WAS: Waarschuwing en Alarmering Systeem (sirenes, luchtalarm)

Auteur Topic: WAS: Waarschuwing en Alarmering Systeem (sirenes, luchtalarm)  (gelezen 269034 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #250 Gepost op: 31 maart 2015, 14:09:24
Citaat van: Thor link=msg=1340601 date=1427792516
De luidsprekers op auto's van nutsbedrijven en politie zijn ondertussen verdwenen. Waren bij calamiteiten van beperkte omvang toch wel handig om mensen te informeren of te waarschuwen.
Op al onze dienstauto's zit gewoon een megafoon hoor. En die heb ik al regelmatig gebruikt voor kleine incidenten waarbij ik het publiek wilde aanspreken.

Citaat van: JJ75 link=msg=1340582 date=1427788616
Ik heb gelezen dat de BB sirenes ook zijn opgeruimd onder het mom van die hebben we niet meer nodig en vervolgens kwam Tjernobiel en bedacht men dat ze toch er handig waren.
Wil je een eerlijk antwoord? Die sirenes maken in een zaak als Tsjernobyl geen verschil. Bij een dergelijk incident kan je wel naar binnen gaan en ramen en deuren sluiten, maar je bent binnen absoluut niet veiliger. Je creëert er alleen maar een schijnveiligheid mee.

Citaat van: zwelgje link=msg=1340609 date=1427794938
Dat niet iedereen netjes naar binnen gaat bij het inzetten van het WAS, wil niet zeggen dat het WAS nutteloos is.
Wat het namelijk ook doet, is mensen er toe bewegen om uit te vinden wat er aan de hand is, al is het maar uit nieuwsgierigheid. En dat is toch juist wat ook de bedoeling is, namelijk mensen informeren over een calamiteit? ("Ga naar binnen en zet de radio aan").
Volgens mij is er ooit zo'n test geweest, en toen bleek juist dat de bewoners naar buiten gingen om met elkaar te praten over het alarm. Het inzetten van de was werkte juist averechts.

Ik pleit ook absoluut niet voor volledige afschaffing. Maar ik denk dat het op deze manier waarschuwen weinig tot geen verschil maakt bij een grote calamiteit.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #251 Gepost op: 31 maart 2015, 14:38:02
Citaat van: Red link=msg=1340649 date=1427803764
Op al onze dienstauto's zit gewoon een megafoon hoor. En die heb ik al regelmatig gebruikt voor kleine incidenten waarbij ik het publiek wilde aanspreken.
Wil je een eerlijk antwoord? Die sirenes maken in een zaak als Tsjernobyl geen verschil. Bij een dergelijk incident kan je wel naar binnen gaan en ramen en deuren sluiten, maar je bent binnen absoluut niet veiliger. Je creëert er alleen maar een schijnveiligheid mee.
Volgens mij is er ooit zo'n test geweest, en toen bleek juist dat de bewoners naar buiten gingen om met elkaar te praten over het alarm. Het inzetten van de was werkte juist averechts.

Ik pleit ook absoluut niet voor volledige afschaffing. Maar ik denk dat het op deze manier waarschuwen weinig tot geen verschil maakt bij een grote calamiteit.
Of het bij Tjernobiel wat had uitmaakt doet niet ter zake. Wat wel is is dat men toen tot de ontdekking kwam dat er een ongelukkige keuze was gemaakt. Er staan namelijk kerncentrale's dichterbij. Zelfs in Nederland staan die dingen.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #252 Gepost op: 31 maart 2015, 14:43:19
Citaat van: JJ75 link=msg=1340659 date=1427805482
Of het bij Tjernobiel wat had uitmaakt doet niet ter zake. Wat wel is is dat men toen tot de ontdekking kwam dat er een ongelukkige keuze was gemaakt. Er staan namelijk kerncentrale's dichterbij. Zelfs in Nederland staan die dingen.
Ja, maar wat ik hiermee bedoel, is dat de WAS bij een dergelijk ongeluk weinig tot geen verschil zal maken. Als het mis gaat dan ben je gewoon bot gezegd de lul. Of je nou binnen zit met alles dicht, of buiten staat.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #253 Gepost op: 31 maart 2015, 15:05:32
Wat crisis.nl hierover meld
Citaat
Wat moet ik doen bij een stralingsincident?

