WAS: Waarschuwing en Alarmering Systeem (sirenes, luchtalarm)

Auteur Topic: WAS: Waarschuwing en Alarmering Systeem (sirenes, luchtalarm)  (gelezen 269172 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #90 Gepost op: 21 december 2010, 22:57:07
Vreemd verhaal, die dingen worden per regio aangestuurd, dus dergelijke storingen kunnen niet interregionaal optreden, technisch onmogelijk. Tenzij de alarmeringsapplicatie op wat voor manier dan ook gekoppeld is, maar net als GMS is dat voor zover ik weet gewoon een lokale (regionale) aangelegenheid.

Ergens klopt er dus iets niet in het verhaal, temeer omdat het iets anders werkt dan "zenders in de meldkamers", die zenders hebben namelijk niet zo'n groot bereik en daarom staan (in de meeste regio's) meer dan 1 (uiteraard op verschillende lokaties).

Zou het geen foute software / firmware update kunnen zijn van de meldkamerapparatuur / zenders? ???


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #91 Gepost op: 21 december 2010, 23:18:37
Zou het geen foute software / firmware update kunnen zijn van de meldkamerapparatuur / zenders?

Eerlijk gezegd geloof ik dat niet zo. Al zou dat wel zo zijn dan gaat het waarheidsgehalte van het persbericht nog verder omlaag omdat er dan ook geen sprake is van een "kabelbreuk". Ik denk dat het woord "regio" volledig verkeerd is opgevat en dat het puur om gebieden binnen Zeeland gaat, of misschien zelfs om slechts 5 sirenes of misschien 5 gemeentes. Aan elke zender hangt inderdaad een lijntje die in verbinding staat met de meldkamer en die kan altijd een keer dienst weigeren, net als elke kabel of leiding.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #92 Gepost op: 7 maart 2011, 15:56:19
Brandweer vergeet sirenetest in Zeeland
MIDDELBURG – In Zeeland was maandag om 12.00 uur geen sirenetest te horen. De brandweer was te druk met twee branden in Goes, zegt een woordvoerder van de Veiligheidsregio Zeeland.
Door de hectiek bleef het testsignaal uit. Normaal gezien treedt een alarmsysteem in werking wanneer de sirenes niet klinken, maar ook dat systeem werkte niet. De Veiligheidsregio wilde de sirenes niet alsnog testen, omdat dat voor verwarring zou zorgen.
www.omroepzeeland.nl


HJ94

  • Aspirant manschap & Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,351
Reactie #93 Gepost op: 7 maart 2011, 16:51:00
Brandweer vergeet sirenetest in Zeeland
MIDDELBURG – In Zeeland was maandag om 12.00 uur geen sirenetest te horen. De brandweer was te druk met twee branden in Goes, zegt een woordvoerder van de Veiligheidsregio Zeeland.
Door de hectiek bleef het testsignaal uit. Normaal gezien treedt een alarmsysteem in werking wanneer de sirenes niet klinken, maar ook dat systeem werkte niet. De Veiligheidsregio wilde de sirenes niet alsnog testen, omdat dat voor verwarring zou zorgen.
www.omroepzeeland.nl

Niet alleen in Zeeland, ook in Drenthe:

Brandweer vergeet sirenetest

Assen - De sirenes in de provincie Drenthe zijn maandagmiddag een kwartier te laat afgegaan. Medewerkers van de brandweer waren vergeten om op de knop te drukken...

De sirene in Drenthe werkte even niet. De medewerkers waren volgens RTV Drenthe te druk met een brandmelding. In de hectiek had niemand aan de maandelijkse test gedacht

Bron: http://www.telegraaf.nl/binnenland/9208785/__Brandweer_vergeet_sirenetest__.html?cid=short

Citaat
Dat zou dan deze melding geweest moeten zijn:

p2kflex
12:01:54 07-03-11GROUP-1PRIO 1 OMS Melding plan/kaart: KONINKLIJKE VISIO BOEKENBERGHSTRAAT 3 HOOGEVEEN
0501100BRW Hoogeveen (Blusploeg A)
0502696BRW Hoogeveen (TS 8932)


