WAS: Waarschuwing en Alarmering Systeem (sirenes, luchtalarm)

Auteur Topic: WAS: Waarschuwing en Alarmering Systeem (sirenes, luchtalarm)  (gelezen 272796 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

DaMook

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 822
  • BHV'er
Reactie #260 Gepost op: 6 april 2015, 19:34:47
Is het niet mogelijk om ipv de WAS, als die toch weg moet, een alarm uit te zenden op alle radio frequenties ? In de betreffende regio dan dus.

Ik rij in eindhoven in mijn auto en luister lekker 538 of 3fm of radio1 of slamfm, en krijg ineens te hren dat er een grote brand is op plek X en dat alle mensen die daar in de buurt zijn weg moeten gaan of naar binnen gaan en ramen/deuren sluiten.

Dat icm nlalert bereik je volgens mij al 9 van de 10 mensen mee en ze weten meteen wat er is, dat is met de WAS niet zo.
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS) I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #261 Gepost op: 6 april 2015, 19:51:24
Ik meen dat ze een poos geleden een proef hadden waarbij de radio aan gaf als er een hulpverleningsvoertuig met prio1 in de buurt kwam. En dat een aantal commerciele stations daar niet aan mee wilde werken, en het dus neer kwam op de publieke radio zenders. Ik vrees dat dit een zelfde kant op zal gaan.


Cobra4

  • Ploegleider BHV, CBRN instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,476
Reactie #262 Gepost op: 7 april 2015, 17:48:29
Citaat van: Peter71 link=msg=1341915 date=1428342684
Ik meen dat ze een poos geleden een proef hadden waarbij de radio aan gaf als er een hulpverleningsvoertuig met prio1 in de buurt kwam. En dat een aantal commerciele stations daar niet aan mee wilde werken, en het dus neer kwam op de publieke radio zenders. Ik vrees dat dit een zelfde kant op zal gaan.
In tunnels lukt het toch ook? Dan zou het in de open ruimte ook moeten kunnen.

Zenders op de WAS masten. Oh wacht.....


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #263 Gepost op: 11 april 2015, 14:36:18
Citaat van: DaMook link=msg=1341910 date=1428341687
Is het niet mogelijk om ipv de WAS, als die toch weg moet, een alarm uit te zenden op alle radio frequenties ? In de betreffende regio dan dus.

Sorry, dit is echt onmogelijk. Je moet dan met extreem hoge vermogens gaan werken om er *zeker* van te zijn dat je de betreffende stations kunt overstemmen. Zonder daar zeker van te zijn (wat je in de praktijk feitelijk nooit bent) is het op voorhand een kansloze missie. Die vermogens zijn zo hoog, als je die wilt overstemmen dan heb je zenders nodig die, theoretisch, tot in Frankrijk kunnen rijken. Puur in theorie, het gaat immers om de sterkte van het signaal.

Citaat van: Cobra4 link=msg=1342091 date=1428421709
In tunnels lukt het toch ook? Dan zou het in de open ruimte ook moeten kunnen.

Sorry, dat zijn appels en peren. Dit is een hulpverleningsforum, geen radioforum. Ik wil de discussie niet doodslaan, maar hier komt echt wel wat meer bij kijken dan er nu in een paar postings wordt beweerd.

De overheid met (eigen) zenders de bestaande stations laten overstemmen? No Go.
Om dan toch een duit in het zakje te doen, de overheid zou met 1 druk op de knop de zenders moeten kunnen *overnemen*. Dat is technisch echt niet zo moeilijk en praktisch gezien vele malen betrouwbaarder dan het "verstoren" van signalen. Dat laatste neigt ook naar Noord-Koreaanse praktijken, ook al zal dat vast niet de essentie geweest zijn.

Volgend probleem; Hang maar een zender op een WAS paal en ik kan je nu de garantie geven dat die binnen de kortste tijd gestolen is. Een WAS zender is voor niemand interessant, een FM-zender voor een aanzienlijke groep wel. Wat dan, WAS palen beveiligen?

Volgend probleem; Voor elk opstelpunt moet een separate vergunning worden aangevraagd, overheid of geen overheid.

We leven in een digitaal tijdperk, dat bekent niet dat de boodschap digitaal verzonden hoeft te worden, maar in deze tijd hoeft het echt niet zo moeilijk te zijn om een zender over te nemen, de vraag is alleen hoe, waar en wanneer en dat kan best weleens (zeker bij commerciële omroepen) een ingewikkeld verhaal worden...


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #264 Gepost op: 29 april 2015, 14:35:24
Reactie Veiligheidsberaad met betrekking tot afschaffing WAS

​Vanaf 2018 start de minister van VenJ met de uitfasering van het WAS (waarschuwings- en alarmeringssysteem). Wat is de reactie van het Veiligheidsberaad hierop?