Bij een stralingsincidentgeeft de overheid de volgende algemene adviezen of slechts enkele hiervan:
Blijf binnen of ga naar binnen en sluit deuren en ramen en alles wat als ventilatie werkt. Bijvoorbeeld een afzuigkap, ontluchtingskoker en muur- en toiletrooster.
Gebruik geen regenwater, geen bladgroenten of moeilijk schoon te maken etenswaren.
Houd huisdieren binnen.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #254 Gepost op: 31 maart 2015, 15:12:34
Citaat van: JJ75 link=msg=1340681 date=1427807132
Wat crisis.nl hierover meld
Ja, logisch toch? Je kan moeilijk als overheid zeggen dat de situatie hopeloos is voor je. En natuurlijk zal het binnen blijven een heel klein beetje extra veiligheid bieden. Maar op de lange termijn?...
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #255 Gepost op: 1 april 2015, 17:33:59
Citaat van: Red link=msg=1340666 date=1427805799
Ja, maar wat ik hiermee bedoel, is dat de WAS bij een dergelijk ongeluk weinig tot geen verschil zal maken. Als het mis gaat dan ben je gewoon bot gezegd de lul. Of je nou binnen zit met alles dicht, of buiten staat.


Dat is wel heel kort door de bocht. Bij een incident als een stralingsongeval zal er sprake zijn van meerdere kringen. In de eerste kring is iedereen eigenlijk verloren. De 2de kring moet zo snel mogelijk ontruimd worden. In de 3de kring kan het advies ramen & Deuren sluiten prima van toepassing zijn.

Als je vanuit je huisje op de reactorstaven kijkt zal ramen en deuren sluiten weinig nut meer hebben inderdaad.  :)
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #256 Gepost op: 1 april 2015, 22:16:52
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kernramp_van_Tsjernobyl

Tsjernobyl, een ramp erg ver weg maar waar we hier in Nederland ook mee te maken hadden. Even heel concreet, zou hier in Nederland een soortgelijke ramp zich voor doen hebben we hier echt een probleem, aangezien we maar een klein landje zijn met een hoog aantal inwoners. Ik zie hier termen van kringen langskomen. Ik weet niet hoe groot men die kringen dacht te willen maken. Denk even aan de gevolgen van de ramp in Tjernobyl. Met een beetje pech valt een groot deel van nederland in 1 kring, de meest ernstige.
Kunnen we de vraag gaan stellen hoe groot de kans is. Ik denk dat niemand die vraag goed kan beantwoorden. Ik denk dat als er al een ongeval voordoet met radio actieve stoffen, dat die locatie veel dichterbij kan liggen dan we nu vermoeden. Dagelijks rijden er auto's rond met radio actieve stoffen. Ik ben er vandaag nog 1 tegengekomen op de A1 bij Barneveld, ja Luke zo dichtbij! ;)

Alleen de stoffen die in die auto's worden vervoerd zijn erg goed verpakt. Als er al iets mee gebeurd heeft dat een lokaal karakter. Alle andere transporten worden S'nachts uitgevoerd en ook nog onder strikte geheimhouding..Vaak.
De info die op de site crisis.nl staat zijn inderdaad algemene adviezen, waar de burger iets mee kan doen. En kun je die adviezen eigenlijk voor elk incident gebruiken die hier in nederland kan gebeuren. Brand bv. 998765


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #257 Gepost op: 2 april 2015, 09:37:22
Tot nu toe kennen we een zone van 10 tot max 25 kilometer waarbinnen bij een calamiteit jodiumtabletten worden verstrekt aan relevante bevolkingsgroepen, eea afhankelijk van de mogelijke bron. Sinds kort is op gang gezet dat in NL een zone van 100 kilometer wordt gebruikt net zoals in Duitsland. Uiteindelijk is 25 kilometer helemaal niks als er een beetje wind staat. Discussie is er over het preventief uitdelen of bij een ramp pas de distributie opstarten. Als je ziet hoe lang de overheid nodig heeft om dit alles op gang te krijgen (calamiteit, besluitvorming opstarten distributie, oproepen distributeurs, reistijd) gaat mijn voorkeur er naar uit die tabletten in huis te hebben.

