WAS: Waarschuwing en Alarmering Systeem (sirenes, luchtalarm)

Auteur Topic: WAS: Waarschuwing en Alarmering Systeem (sirenes, luchtalarm)  (gelezen 269033 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #80 Gepost op: 25 oktober 2009, 18:04:50
Ik geloof er niet in, er komt meer bij kijken dan zomaar een signaaltje uitzenden.
Ook jammer dat de "radio amateurs" nu weer in een kwaad daglicht worden gesteld, want de laatsten die zoiets zouden doen zijn radio amateurs.
Piraten zul je bedoelen...

Ik zeg dat ze het kunnen... niet dat ze het doen...  ;)


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #81 Gepost op: 25 oktober 2009, 18:05:47
Ik zeg dat ze het kunnen... niet dat ze het doen...  ;)

Ok, laat ik nu toevallig "radio amateur" zijn en geen flauw idee hebben hoe ik dat zou moeten doen.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #82 Gepost op: 6 november 2010, 14:35:22
Klopt dat alleen een WAS aangelegd wordt waar mensen ook slapen?  ???

http://www.destentor.nl/regio/veluwenoord/7573595/Sirene-soms-onhoorbaar.ece

Sirene soms onhoorbaar

door Gerald Meijer. zaterdag 06 november 2010 | 07:30 | Laatst bijgewerkt op: zaterdag 06 november 2010 | 09:50
Tekstgrootte tekst verkleinentekst vergroten

IJSELDELTA - Ze gillen bij onheil en rampspoed. Maar de sirenes zijn niet overal hoorbaar. Op platteland en bedrijventerrein in de steden blijft het angstvallig stil bij rampen. Niet handig.

Rare constatering: op een druk bedrijventerrein als Hessenpoort bij Zwolle is de sirene niet hoorbaar. Terwijl er een paar duizend mensen werken. Maar de 'regels' kijken daar niet naar, alleen naar het aantal bewoners. Ben je er 's nachts niet? Dan tel je niet mee. Regels zijn er overigens niet, zegt een woordvoerder van het ministerie van Veiligheid. Wel richtlijnen. Elke gemeente moet zijn eigen verantwoordelijk nemen.


Daar merkt 's-Heerenbroek minder van dan het zou willen. "Als in de buurt een bom inslaat, dan merken wij er niets van", zegt Jan Keizer van Dorpsbelangen 's-Heerenbroek. Hij vindt het tijd worden dat het dorp tussen Zwolle en Kampen ook een zogenaamde WASpaal krijgt. WAS staat voor Waarschuwing en Alarmering Systeem. Maar 's-Heerenbroek is met zijn 600 inwoners te klein. Dat moeten er minstens duizend zijn. Of er moet - bijvoorbeeld - een kerncentrale in de buurt zijn. Dan is 300 inwoners genoeg. "Nu de Zwolse wijk Stadshagen oprukt zou het een goede zaak zijn als wij ook een paal krijgen. Dan hebben wij er wat aan en de inwoners van Stadshagen ook."



Op bedrijventerrein Hessenpoort ten in Zwolle blijft het elke eerste maandag van de maand oorverdovend stil. Geen WASpaal, want er 'wonen geen duizend mensen'. Inderdaad. Dat er minstens zo veel wérken maakt niet uit. Ilse Sytsma van de ondernemersverening Hessenpoort is nog niet opgevallen dat er geen WASpaal staat. "Maar ja, als je het niet hoort, denk je er ook niet over na." Hij zet het 'onderwerp bij de volgende bestuursvergadering op de agenda'.



Buurtschap Windesheim onder de rook van Zwolle is net als 's-Heerenbroek te klein. Ank Freiberger van Plaatselijk Belang is al jaren bezig om in Windesheim een paal te krijgen. "Wij kunnen eigenlijk gewoon dood omvallen, zo komt het wel over. Ik heb al veel vragen over dit onderwerp gesteld, bij de gemeente en tot in Den Haag aan toe, maar wij kunnen gewoon verrekken. De gemeente zegt wel dat ze het erg vervelend vindt en dat ze ernaar kijkt, maar vervolgens blijft het stil." In Windesheim stond vroeger wel een paal met alarm naast het dorpshuis, maar dat is al meer dan tien jaar geleden. De inwoners van de buurtschap moeten nu wel heel erg hun best doen om iets van het alarm mee te krijgen. Freiberger: "Als je weet dat de sirene gaat en je gaat buiten staan en heel goed luisteren, misschien dat je het geluid dan hoort, maar anders niet."


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #83 Gepost op: 6 november 2010, 16:45:36
Interessant.
Nog niet zo lang geleden werkte ik in een overheidsgebouw. Iedere eerste maandag v.d. maand werd daar de ontruimingsinstallatie getest. Altijd om 12.05 uur, na het luchtalarm.

De eerste keer, dat ik de boel daar moest testen, wachtte ik geduldig op het luchtalarm. Niets, maar dan ook echt niets kunnen waarnemen, ook niet met het raam open.
Vervolgens testte ik inpandig alle alarmen en toen ben ik eens rond gaan bellen. Uiteindelijk kwam ik terecht bij de brandweer, i.i.g. een functionaris die zich bezig hield met de hoorbaarheid van de sirene buiten.

