WAS: Waarschuwing en Alarmering Systeem (sirenes, luchtalarm)

Auteur Topic: WAS: Waarschuwing en Alarmering Systeem (sirenes, luchtalarm)  (gelezen 269104 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #270 Gepost op: 4 januari 2016, 13:49:02
Groningen was hij een kwartier te laat.


aZuL2001

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 123
  • Doet iets met VKR, VCA en BRL
Reactie #271 Gepost op: 4 januari 2016, 23:01:20
Meldkamer Drachten vergeet luchtalarm aan te zetten

Citaat
„Vanwege de drukte door de sneeuw zijn we vergeten het luchtalarm aan te zetten", zegt een woordvoerder van de meldkamer.
Stephan  /|\  <A>bort, <R>etry, <Q>uake?


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #272 Gepost op: 5 januari 2016, 08:59:21
Verbaasd me wel dat ze hem dan alsnog hebben laten afgaan. Een paar jaar terug was er toch een incident rond de test en reageerde mensen er pas heel laat op omdat ze uit gingen van een test?
Als ze dan zelf ook nog een kwartier later gaan testen maken ze het er niet duidelijker op.


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Reactie #273 Gepost op: 7 maart 2016, 17:38:20
Om verwarring te voorkomen zijn de sirenes in Amsterdam Amstelland niet alsnog ingeschakeld toen vanmiddag bleek dat het formele tijdstip ongemerkt voorbij was gegaan....(auw)
http://www.at5.nl/artikelen/153525/Brandweer%20'vergat'%20vandaag%20het%20luchtalarm%20te%20testen
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,585
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #274 Gepost op: 2 november 2016, 22:17:26
Vanaf 2020 bij grote ramp geen luchtalarm meer
Redactie 02-11-16, 12:22 Laatste update: 12:33

Dat het sirenesysteem in Nederland zou verdwijnen, was al even bekend. Nu is er ook een datum voor de volledige uitschakeling van het systeem bekend: 1 januari 2020. In heel Nederland staan meer dan 4200 sirenes. Ze worden allemaal ontmanteld.

Lees verder op: http://www.ad.nl/nieuws/vanaf-2020-bij-grote-ramp-geen-luchtalarm-meer~a957c7ab/
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #275 Gepost op: 3 november 2016, 00:03:20
Zucht.... Hoe gaan we de oudere generatie dan benaderen? Ik ken genoeg ouderen die echt geen smartphone hebben of een laptop.... Hooguit een tv die in de avond aan staat eventjes voor het nieuws van die dag.....

Ikzelf heb eindelijk mijn opa van 91 zover dat die de ramen en deuren sluit en de tv aanzet op de regionale zender als de sirene afgaat. Smartphone heeft hij niet en social media is hij helemaal niet op actief. Hij heeft een mobieltje, maar die is alleen aan als hij de deur uit gaat. En ik weet dat mijn opa niet de enige is die zo is.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #276 Gepost op: 3 november 2016, 18:14:23
Misschien moeten mensen zich eens op deze momenten ook een beetje bekommeren om hun (oudere) buren...
Of is de gedachte, ach ik ben veilig en de overheid moet maar zorgen voor mijn dove buurman!

Citaat van: Grumpy91 link=msg=1455490 date=1478127800
Zucht.... Hoe gaan we de oudere generatie dan benaderen? Ik ken genoeg ouderen die echt geen smartphone hebben of een laptop.... Hooguit een tv die in de avond aan staat eventjes voor het nieuws van die dag.....

Ikzelf heb eindelijk mijn opa van 91 zover dat die de ramen en deuren sluit en de tv aanzet op de regionale zender als de sirene afgaat. Smartphone heeft hij niet en social media is hij helemaal niet op actief. Hij heeft een mobieltje, maar die is alleen aan als hij de deur uit gaat. En ik weet dat mijn opa niet de enige is die zo is.
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #277 Gepost op: 3 november 2016, 18:46:38
Citaat van: Pyro_loe link=msg=1455637 date=1478193263
Misschien moeten mensen zich eens op deze momenten ook een beetje bekommeren om hun (oudere) buren...
Of is de gedachte, ach ik ben veilig en de overheid moet maar zorgen voor mijn dove buurman!

Sja, maar de ouderen vereenzamen steeds meer. Dus daarmee los je het niet op. Je bereikt dus lang niet zoveel mensen als met dit systeem...
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #278 Gepost op: 4 november 2016, 07:32:39
Hoezo vereenzamen..
Je hoeft niet dagelijks bij ze langs, maar als ze je buren zijn dan kun je dat bij een calamiteit toch wel even doen?

Verstuurd vanaf mijn Nexus 5

Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #279 Gepost op: 4 november 2016, 08:13:54
Citaat van: enrico1972 link=msg=1455476 date=1478121446
Vanaf 2020 bij grote ramp geen luchtalarm meer
Redactie 02-11-16, 12:22 Laatste update: 12:33

Dat het sirenesysteem in Nederland zou verdwijnen, was al even bekend. Nu is er ook een datum voor de volledige uitschakeling van het systeem bekend: 1 januari 2020. In heel Nederland staan meer dan 4200 sirenes. Ze worden allemaal ontmanteld.

Lees verder op: [url/]http://www.ad.nl/nieuws/vanaf-2020-bij-grote-ramp-geen-luchtalarm-meer~a957c7ab/[/url]

Triest, er is helemaal geen reden om dit goed werkende systeem te willen afschaffen.

Het is niets anders dan de volgende bezuiningsmaatregel omdat we in Nederland veiligheid beschouwen als een luxeproduct. Ik beschouw het waarborgen van veiligheid op eigen grondgebied als de belangrijkste basistaak van iedere overheid.

Ik heb geen enkel probleem met moderne digitale mogelijkheden zoals twitter, amber alert (volgens mij alleen voor vermiste kids, niet voor gifwolk die riching je hut waait), NL Alert (volgende perfect functioneerde ICT project van Nederlandse overheid) echter beschouw ik het niet als reden om het conventionele waarschuwingssysteem af te schaffen.

Mijn voorkeur zou zijn de moderne digitale systemen en het conventionele sirenenetwerk in plaats van de moderne, digitale systemen of de conventionele sirenenetwerken.

Ik vind het helemaal triest omdat ik deze week op de website van de tweede kamer heb gelezen:

a) Een terreurverdachte op het vliegtuig naar Turkije kon stappen omdat de Nederlandse politie een storing had in een telefoonserver waardoor ze de Nederlandse antiterreurbestrijders niet konden bereiken. Het kan je ook gebeuren met een waarschuwingssysteem vandaar het principe dubbel genaaid houdt beter.

b) Diverse kamerleden hebben kamervragen gesteld omdat het GSM netwerk in 2016 nog steeds niet landelijk dekkend is. Het gaat niet uitsluitend om de grensgebieden, in sommige delen van dorpen ontvangen de burgers aangesloten bij reanimatienetwerken de SMS niet omdat er te weinig GSM-masten staan om de dekking te kunnen garanderen.

Ik ben het ook met forumlid Grumpy eens, het zou de bureaucraten die dit soort zaken beslissen sieren om eens rekening te houden met hoogbejaarden. De kans dat een hoogbejaarde op het schijthuis zit waardoor ze de sirene niet kunnen te horen is verwaarloosbaar klein aangezien ik deze week ook heb gelezen dat ze in het verpleegtehuis contractueel maar 3 keer per etmaal naar de wc mogen.