WAS: Waarschuwing en Alarmering Systeem (sirenes, luchtalarm)

Auteur Topic: WAS: Waarschuwing en Alarmering Systeem (sirenes, luchtalarm)  (gelezen 269103 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

29Thomas10

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 54
  • Hulpverlening geďnteresseerd
Reactie #300 Gepost op: 2 januari 2018, 23:14:36
"...
Dat rampenhandboek moet door de overheid gratis verstrekt worden aan elk huishouden, lang voordat er een ramp ontstaat. Daarin moet o.a. informatie staan over EHBO en rampenhulp.
..."

Bij mijn opa heb ik de laatste keer twee folders gevonden, wat er moet gebeuren bij een ramp. Hier stond onder andere in hoe je moest omgaan bij een nucleaire aanval, maar ook hoe je EHBO moest toepassen. Deze folders stammen nog uit de tijd van de koude oorlog. Heb de kennis van de precieze datum zo even niet meer paraat. Geactualiseerd zijn ze helaas nooit.

M.b.t. die voorlaatste zin: Dit Waarschuwings en Alarmerings Systeem is NIET ontworpen en bedoeld voor gebruik onder oorlogsomstandigheden; dan moet je sirenes ook binnenshuis kunnen horen om je binnen naar een relatief veilige ruimte (als die er is..) te verplaatsen en daar zijn de huidige WAS-palen absoluut onvoldoende voor.

Helaas was de oude WAS beter hoorbaar. Hier heeft vlakbij een oude, mechanise WAS gestaan (niet meer zeker of hij er nog staat) , die toch wel binnen goed hoorbaar was. Met de nieuwe elektrische sirene is het veel slechter geworden. Een paar jaar terug heb ik bij de gemeente aangedrongen om deze WAS ook weer actief te maken. Dit is 2 maanden gebeurt en daarna was het weer stil.
Eerst een HBO opleiding, en daarna gaan solliciteren bij de marechaussee


Frank Lingen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
Reactie #301 Gepost op: 2 januari 2018, 23:31:29
M.b.t. die voorlaatste zin: Dit Waarschuwings en Alarmerings Systeem is NIET ontworpen en bedoeld voor gebruik onder oorlogsomstandigheden; dan moet je sirenes ook binnenshuis kunnen horen om je binnen naar een relatief veilige ruimte (als die er is..) te verplaatsen en daar zijn de huidige WAS-palen absoluut onvoldoende voor.

Er zijn ook veel te weinig boswachters. Maar dat is net zo min een reden om die functie af te schaffen. Dus laat de huidige WAS-sirenes intact of breidt ze uit, en vul ze aan met andere middelen van alarm, die elk ook grote nadelen hebben.
Ik stem links.


Frank Lingen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
Reactie #302 Gepost op: 3 maart 2018, 03:25:00
Ik stem links.


bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet




RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616


André Welten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,295
Reactie #306 Gepost op: 6 maart 2018, 13:30:11
Al bekend wat de oorzaak was en is het probleem inmiddels verholpen?


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Samen sterk in de hulpverlening!


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,585
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #309 Gepost op: 6 maart 2018, 20:52:50
Ruzie tussen stroomleveranciers blijkt oorzaak storing luchtalarm


De storing van de luchtalarmen in een deel van Nederland is het gevolg van een ruzie tussen elektriciteitsleveranciers in de Balkan, waardoor digitale klokken langzamer lopen.

Dat verklaart het Instituut Fysieke Veiligheid (IFV), dat het luchtalarm beheert, dinsdagmiddag op Twitter.

https://www.nu.nl/binnenland/5164385/ruzie-tussen-stroomleveranciers-blijkt-oorzaak-storing-luchtalarm.html