Ik vertelde dat er niets te horen was geweest, door niemand in het gebouw. (luchtalarm) Hij zou e.e.a. noteren en wist me te vertellen dat de dichtstbijzijnde alarmpaal een dorpje verderop stond. Dat vond ik verbazingwekkend. Daarom ben ik niet totaal verbaasd na het lezen van bovenstaand artikel.

Dit zou inderdaad beter moeten, die bereikbaarheid van die alarmpalen. Want, inderdaad; het betrof hier een tuinbouwgebied, zonder woningen.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #84 Gepost op: 6 november 2010, 17:04:33
Het WAS systeem is toch bedoelt voor mensen die buiten lopen? Bij de aanleg is was er geen 'binnenhuisdekking' eis... (waar heb ik dit eerder gehoord bij een overheidsproject.. ::) ::) ;) ) Dus ik snap de relatie tussen 'slapen' en WAS niet helemaal? Waar lopen de meeste mensen overdag? Tegenwoordig niet in de plaats waar ze 's nachts slapen... ;)


Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Reactie #85 Gepost op: 6 november 2010, 17:10:14
Daar merkt 's-Heerenbroek minder van dan het zou willen. "Als in de buurt een bom inslaat, dan merken wij er niets van", zegt Jan Keizer van Dorpsbelangen 's-Heerenbroek. Hij vindt het tijd worden dat het dorp tussen Zwolle en Kampen ook een zogenaamde WASpaal krijgt. WAS staat voor Waarschuwing en Alarmering Systeem. Maar 's-Heerenbroek is met zijn 600 inwoners te klein. Dat moeten er minstens duizend zijn. Of er moet - bijvoorbeeld - een kerncentrale in de buurt zijn. Dan is 300 inwoners genoeg. "Nu de Zwolse wijk Stadshagen oprukt zou het een goede zaak zijn als wij ook een paal krijgen. Dan hebben wij er wat aan en de inwoners van Stadshagen ook."
Ik begrijp dat je het wat breder wilt trekken, maar toch nog even mijn reactie op bovenstaande.

In Stadshagen staat al een WASpaal. Deze wijk wordt echter (nog steeds) zo ver uitgebreid, dat het mij lijkt dat er een tweede paal moet komen. Als dit het geval zou zijn, zou deze paal het beste staan aan de andere kant van de wijk, waar de sirene in de huidige situatie dus het slechtst hoorbaar zou zijn. In dat geval zou 's-Heerenbroek zo dichtbij liggen dat de sirene hier ook gemakkelijk zou moeten kunnen komen. Probleem opgelost?
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..


Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Reactie #86 Gepost op: 6 november 2010, 17:17:03
Citaat
Het bereik van het waarschuwingsstelsel is gebaseerd op mensen die zich buiten gebouwen bevinden. Dit betekent dat het alarm binnen een gebouw soms nauwelijks hoorbaar is. Dit is zo gedaan omdat mensen die zich al binnen bevinden al aan de adviezen om binnen te blijven voldoen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Waarschuwingsstelsel
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #87 Gepost op: 21 december 2010, 20:04:35
??? ??? WWEMV? Wie weet welke regio's het betrof ? Hoe vaak wordt er een stille test gedaan per maand? ???

http://www.pzc.nl/regio/zeeland/7841506/Storing-alarmsirenes-door-computerfout.ece

Storing alarmsirenes door computerfout

dinsdag 21 december 2010 | 14:39 | Laatst bijgewerkt op: dinsdag 21 december 2010 | 14:52
Tekstgrootte tekst verkleinentekst vergroten
Quantcast

MIDDELBURG - De storing in de alarmsirenes de eerste maandag van deze maand zijn veroorzaakt door een fout in de kabelverbinding van het netwerk. Onderzoek heeft uitgewezen dat het signaal tussen de zender in de meldkamers en de onvanger van diverse palen landelijk in zeker vijf regio's niet is doorgekomen.

Voor zover bekend beperkte het probleem zich in Zeeland tot Rilland en omgeving. De fout is inmiddels hersteld. De verbinding is aan een stille test onderworpen en daarbij leek alles weer in orde, aldus een woordvoerder van de Veiligheidsregio Zeeland.


Bernt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,869
Reactie #88 Gepost op: 21 december 2010, 20:16:02
Brabant-Noord ook volgens mijn


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #89 Gepost op: 21 december 2010, 20:25:32
Vreemd verhaal, die dingen worden per regio aangestuurd, dus dergelijke storingen kunnen niet interregionaal optreden, technisch onmogelijk. Tenzij de alarmeringsapplicatie op wat voor manier dan ook gekoppeld is, maar net als GMS is dat voor zover ik weet gewoon een lokale (regionale) aangelegenheid.

Ergens klopt er dus iets niet in het verhaal, temeer omdat het iets anders werkt dan "zenders in de meldkamers", die zenders hebben namelijk niet zo'n groot bereik en daarom staan (in de meeste regio's) meer dan 1 (uiteraard op verschillende lokaties).