WAS: Waarschuwing en Alarmering Systeem (sirenes, luchtalarm)

Auteur Topic: WAS: Waarschuwing en Alarmering Systeem (sirenes, luchtalarm)  (gelezen 272093 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #110 Gepost op: 5 december 2011, 23:47:34
Ik vraag mij al lange tijd af wat er nu eigenlijk in die drie schijven zit; ik heb wel eens gehoord/gelezen dat het technisch ook mogelijk is om gesproken woord via de palen weer te geven. Wie weet hier meer van?

Helaas, dat is echt niet mogelijk :)


112Rene

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 436
Reactie #111 Gepost op: 2 april 2012, 17:11:08
Sirene alarm te vroeg afgegaan Venlo
Vanmorgen is in delen van de gemeente Venlo het sirene alarm gegaan. Dit als gevolg van een niet goed gelopen voorbereiding  van de maandelijkse test in de meldkamer. Er is echter niets aan de hand in de gemeente Venlo . Medewerkers van de meldkamer waren bezig met de voorbereidingen van de maandelijkse test die om 12:00 uur moet plaatsvinden. Daarbij is per abuis een deel van de sirenes al geactiveerd.

In de gemeente Venlo is op dit moment nergens een brandweerinzet gaande. De calamiteitenzender is over het bovenstaande geïnformeerd.

http://www.112regiolimburg.nl/1cms/index.php?option=com_content&view=article&id=1738:1-04&catid=15:artikelen-2012


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #112 Gepost op: 6 november 2012, 14:50:20
Burgemeester Hengelo: hak sirenes maar om

ma 05 nov 2012, 16:37

HENGELO -  De 3800 sirenes in Nederland die elke eerste maandag van de maand luchtalarm laten horen, kunnen beter omgehakt worden. Ze zijn ouderwets. Het alarmgeluid lokt bovendien nieuwsgierigen de straat op, terwijl het juist de bedoeling is dat iedereen veilig binnen blijft.

Dat zegt burgemeester Sander Schelberg van het Overijsselse Hengelo. Schelberg ventileerde zijn mening maandag tijdens een vergadering van de Veiligheidsregio Twente.

(...)
Samen sterk in de hulpverlening!


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #113 Gepost op: 6 november 2012, 14:54:14
Tja, een beetje een kortzichtig idee....

Er zijn nog steeds mensen zonder mobieltje, mensen die hun mobieltje uit hebben staan of er gewoon niet naar kijken als ze een bericht krijgen...
Je zal toch een systeem moeten hebben waarbij je in principe 100% van de mensen in een gebied bereikt en daar zijn de sirenes voor geplaatst. (doven en slechthorenden even daar gelaten.) Een combinatie van beiden lijkt me dan wel het beste scenario, activering van de WAS palen gevolgd door een directe boodschap op de mobiele telefoons in het betreffende gebied met instructies wat te doen.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Cobra4

  • Ploegleider BHV, CBRN instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,476
Reactie #114 Gepost op: 10 november 2012, 08:20:05
Luchtalarm verdwijnt uit Leek

LEEK -  Het kenmerkende luchtalarm zal op den duur verdwijnen uit de Groningse gemeente Leek. De gemeente plaatst geen alarmpalen meer en zal de huidige palen niet vervangen. Ze zijn te duur en te ouderwets, zegt burgemeester Berend Hoekstra.

Bij nood zal Leek luidsprekerauto's gaan inzetten. Daarmee worden burgers opgeroepen ramen en deuren te sluiten en binnen te blijven.

Leek heeft geen luchtalarm geplaatst in een nieuwbouwwijk, ook al moest dat eigenlijk wel. „Met alle diensten als sms en twitter is zo'n paal al ouderwets”, zegt burgemeester Hoekstra tegen het Dagblad van het Noorden.

Bron: http://www.telegraaf.nl/binnenland/13170743/__Luchtalarm_weg_uit_Leek__.html


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #115 Gepost op: 10 november 2012, 08:50:46
Luchtalarm verdwijnt uit Leek

LEEK -  Het kenmerkende luchtalarm zal op den duur verdwijnen uit de Groningse gemeente Leek. De gemeente plaatst geen alarmpalen meer en zal de huidige palen niet vervangen. Ze zijn te duur en te ouderwets, zegt burgemeester Berend Hoekstra.