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #94 Gepost op: 9 maart 2011, 00:38:02
Brandweer vergeet sirenetest in Zeeland
Meldkamer Zeeland onderzoekt mislukte sirene

http://www.omroepzeeland.nl/149398/2011-03-08/meldkamer-zeeland-onderzoekt-mislukte-sirene.html/comment-page-1
di 8 maart 2011
walcheren

MIDDELBURG – De Gezamenlijke Meldkamer Zeeland onderzoekt waarom de maandelijkse sirenetest is mislukt. Tijdens de test op de eerste maandag in maart bleven de sirenes stil.
De meldkamer was druk met twee branden in Goes. Het regionale alarmsysteem dat aangeeft dat de test gedaan moet worden, weigerde dienst. Daardoor is de knop niet ingedrukt om de sirenetest uit te voeren. Arie Graafland, directeur van de Zeeuwse meldkamer:

Onderzoek
Nu wordt onderzocht waardoor het maandag technisch mis is gegaan met de automatisering, volgens de Veiligheidsregio Zeeland.
Samen sterk in de hulpverlening!


Bernt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,869
Reactie #95 Gepost op: 9 maart 2011, 12:23:09
In Midden en West Brabant was die ook 4 minuten te laat...


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Reactie #96 Gepost op: 23 maart 2011, 13:22:12
Ik begrijp dat je het wat breder wilt trekken, maar toch nog even mijn reactie op bovenstaande.

In Stadshagen staat al een WASpaal. Deze wijk wordt echter (nog steeds) zo ver uitgebreid, dat het mij lijkt dat er een tweede paal moet komen. Als dit het geval zou zijn, zou deze paal het beste staan aan de andere kant van de wijk, waar de sirene in de huidige situatie dus het slechtst hoorbaar zou zijn. In dat geval zou 's-Heerenbroek zo dichtbij liggen dat de sirene hier ook gemakkelijk zou moeten kunnen komen. Probleem opgelost?

Ben benieuwd of de gemeente daar geld voor beschikbaar heeft. Eén sirene kost volgens mij iets van 60.000 euro. Aangezien het de gemeenten zijn die het leuk vinden,  er wijken bij te bouwen, zijn het ook de gemeenten die in zo'n nieuwe wijk een sirene dienen te regelen en betalen.
De palen worden trouwens erg schaars: er worden er bijna niet meer bij gezet, omdat er momenteel andere waarschuwingsmethoden in ontwikkeling zijn - en de sirenepalen gezien hun beperkte bereik niet zo succesvol zijn.
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


MarcFotograaf

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 45
  • Fotograaf 112 Nieuws Leiden.
    • Unity.NU
Reactie #97 Gepost op: 23 maart 2011, 13:46:26
Ben benieuwd of de gemeente daar geld voor beschikbaar heeft. Eén sirene kost volgens mij iets van 60.000 euro. Aangezien het de gemeenten zijn die het leuk vinden,  er wijken bij te bouwen, zijn het ook de gemeenten die in zo'n nieuwe wijk een sirene dienen te regelen en betalen.
De palen worden trouwens erg schaars: er worden er bijna niet meer bij gezet, omdat er momenteel andere waarschuwingsmethoden in ontwikkeling zijn - en de sirenepalen gezien hun beperkte bereik niet zo succesvol zijn.
In de tijd van de BB ging het beter. Volgens mij bij een goed incident gaan die nieuwe dronken valse dingen niet eens af door falende techniek. Gewoon knallen met lucht door een gaatje. Luider, betrouwbaarder en herkenbaarder!
Journalist


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Reactie #98 Gepost op: 23 maart 2011, 15:29:23
In de tijd van de BB ging het beter. Volgens mij bij een goed incident gaan die nieuwe dronken valse dingen niet eens af door falende techniek. Gewoon knallen met lucht door een gaatje. Luider, betrouwbaarder en herkenbaarder!

helemaal mee eens, maar dat is al jaren een gepasseerd station.
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


MarcFotograaf

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 45
  • Fotograaf 112 Nieuws Leiden.
    • Unity.NU
Reactie #99 Gepost op: 23 maart 2011, 15:57:59
helemaal mee eens, maar dat is al jaren een gepasseerd station.
Helaas helaas..
Journalist