WAS: Waarschuwing en Alarmering Systeem (sirenes, luchtalarm)

Auteur Topic: WAS: Waarschuwing en Alarmering Systeem (sirenes, luchtalarm)  (gelezen 269089 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

lennard

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 172
Reactie #280 Gepost op: 4 november 2016, 08:44:52
Sowizo, ik hoor nu wel van ouderen, maar er zijn ook veel mensen die nooit/zelden op hun mobiel kijken. Als ik bijvoorbeeld aan het gamen ben, kan het zo zijn dat ik een paar uur niet op mijn mobiel krijl, ookal weet ik dat ik berichten krijg. Of als je bijvoorbeeld buiten aan het wandelen bent, je kan zo heel lang doorgaan met voorbeelden dat je geen radio/sociale media/NL alert binnenkrijgt. Dan moet je net geluk hebben dat er een geluidswagen voorbij rijdt.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #281 Gepost op: 4 november 2016, 08:58:19
Is de door de overheid verspreide en te verspreiden informatie etc. wel bijgewerkt. De sirenes gaan de mobieltjes rinkelen en dan........
Ramen en deuren etc. dicht dat doet toch ieder zinnig denkend mens als het rookt daarvoor hoef je echt geen waarschuwingen en berichten voor te ontvangen maar de rest  en dat kan heel veel inhouden bij een grotere calamiteit ontbreekt al vele jaren en dat zal helaas nog wel lang zo blijven.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #282 Gepost op: 4 november 2016, 09:11:53
Citaat van: oma link=msg=1455746 date=1478243634
Triest, er is helemaal geen reden om dit goed werkende systeem te willen afschaffen.

Het is niets anders dan de volgende bezuiningsmaatregel omdat we in Nederland veiligheid beschouwen als een luxeproduct. Ik beschouw het waarborgen van veiligheid op eigen grondgebied als de belangrijkste basistaak van iedere overheid.

Ik heb geen enkel probleem met moderne digitale mogelijkheden zoals twitter, amber alert (volgens mij alleen voor vermiste kids, niet voor gifwolk die riching je hut waait), NL Alert (volgende perfect functioneerde ICT project van Nederlandse overheid) echter beschouw ik het niet als reden om het conventionele waarschuwingssysteem af te schaffen.

Mijn voorkeur zou zijn de moderne digitale systemen en het conventionele sirenenetwerk in plaats van de moderne, digitale systemen of de conventionele sirenenetwerken.

Ik vind het helemaal triest omdat ik deze week op de website van de tweede kamer heb gelezen:

a) Een terreurverdachte op het vliegtuig naar Turkije kon stappen omdat de Nederlandse politie een storing had in een telefoonserver waardoor ze de Nederlandse antiterreurbestrijders niet konden bereiken. Het kan je ook gebeuren met een waarschuwingssysteem vandaar het principe dubbel genaaid houdt beter.

b) Diverse kamerleden hebben kamervragen gesteld omdat het GSM netwerk in 2016 nog steeds niet landelijk dekkend is. Het gaat niet uitsluitend om de grensgebieden, in sommige delen van dorpen ontvangen de burgers aangesloten bij reanimatienetwerken de SMS niet omdat er te weinig GSM-masten staan om de dekking te kunnen garanderen.

Ik ben het ook met forumlid Grumpy eens, het zou de bureaucraten die dit soort zaken beslissen sieren om eens rekening te houden met hoogbejaarden. De kans dat een hoogbejaarde op het schijthuis zit waardoor ze de sirene niet kunnen te horen is verwaarloosbaar klein aangezien ik deze week ook heb gelezen dat ze in het verpleegtehuis contractueel maar 3 keer per etmaal naar de wc mogen.

Als het luchtalarm gaat en de telefoons gaan rinkelen wat is dan de follow-up, niet alleen voor ouderen en hulpbehoevende mensen maar ook voor de standaard burger.
Wie of wat regelt de informatie, de hulp aan hulpbehoevenden en bijv. die burgers die geen auto hebben om eventueel te vluchten/verkassen naar veiliger oorden en welke zullen dat zijn.


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #283 Gepost op: 4 november 2016, 18:25:17
Citaat van: Pyro_loe link=msg=1455739 date=1478241159
Hoezo vereenzamen..
Je hoeft niet dagelijks bij ze langs, maar als ze je buren zijn dan kun je dat bij een calamiteit toch wel even doen?