Bij nood zal Leek luidsprekerauto's gaan inzetten. Daarmee worden burgers opgeroepen ramen en deuren te sluiten en binnen te blijven.

Leek heeft geen luchtalarm geplaatst in een nieuwbouwwijk, ook al moest dat eigenlijk wel. „Met alle diensten als sms en twitter is zo'n paal al ouderwets”, zegt burgemeester Hoekstra tegen het Dagblad van het Noorden.

Bron: http://www.telegraaf.nl/binnenland/13170743/__Luchtalarm_weg_uit_Leek__.html
Door wie worden die palen betaald?
En kan een gemeente zomaar besluiten om geen WAS-palen te plaatsen, terwijl dit wel zou moeten. ???


Brambd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 684
  • Student Integrale Veiligheidskunde
    • bramvanoosterhout.nl
Reactie #116 Gepost op: 10 november 2012, 11:42:17
Luchtalarm verdwijnt uit Leek

LEEK -  Het kenmerkende luchtalarm zal op den duur verdwijnen uit de Groningse gemeente Leek. De gemeente plaatst geen alarmpalen meer en zal de huidige palen niet vervangen. Ze zijn te duur en te ouderwets, zegt burgemeester Berend Hoekstra.

Bij nood zal Leek luidsprekerauto's gaan inzetten. Daarmee worden burgers opgeroepen ramen en deuren te sluiten en binnen te blijven.

Leek heeft geen luchtalarm geplaatst in een nieuwbouwwijk, ook al moest dat eigenlijk wel. „Met alle diensten als sms en twitter is zo'n paal al ouderwets”, zegt burgemeester Hoekstra tegen het Dagblad van het Noorden.

Bron: http://www.telegraaf.nl/binnenland/13170743/__Luchtalarm_weg_uit_Leek__.html
Belachelijk, sms/twitter/facebook/whatever kan plat gaan. Verre van betrouwbaar lijkt mij. Ook auto's inzetten kost geld, want die zullen toch ergens 24/7 klaar moeten staan mét bezetting?


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #117 Gepost op: 10 november 2012, 12:15:49
Meer over het beheer en plaatsing van het WAS: Waarschuwing en Alarmering Systeem (sirene's, luchtalarm) op de site van het LFR.

http://www.lfr.nl/projecten-producten/was-en-net-3a/Paginas/default.aspx
http://www.lfr.nl/projecten-producten/was-en-net-3a/Documents/2006-11-20havos.pdf


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #118 Gepost op: 7 januari 2013, 23:26:34
UPDATE Problemen met maandelijks proefalarm

http://www.vru.nl/home/575-maandelijks-proefalarm.html
maandag 07 januari 2013 12:34

Het maandelijkse proefalarm is op verschillende plekken in regio Utrecht niet afgegaan. UPDATE: de gemeenschappelijke meldkamer heeft inmiddels meerdere 'stille' tests uitgevoerd om te achterhalen wat de oorzaak is van het niet afgaan van het alarm. Samen met KPN, die de sirenes onderhoudt, zal in de loop van de avond verder onderzoek op locatie plaatsvinden. Nadere informatie volgt.


Waarom proefalarm?
Om de bevolking ten tijde van een ramp of een ernstig ongeval snel te kunnen waarschuwen is er een landelijk sirenenetwerk. Deze sirenes kunnen zo aangestuurd worden dat afhankelijk van het incident iedereen in een bepaald gebied gewaarschuwd kan worden. Elke eerste maandag van de maand hoort u om 12.00 uur de alarmsirene. Dat is het maandelijkse proefalarm om te testen of alle systemen naar behoren werken.
Samen sterk in de hulpverlening!


CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Reactie #119 Gepost op: 8 januari 2013, 07:50:31
UPDATE Problemen met maandelijks proefalarm

http://www.vru.nl/home/575-maandelijks-proefalarm.html
maandag 07 januari 2013 12:34
Het maandelijkse proefalarm is op verschillende plekken in regio Utrecht niet afgegaan.

Dat was mij ook opgevallen toen ik om 12:00 buiten liep. Ik dacht nog ... als dit mij moet waarschuwen als er wat loos is hoop ik dat ik buiten loop en niet in gesprek ben. Anders hoor ik die sirene''s van de andere wijk echt niet  :-\
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.