sirene niet hebben gehoord.

Bron: http://www.nu.nl/binnenland/2533197/sirenes-zuid-limburg-blijven-stil.html

2 maanden geleden hadden ze ook al het zelfde probleem in Zuid-Limburg.


berendbotje

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 18
Reactie #107 Gepost op: 5 juli 2011, 22:23:09
Citaat van: 04-07-2011 - Omroep Flevoland
De brandweersirenes in Flevoland zijn maandag niet afgegaan. De computer in de alarmcentrale is defect en daardoor waren om 12.00 uur de sirenes in geen van de Flevolandse gemeenten te horen.

De brandweer is hierdoor zelf verrast en weet niet wat de oorzaak is. Technici onderzoeken op dit moment hoe het komt dat de centrale computer weigerde. De sirenes worden normaal gesproken op elke eerste maandag van de maand getest.

Een maand geleden deden de sirenes in Emmeloord het ook niet. Ook toen was er sprake van een computerstoring.

http://www.omroepflevoland.nl/Nieuws/82531/sirenes-doen-het-niet

De mast in Zeewolde heeft nieuwe bewoners waardoor de ontvangst mogelijk ook wat minder is.  ;D



André Welten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,295
Reactie #108 Gepost op: 4 december 2011, 23:40:34
Ik vraag mij al lange tijd af wat er nu eigenlijk in die drie schijven zit; ik heb wel eens gehoord/gelezen dat het technisch ook mogelijk is om gesproken woord via de palen weer te geven. Wie weet hier meer van?


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #109 Gepost op: 5 december 2011, 22:38:26
Zover ik weet zit er in die 3 schijven alleen maar een partij electronica en een grote toeter, die dan 1x per maand gaat loeien. En ik heb er nog nooit van gehoord dat er ook gesproken kan worden middels die palen.