WAS: Waarschuwing en Alarmering Systeem (sirenes, luchtalarm)

Auteur Topic: WAS: Waarschuwing en Alarmering Systeem (sirenes, luchtalarm)  (gelezen 269108 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #140 Gepost op: 6 september 2013, 09:50:09
Hoeveel Decibel maakt een WAS paal? Verschilt dat per paal? Ze hebben bij ons in het dorp dat ding ongelukkig op het schoolplein gezet.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #141 Gepost op: 6 september 2013, 13:59:01
waarom zou hij daar ongelukkig staan? In veel plaatsen staan ze ook gewoon bovenop gebouwen en in een stad zal hij altijd in de buurt van mensen zijn.
Mijn oude school had er ook 1 op 4 meter boven het dak, had je binnen geen "last" van (behalve dat het voor afleiding zorgt :-))

Denk niet dat je bang moet zijn voor gehoorbeschadiging als je gewoon op de grond staat naast de paal. Daarnaast, je moet toch naar binnen als hij af gaat ;-)


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #142 Gepost op: 6 september 2013, 14:12:24
Het is voor toch best veel kleuters angstaanjagend. En om twaalf uur zijn de kleuters vrij en gaan dus buiten als dat ding afgaat. Eerst had ik ook van ach dat valt toch wel mee. Ze wachten nu bewust met naar buiten gaan tot het voorbij is maar het alarm is niet altijd heel stipt om 12 uur.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #143 Gepost op: 7 september 2013, 23:40:45
Citaat van: JJ75 link=msg=1199181 date=1378469544
Het is voor toch best veel kleuters angstaanjagend. En om twaalf uur zijn de kleuters vrij en gaan dus buiten als dat ding afgaat. Eerst had ik ook van ach dat valt toch wel mee. Ze wachten nu bewust met naar buiten gaan tot het voorbij is maar het alarm is niet altijd heel stipt om 12 uur.

Oke begrijpelijk, maar zou het minder angstaanjagend zijn als hij 2 straten verder gestaan had? Daarnaast vind ik het wel dat de school het goed oppakt hoor, juist door de kinderen even een paar minuten langer in de klas te houden kun je dat moment ook gebruiken om in de klas er ook al over te praten. Speels duidelijk maken wat de sirene betekend, wat ze moeten doen als ze buiten spelen en hij gaat af etc. Misschien ook wel speels oefenen, dat ze weten dat ze gewoon rustig naar binnen moeten lopen bijvoorbeeld, niet rennen of oversteken zonder volwassenen etc. (ik verzin maar wat)

Misschien is het een leuk idee als de school bijvoorbeeld een brandweerman zou vragen om dat "lesje" voor de kleuters te doen. Die vinden natuurlijk niets gaver dan een brandweerman die in bluspak ze daar iets over komt vertellen de volgende keer dat hij af gaat.


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #144 Gepost op: 8 september 2013, 09:08:31
Ik zat ook te denken aan een excursie naar de brandweer. Nu waren ze me voor met een erg leuke opendag gisteren. Zowiezo komt bij ons de brandweer vaak op school om te demo'en. Zou leuk zijn als een keer uitleg gegeven wordt over de alarmcentrale met plaatjes en al. Op excursie zal wel niet gaan.


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #145 Gepost op: 13 september 2013, 16:16:44
Citaat van: JJ75 link=msg=1180899 date=1372965077
Ik speculeer ook alleen maar over software. Ik denk niet dat ik de mail hier rechtstreeks mag plaatsen. Als je hem wil lezen kan ik hem rechtstreeks sturen. Voor landelijk had ik hier op het forum ook meer ophef verwacht.
Reactie binnen van de gemeente
Dag meneer/mevrouw jager,

 

U meldde op 1 juli 2013 dat de sirene in Luttenberg niet af is gegaan; uw zoontje maakte hierover de opmerking dat de gemeente vergeten was om op de knop te drukken.

