WAS: Waarschuwing en Alarmering Systeem (sirenes, luchtalarm)

Auteur Topic: WAS: Waarschuwing en Alarmering Systeem (sirenes, luchtalarm)  (gelezen 269309 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #200 Gepost op: 23 maart 2015, 12:57:23
De minister van Veiligheid en Justitie heeft dit al eind vorig jaar voorgelegd aan de VR's. Het is een verzoek om consultatie, dus (nog) geen besluit.

Een wat uitgebreidere/informatievere beschouwing, van begin dit jaar, over dit vraagstuk:
http://www.rbenw.nl/kan-nederland-zonder-waarschuwings-en-alarmeringssysteem-na-2017/
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #201 Gepost op: 23 maart 2015, 14:02:56
Is deze consultatie openbaar of alleen gericht op de VRs


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #202 Gepost op: 23 maart 2015, 14:35:54
Het is geen publieke consultatie, maar een "rondje" langs de direct betrokken organisaties.
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #203 Gepost op: 23 maart 2015, 16:29:11
Citaat van: lightning link=msg=1338886 date=1427104524
Is onderstaand nieuwsbericht een slechte 1 april grap of serieus?
http://preppers.nl/forum/threads/12477-Nederlandse-overheid-wil-af-van-de-WAS-sirene

(Ik vermoed persoonlijk de 1e optie).
Ik vermoed eerst eens een proefballonetje om te kijken hoe de veiligheidsregio's er tegen aan kijken. Je zou namelijk een redelijk betrouwbaar systeem weg doen en een nog lang niet betrouwbaar systeem er voor terug nemen.
Zolang een groot deel van de alarmeringen via de SMS via NL-alert niet of te laat aankomen bij de burger zal het WAS systeem moeten blijven draaien. Dus zullen ze al erg veel tijd moeten besteden aan het betrouwbaar maken van NL-alert, en maar hopen dat ook iedereen zich wil aansluiten bij NL-alert. Ook heeft lang niet iedereen social-media bejaarden bv dus je gaat ook via die manier niet iedereen bereiken.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #204 Gepost op: 23 maart 2015, 16:41:31
Citaat van: Peter71 link=msg=1338942 date=1427124551
Je zou namelijk een redelijk betrouwbaar systeem weg doen en een nog lang niet betrouwbaar systeem er voor terug nemen.
Wat is er redelijk betrouwbaar? Ja, de sirene werkt. En dan? In hoeverre geven mensen überhaupt nog gevolg aan het afgaan van zo'n sirene? Volgens mij valt dat namelijk vies tegen. Ik heb genoeg foto's en filmpjes gezien van incidenten waarbij de sirene afging maar mensen gewoon bij het lintje bleven kijken. Met de sirene kan je ook geen boodschap verspreiden. Met andere methodes kan je doelgerichte boodschappen sturen aan mensen. Een nl-alert met de tekst: "levensgevaar, ga nu naar binnen en sluit ramen en deuren" komt vermoedelijk effectiever binnen als het afgaan van een sirene in de verte.

Ik begrijp best dat de overheid alternatieven wil gaan onderzoeken, en het zou mij niet verbazen als de sirenes uiteindelijk zullen verdwijnen. En dove mensen hebben ook niets aan de sirene. Er zijn altijd groepen die je niet zal (kunnen) bereiken. Als ik lig te slapen dan wordt ik ook niet wakker van die sirene in de verte.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #205 Gepost op: 23 maart 2015, 16:56:06
Klopt, daarom zei ik ook "redelijk betrouwbaar".  ;)
Alleen zijn er op dit moment nog teveel haken en ogen aan het alarmeren via SMS. Je zult namelijk iets aan de netwerken moeten doen, wordt daar ook elke dag driftig aan gesleuteld. Maar nog hoor je te vaak dat het netwerk plat gaat door overbelasting. Ik geloof ook niet dat de WAS palen nog een lang leven beschoren zullen zijn, daarvoor zijn er teveel alternatieven.
Maar als men echt eind 2017 van die palen af wil is er nog een hoop werk te doen, en daarvoor zul je de telefoonproviders op 1 lijn moeten hebben. En zul je een gedegen systeem moeten vinden via de social media. Met name voor de ouderen. En nogmaals, we hebben nog dik 2,5 jaar te gaan. Maar dat betekend wel dat men dan nu al stevig aan het werk zal moeten om eind 2017 een goed alternatief te hebben wat dan ook volledig operationeel is. ;)


André Welten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,295
Reactie #206 Gepost op: 23 maart 2015, 17:16:14
Dan heeft België indertijd toch kennelijk voor een beter systeem gekozen; op hun "WAS"systeem (daar atoomalarm genoemd) kan men wel gesproken mededelingen rondzenden, diverse malen zelf gehoord bij proef-alarmeringen in het Antwerpse...


jelte

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 426
Reactie #207 Gepost op: 23 maart 2015, 17:39:20


Ik vermoed eerst eens een proefballonetje om te kijken hoe de veiligheidsregio's er tegen aan kijken. Je zou namelijk een redelijk betrouwbaar systeem weg doen en een nog lang niet betrouwbaar systeem er voor terug nemen.
Zolang een groot deel van de alarmeringen via de SMS via NL-alert niet of te laat aankomen bij de burger zal het WAS systeem moeten blijven draaien. Dus zullen ze al erg veel tijd moeten besteden aan het betrouwbaar maken van NL-alert, en maar hopen dat ook iedereen zich wil aansluiten bij NL-alert. Ook heeft lang niet iedereen social-media bejaarden bv dus je gaat ook via die manier niet iedereen bereiken.

Ik denk dat get altijd moet blijven bestaan op de één of andere manier. Er zijn ook nog mensen zonder mobiel of als he hem vergeet. Zal wel gaan werken maar verwacht dat de alarmering via diverse kanalen gaat lopen want de sirene die er nu is hoor ik binnen niet eens terwijl het vorige luchtalarm wel echt overal hoorbaar was. Heb trouwens nooit begrepen waarom het vorige alarm die echt gevaar uitstraalde wat betreft het geluid vervangen moest worden door het huidige zielige alarm wat alles behalve gevaar uitstraalt.


Hammie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 642
  • Avatar by Sylvester
Reactie #208 Gepost op: 23 maart 2015, 18:08:29
Had oa te maken dat mensen die de tweede oorlog hadden meegemaakt bepaalde gevoelens hadden bij het oude geluid dacht ik.
"Waakzaam en dienstbaar"  Uitspraken op dit forum zijn


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #209 Gepost op: 24 maart 2015, 07:32:52
Ik vind het wel een achteruitgang en toch ook weer niet. WAS alarmeert beter dan de telefoon die als ik in de tuin ben gewoon binnen ligt. Maar in vele gevallen wordt de WAS onterecht niet of veels te laat ingezet. Ook snappen helaas velen niet wat je moet doen als de sirene gaat. En in plaats van dat er in te rammen op school (maandelijks oefenen) en in bedrijven (Door BHV) Hebben we eens een campagnetje gehad ooit in het verleden. Onze overheid wil altijd dit soort zaken op zijn goedkoopst regelen. Het gaat niet om veiligheid maar om geld. Is er tot nu toe een goed onafhankelijk onderzoek gedaan naar de effectiviteit van NL-alert?