Henri Lenferink, portefeuillehouder in het Dagelijks Bestuur Veiligheidsberaad: "Het Veiligheidsberaad begrijpt dat de minister van het WAS af wil. Het systeem is niet altijd doeltreffend: het publiek volgt het advies van de overheid vaak beperkt op. Men gaat bijvoorbeeld naar buiten om te kijken wat er aan de hand is i.p.v. naar binnen om af te stemmen op de rampenzender. Daar staat tegenover dat het huidige WAS een eenvoudig en robuust systeem is. Het is bedrijfszeker en de functionaliteit is bewezen in de praktijk.


Johanna

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 69
  • Lotus
Reactie #265 Gepost op: 30 juli 2015, 08:06:36
Ik stond voor de vakantie voor de klas toen ik een bericht hoorde binnenkomen op mijn telefoon (toevallig laag die niet in mijn tas maar op mijn bureau) Ik gaf les, dus negeerde het. Bovendien moet de juf het goede voorbeeld geven en zijn telefoons eigenlijk niet toegestaan in de klas.

Was dus een NL-alert, ivm en brand in de buurt. Gelukkig waren we bovenwinds, maar op sms'jes reageer ik dus niet. Op een sirene op woensdag wel.


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #266 Gepost op: 30 juli 2015, 09:37:24
Daarbij heeft de veiligheidsregio geen enkel beeld ervan of NL-Alert wel aankomt bij een inzet. Als zendmasten uitvallen door een brand dan is er geen enkel beeld bij de veiligheidsregio's of er voldoende dekking overblijft. VR Ijsselland voelt zich daar ook niet verantwoordelijk voor. Dat is landelijk geregeld....


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #267 Gepost op: 30 juli 2015, 12:11:41
Citaat van: Johanna link=msg=1364427 date=1438236396
Ik stond voor de vakantie voor de klas toen ik een bericht hoorde binnenkomen op mijn telefoon (toevallig laag die niet in mijn tas maar op mijn bureau) Ik gaf les, dus negeerde het. Bovendien moet de juf het goede voorbeeld geven en zijn telefoons eigenlijk niet toegestaan in de klas.

Was dus een NL-alert, ivm en brand in de buurt. Gelukkig waren we bovenwinds, maar op sms'jes reageer ik dus niet. Op een sirene op woensdag wel.
Leuk verhaal maar een paar dingen.

1 als je het goed instelt komt een nl alert met een ander alarm binnen als een standaard sms
2 als alle leerlingen in de klas hun telefoon goed ingesteld hebben en er dus 20 telefoons min of meer tegelijk afgaan zou dat ook een bepaald signaal moeten afgeven. (En leerlingen kijken altijd op hun telefoon)
3 op school zijn er meer docenten, bhv ers en/of concierges. De gemiddelde school heeft ook een omroep systeem, en dus zal er toch wel iemand moeten zijn die alarm kan slaan.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Johanna

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 69
  • Lotus
Reactie #268 Gepost op: 30 juli 2015, 16:23:14
1) Had ik inderdaad ook bedacht, maar aangezien dit de eerste keer was dat ik zo'n ding binnenkreeg (testberichten waren nooit gelukt), had ik dat niet gedaan. Overigens hoor ik hem normaal niet, omdat ik hem expres wegstop. Alleen nu had ik net de stopwatch gebruikt voor een toets.
2) niet op een basisschool. Bijna elke school heeft als regel dat telefoons thuis blijven of anders een aantal dagen ingenomen worden.
3) Van de 53 scholen waar ik inval, hebben er maar 2 een conciërge. De rest van het team staat ook gewoon voor de klas. Omroepsystemen doen basisscholen niet aan.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Maandelijkse test van waarschuwingssysteem is niet afgegaan in onze regio. Volgende testalarm op maandag 1 februari bit.ly/1RZoeqH

1:24pm · 4 Jan 2016 ·

Test waarschuwingssysteem in Kennemerland niet afgegaan

4 Jan 2016

Op maandag 4 januari is in heel regio Kennemerland het testalarm om 12.00 uur niet afgegaan. De reden hiervoor is een technische storing.

De technische storing wordt zo spoedig mogelijk opgelost. Om te controleren dat alles weer goed werkt wordt er een “stille” test gehouden. Inwoners van regio Kennemerland merken niets van deze stille test. Het eerst volgende hoorbare testalarm is op maandag 1 februari om 12.00 uur.

Maandelijkse test
Om te voorkomen dat u het geluid van de waarschuwingssirenes niet meer herkent, worden elke eerste maandag van de maand om 12.00 uur in heel Nederland de sirenes getest. Als u de sirene op dat tijdstip hoort, dan weet u dat er niets aan de hand is. Voor de maandelijkse sirenetest en het daadwerkelijke alarm wordt hetzelfde sirenegeluid gebruikt. Alleen gaat de sirene tijdens een echt incident vaker dan tijdens de sirenetest.
Samen sterk in de hulpverlening!