WAS: Waarschuwing en Alarmering Systeem (sirenes, luchtalarm)

Auteur Topic: WAS: Waarschuwing en Alarmering Systeem (sirenes, luchtalarm)  (gelezen 272314 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #120 Gepost op: 8 januari 2013, 10:23:16
Kapotte computer oorzaak mislukte test luchtalarm
PROVINCIE UTRECHT - Een kapotte computer bij de Veiligheidsregio Utrecht (VRU) zorgde er gisteren voor dat de test met het luchtalarm in veel plekken in de regio mislukte.

Het viel veel mensen op dat het op de eerste maandag van de maand stil bleef. De VRU ging na de mislukte test meteen op onderzoek uit en een kapotte computer bleek de oorzaak van de storing. De kapotte computer is vervangen door een werkende back-up en de storing zou nu verholpen moeten zijn.

In november ging het luchtalarm ook al niet af. Dat kwam toen doordat een radiomast het signaal niet goed doorgaf aan de sirenes.
http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/918417/kapotte-computer-oorzaak-mislukte-test-luchtalarm.html


sks

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 94
Reactie #121 Gepost op: 2 april 2013, 17:25:39
Hoe zit het met de sirenetest van maandag 1 april 2013, tweede paasdag?
Ik heb altijd begrepen dat wanneer de eerste maandag op een feest- of herdenkingsdag valt, de sirenetest komt te vervallen, of in ieder geval 'stil' wordt uitgevoerd.

Nu heb ik een persbericht van de gemeente Bronkhorst voorbij zien komen, waarin staat dat de test op 8 april plaats zal vinden:

Sirenetest 8 april 2013
Actueel
Iedere eerste maandag van de maand om 12.00 uur zijn de sirenes te horen in heel Nederland. Dus ook in de gemeente Bronckhorst. Op maandag 8 april 2013 is de eerstvolgende sirenetest. De sirenes geven dan een luid alarm dat 1 minuut en 26 seconden te horen is. Omdat het om een test gaat, hoeft u geen actie te ondernemen.

Het maandelijkse alarm heeft tot doel het landelijke waarschuwings- en alarmeringsstelsel te testen.
Het is belangrijk dat u bekend bent met het sirenegeluid en weet wat u moet doen als de sirene gaat in geval van een ramp: `Ga direct naar binnen, sluit ramen en deuren en zet de radio of TV op omroep Gelderland'. Via deze omroep wordt u op de hoogte gehouden van de ramp en ontvangt u zonodig instructies.

Bron: http://www.nieuwsbank.nl/inp/2013/03/29/T305.htm

Op de website van de gemeente Bronckhorst staat overigens dat de test zal plaatsvinden op 1 april:
Data sirenetest
Iedere eerste maandag van de maand om 12.00 uur zijn de sirenes te horen in heel Nederland. Dus ook in de gemeente Bronckhorst. De sirenes geven dan één luid alarm dat 1 minuut en 26 seconden te horen is. Omdat het om een test gaat, hoeft u geen actie te ondernemen. Het maandelijkse alarm heeft tot doel het landelijke waarschuwings- en alarmeringsstelsel te testen.  

In 2013 gaat het proefalarm af op:
7 januari
4 februari
4 maart
1 april
6 mei
3 juni
1 juli
5 augustus
2 september
7 oktober
4 november
2 december

Bron: http://www.bronckhorst.nl/infobalie/data-sirenetest_3968/

Dus beide berichten lijken mij niet juist te zijn.
Zou het niet verstandig zijn om de persberichten over de sirenetest landelijk (1 punt) te versturen, i.p.v. dat de afzonderlijke gemeentes hiermee aan de haal gaan?

Ik ben benieuwd wat ze op 8 april in de gemeente Bronckhorst te horen krijgen!


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #122 Gepost op: 1 juli 2013, 21:39:59
Problemen met maandelijkse sirenetest


Uit de maandelijkse sirenetest op 1 juli blijkt dat niet alle sirenes in de Utrechtse gemeenten goed hebben gewerkt. Dit lijkt een technische oorzaak te hebben. In samenwerking met de eigenaar en beheerder van de sirenes, Landelijke Faciliteit Rampenbestrijding (LFR) en KPN en Siemens (leveranciers techniek) wordt dit nader onderzocht.
Betrokken gemeenten
Tot nu toe hebben we bij de VRU uit de volgende gemeenten meldingen gekregen dat de sirenes niet gehoord zijn:

- Abcoude
- Amersfoort
- Baarn
- Driebergen (Utrechtse Heuvelrug)
- Elst (Rhenen)
- Houten
- Leusden
- Maarn (Utrechtse Heuvelrug)
- Maarssen
- Soest
- Utrecht
- Veenendaal
- Vinkeveen (De Ronde Venen)
- Wijk bij Duurstede
- Woudenberg
- Zeist
Op dit moment worden alle meldingen gecontroleerd. Het is vervelend dat de sirene niet overal te horen was, maar daarom wordt het systeem juist getest. Zo kunnen we achterhalen waar eventueel problemen zijn. Wilt u ons a.u.b. melden waar u de sirene niet heeft gehoord? Dit kan bij paraatheid@vru.nl.
 
Verwachting onderzoeksresultaten
Wij verwachten de uitkomst van het onderzoek aan het eind van deze week. Uiteraard wordt onderzocht of de huidige situatie een relatie heeft met problemen die zich eerder dit jaar hebben voorgedaan. Op dit moment kan daar nog geen uitsluitsel over worden gegeven.
 
Verschillende manieren van alarmeren
Een sirene is één van de middelen die wordt ingezet als er een ramp of crisis is. Daarnaast worden ook andere middelen als Twitter, NL Alert, de rampenzender RTV Utrecht of uw gemeentelijke website ingezet.


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #123 Gepost op: 2 juli 2013, 12:28:38
Ik weet niet of dit de goede plek is om te vragen maar klopt het dat gister in delen van Overijssel de sirene niet is afgegaan? Ik was zelf in Deventer waar het stil bleef (Gotlandstraat) en volgens mijn zoontje is de sirene bij school in Luttenberg (gemeente Raalte) ook stil gebleven.

In Deventer kon ik wel een sirene ver weg horen met raam open maar dat kan er eentje in Gelderland zijn aan de andere kant van de A1.


IkWilbert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,495
  • BHV'er
Reactie #124 Gepost op: 2 juli 2013, 12:59:44
Citaat van: JJ75 link=msg=1180059 date=1372760918
Ik weet niet of dit de goede plek is om te vragen maar klopt het dat gister in delen van Overijssel de sirene niet is afgegaan? Ik was zelf in Deventer waar het stil bleef (Gotlandstraat) en volgens mijn zoontje is de sirene bij school in Luttenberg (gemeente Raalte) ook stil gebleven.

In Deventer kon ik wel een sirene ver weg horen met raam open maar dat kan er eentje in Gelderland zijn aan de andere kant van de A1.
Er was rond 12.00 uur een grote brand in Deventer... misschien dat het daar mee te maken heeft gehad? Vergeten of met opzet om mensen niet ongerust te maken.


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #125 Gepost op: 2 juli 2013, 13:18:37
Dat zou voor Deventer wel een verklaring kunnen zijn. Daar heb ik zelf ook aan gedacht. Is hiermee ook geen sirene in Luttenberg verklaard? Ligt op circa 30 kilometer van elkaar. Of hebben ze deze keuze niet?


rsc

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 276
Reactie #126 Gepost op: 2 juli 2013, 15:12:42
Citaat van: JJ75 link=msg=1180073 date=1372763917
Dat zou voor Deventer wel een verklaring kunnen zijn. Daar heb ik zelf ook aan gedacht. Is hiermee ook geen sirene in Luttenberg verklaard? Ligt op circa 30 kilometer van elkaar. Of hebben ze deze keuze niet?
Iedere sirene is individueel aan te sturen als dat moet. Of als groep. Sirenes kunnen ook 'stil' getest worden.


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #127 Gepost op: 2 juli 2013, 15:24:04
Ik heb bij zowel de gemeente Deventer als Raalte gister de vraag neergelegd waarom het stil bleef. Nog geen reactie ontvangen.


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #128 Gepost op: 2 juli 2013, 18:21:11
Citaat van: rsc link=msg=1180116 date=1372770762
Iedere sirene is individueel aan te sturen als dat moet. Of als groep. Sirenes kunnen ook 'stil' getest worden.

Dat vraag ik me dan nog steeds af, hoe werkt dit, wat wordt er dan getest? Er is namelijk geen terugkoppeling mogelijk, die palen kunnen alleen maar ontvangen...


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #129 Gepost op: 3 juli 2013, 09:50:48
Bij een stille test zou er mischien een soort ping actie uitgevoerd kunnen worden?