Citaat de Gelderlander
Citaat
Tot nu toe kregen alleen inwoners in een straal van 10 tot 25 kilometer rond een kerncentrale jodiumpillen. Die zone wordt vergroot naar 100 kilometer: een gebied dat vrijwel heel Oost- en Zuid-Nederland beslaat.

Minister Schippers van Volksgezondheid besluit nog dit voorjaar over de verspreiding van de pillen: gezinnen krijgen ze thuisgestuurd of moeten ze zelf ophalen. Ook een deel van de Randstad krijgt jodiumpillen.

De zones zijn vergroot na overleg tussen Nederland, België en Duitsland. Die landen hadden tot nu toe geen eenduidig beleid.
Zie  http://www.gelderlander.nl/algemeen/binnenland/meer-mensen-krijgen-jodiumpil-voor-kernramp-1.4790323 voor een plaatje met de cirkels.

Nu hebben jodium pillen ook nadelen en ze zijn vooral effectief als je ze vroeg slikt. Preventief de jodiumtabletten slikken in deze dosis is niet aan te bevelen.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #258 Gepost op: 2 april 2015, 17:51:38
Citaat van: Peter71 link=msg=1340995 date=1427919412
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kernramp_van_Tsjernobyl

Tsjernobyl, een ramp erg ver weg maar waar we hier in Nederland ook mee te maken hadden. Even heel concreet, zou hier in Nederland een soortgelijke ramp zich voor doen hebben we hier echt een probleem, aangezien we maar een klein landje zijn met een hoog aantal inwoners. Ik zie hier termen van kringen langskomen. Ik weet niet hoe groot men die kringen dacht te willen maken. Denk even aan de gevolgen van de ramp in Tjernobyl. Met een beetje pech valt een groot deel van nederland in 1 kring, de meest ernstige.
Kunnen we de vraag gaan stellen hoe groot de kans is. Ik denk dat niemand die vraag goed kan beantwoorden. Ik denk dat als er al een ongeval voordoet met radio actieve stoffen, dat die locatie veel dichterbij kan liggen dan we nu vermoeden. Dagelijks rijden er auto's rond met radio actieve stoffen. Ik ben er vandaag nog 1 tegengekomen op de A1 bij Barneveld, ja Luke zo dichtbij! ;)

Alleen de stoffen die in die auto's worden vervoerd zijn erg goed verpakt. Als er al iets mee gebeurd heeft dat een lokaal karakter. Alle andere transporten worden S'nachts uitgevoerd en ook nog onder strikte geheimhouding..Vaak.
De info die op de site crisis.nl staat zijn inderdaad algemene adviezen, waar de burger iets mee kan doen. En kun je die adviezen eigenlijk voor elk incident gebruiken die hier in nederland kan gebeuren. Brand bv. 998765

Inderdaad. De kringen kunnen behoorlijk groot zijn, en een groot deel van Nederland zou binnen kring 1 kunnen vallen. Het is overigens ook mogelijk dat er een kernramp gebeurd in Belgie of Duitsland of misschien bij verkeerde wind wel in Noord-Frankrijk. Dan zal Nederland minder snel binnen kring 1 vallen, maar kan een groot gedeelte prima binnen kring 2 of 3 vallen. Alles hangt natuurlijk af van de locatie. Als het hier op de A1 gebeurd, zijn we bij mij thuis inderdaad de l*l , maar dat blijf je houden op elke locatie. Mochten we hier in het Barneveldse opgegeven worden dan hoop ik voor de Apeldoorners, Amersfoorters en Harderwijkers (of iets verder) dat de WAS paal nog werkt, en dat ze zo slim zijn om te luisteren naar het advies.  :)
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


p2Elst

  • IVK-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,251
Reactie #259 Gepost op: 6 april 2015, 09:39:41
Citaat
Geen testen luchtalarmsirenes in april en mei
Het gebruikelijke testen van de waarschuwingssirenes, om 12.00 uur op de eerste maandag van de maand, komt deze maandag te vervallen. Ook volgende maand wordt de test niet uitgevoerd.

Lees verder op: http://www.nu.nl/binnenland/4025354/geen-testen-luchtalarmsirenes-in-april-en-mei-.html