Verstuurd vanaf mijn Nexus 5

Het is algemeen bekend dat steeds meer ouderen eenzaam zijn. En eigenlijk geen contact meer met de buitenwereld hebben. En de meeste mensen denken echt niet aan de slechthorende buurman 2 huizen verder. Zolang zijzelf maar veilig zijn.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #284 Gepost op: 5 november 2016, 16:32:19
Citaat van: lennard link=msg=1455752 date=1478245492
Als ik bijvoorbeeld aan het gamen ben, kan het zo zijn dat ik een paar uur niet op mijn mobiel krijg ook al weet ik dat ik berichten krijg.

Ik neem aan dat je binnen game't?
De WAS is sowieso niet ontworpen om binnen gehoord te worden. Het is een middel om mensen buiten te alarmeren, om naar "binnen te gaan, en ramen en deuren te sluiten".
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #285 Gepost op: 5 november 2016, 17:10:18
Veel overheids voorlichting, in dit geval waarschuwen voor (dreigend) onheil, wordt onverbiddelijk verplaatst naar social media. Daar zitten gigantische risico's aan vast, zoals die hierboven ook worden genoemd.
Een drama als er een grote telecom storing plaatsvindt. (Zie ook Rotterdam - Telecom mast en brand bij provider als voorbeeld)
Complete bevolkingsgroepen kunnen op dat moment niet worden gewaarschuwd indien men uitsluitend met social media waarschuwd.
Juist door deze gebeurtenissen had men moeten besluiten om het WAS (of vergelijkbare nieuwe vervanger) te handhaven en zelfs uit te breiden.

De WAS werkt onafhankelijk van GSM en UTMS dmv een directe besloten radioverbinding. Juist vanwege deze onafhankelijke werking is het uitermate geschikt om burgers DIRECT te alarmeren, onafhankelijk van GSM en UMTS.

Het zou de overheid sieren om de plannen voor ontmanteling direct terug te draaien om de doodeenvoudige reden dat WAS staat voor "Waarschuwing en Alarmering" Systeem.
Social media is in mijn ogen te onbetrouwbaar voor Waarschuwings en Alarmerings doeleinden vanwege de kwetsbaarheid en het beperkt aantal groepen mensen die worden bereikt dmv alarmering via social media.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


lennard

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 172
Reactie #286 Gepost op: 6 november 2016, 08:32:50
Citaat van: Pyro_loe link=msg=1456023 date=1478359939
Ik neem aan dat je binnen game't?
De WAS is sowieso niet ontworpen om binnen gehoord te worden. Het is een middel om mensen buiten te alarmeren, om naar "binnen te gaan, en ramen en deuren te sluiten".

In de winter wel, in de zomer ga ik gewoon buiten zitten. Maar ik heb standaart als ik game ook mijn raam openstaan, omdat anders mijn kamer in een half uur bloedheet is, dus ik hoor hem wel in het algemeen.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #287 Gepost op: 6 november 2016, 10:13:10
Welke is de follow-up door de overheid bij een dergelijk alarm, zijn alle door de overheid vervolgens te nemen maatregelen wel zo up-to-date en praktisch ?
Een alarm is het eerste begin maar dan............


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,952
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #288 Gepost op: 6 november 2016, 11:54:16
Citaat van: Thor link=msg=1456091 date=1478423590
Welke is de follow-up door de overheid bij een dergelijk alarm, zijn alle door de overheid vervolgens te nemen maatregelen wel zo up-to-date en praktisch ?
Een alarm is het eerste begin maar dan............
Rampenzendert?


HN

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 23
Reactie #289 Gepost op: 6 november 2016, 16:34:58
Crisiscommunicatie is een onderdeel van de gemeentelijke rampenplannen. Hierin is geregeld welke rollen de veiligheidsregio, de hulpdiensten en de gemeenten hebben. Ook is daarin geregeld bij welk type calamiteit welk communicatiemiddel wordt ingezet. Dat kunnen geluidswagen zijn, cell broadcasting, maar ook social media.
Wanneer er sprake is van evacuatie, is ook beschreven of bepaalde bevolkingsgroepen extra hulp krijgen en welke organisaties daarbij betrokken zijn, zoals politie en rode kruis.