Ik heb uw melding indertijd door gegeven aan de Veiligheidsregio in Zwolle; deze beheert de verschillende masten in de regio. Ik zou u meedelen als de reden hiervan bekend zou zijn.

 

Tijdens mijn vakantie heeft de Veiligheidsregio mij meegedeeld dat de storing op meerdere plekken in Nederland waargenomen was. Gebleken is dat de storing het gevolg was van een fout tijdens onderhoudswerkzaamheden. Mij is meegedeeld dat de fout hersteld is en dat de maandelijkse testen met de sirenes nu goed moet verlopen.

 

Bedankt voor uw meedenken en melding aan de gemeente. De gemeente stelt het op prijs dat burgers alert zijn op storingen in de alarmeringen en dit aan haar doorgeeft.

Ik ga er vanuit dat de storingen nu achterwege blijven, maar wanneer dat in de toekomst toch weer voorkomt, hoop ik dat u ons hier weer op attent maakt.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #146 Gepost op: 17 februari 2014, 00:17:44
Bouwkranen oorzaak van niet werkende sirenepalen

http://brandweer.groningen.nl/nieuws/bouwkranen-oorzaak-van-niet-werkende-sirenepalen

Na de maandelijkse sirenetest op maandag 3 februari meldden diverse inwoners in de regio dat ze het geluid van de waarschuwings-sirene niet gehoord hadden. Deze storing werd veroorzaakt door bouwkranen in de buurt van Zuidhorn die werkzaamheden uitvoerden in de nabijheid van een stuurzender. Hierdoor ontvingen diverse sirenepalen in de regio geen signaal. De werkzaamheden zijn inmiddels voorbij. Daarmee is dit probleem, dat zich juist op het testmoment voordeed, verholpen.

Naast sirenes zijn er diverse andere kanalen waarmee we inwoners kunnen alarmeren. Zo kan onder meer NL Alert worden ingezet. Hiermee kan de overheid mensen in de directe omgeving van een noodsituatie met een tekstbericht op hun mobiele telefoon informeren. Daarnaast is er de beschikking over geluidswagens. Ook wordt snel de samenwerking gezocht met RTV Noord om de juiste informatie te geven over de actuele situatie en wordt het twitteraccount @brwgroningen actief ingezet bij noodsituaties.
Samen sterk in de hulpverlening!


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #147 Gepost op: 17 februari 2014, 08:55:42
Citaat van: JJ75 link=msg=1201238 date=1379081804
Ik ga er vanuit dat de storingen nu achterwege blijven, maar wanneer dat in de toekomst toch weer voorkomt, hoop ik dat u ons hier weer op attent maakt.
Inmiddels is de sirene bij ons in het dorp weer twee keer niet afgegaan tijdens de test. Mijn zoontje is door de veiligheidsregio gevraagd om te controleren of de sirene wel werkt. Hij is daar erg trots op.


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #148 Gepost op: 7 april 2014, 12:23:51
p2kflex
12:21:22 07-04-14-ALPHA-PRIO 2 Graag met enige voorrang telf. contact ac Interne INFO : WAS palen niet allen afgegaan : Europaweg : Apeldoorn
0612120BRW Veiligheidsregio IJsselland (?)


kaytje19

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 59
  • BOA - domein 1
Reactie #149 Gepost op: 7 april 2014, 12:51:01
@VRZ Veiligheidsregio Zeeland
Sirenes in Zld zijn niet afgegaan om 12 uur. Reden is combinatie van factoren: Er kwam gelijktijdig een melding binnen voor centralist 1/3
@VRZ Veiligheidsregio Zeeland
En de normaal gesproken attentie voor de sirene vanuit het systeem werkte niet. We onderzoeken nu waarom dit niet werkte 2/3
@VRZ Veiligheidsregio Zeeland
Er is besloten om de sirenes niet alnog te laten afgaan op een later tijdstip, daarom deze maand geen sirenetest 3/3.