WAS: Waarschuwing en Alarmering Systeem (sirenes, luchtalarm)

Auteur Topic: WAS: Waarschuwing en Alarmering Systeem (sirenes, luchtalarm)  (gelezen 269020 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #321 Gepost op: 7 maart 2019, 18:11:59
Ik ga het item er nog bij zoeken maar op mijn vakantie, zonet op de Duitse zender WDR Köln gezien dat ze daar met een proef (van 2 jaar) zijn gestart om de waarschuwingssirenes ook te gaan gebruiken bij grote incidenten e.d. waar er dan direct gevaar is voor de bevolking. Dit in combinatie met apps die je op de telefoon zet waar je dezelfde waarschuwing op gaat krijgen.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #322 Gepost op: 9 maart 2019, 23:54:43
Heb gezocht maar kan het item niet vinden helaas. Ik vond het een zeer opvallend item aangezien zij nu de mogelijkheid van de sirenes gaan verruimen ter proef terwijl we in dit land bezig zijn die dingen er langzaam uit te bonjouren....
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


André Welten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,295
Reactie #323 Gepost op: 12 maart 2019, 12:11:44
Terwijl de boel daar bij mijn weten redelijk antiek is, nog steeds de ouderwetse motorsirenes die per telefoonlijn worden aangestuurd...


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #324 Gepost op: 13 maart 2019, 18:35:10
Sirenes zijn in meeste gebieden qua techniek vergelijkbaar met onze sirenes, alleen gebruiken zij geen ronde schijven maar speakers voor het uitsturen van het geluid.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


André Welten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,295
Reactie #325 Gepost op: 30 maart 2019, 17:22:52
Heb gezocht maar kan het item niet vinden helaas. Ik vond het een zeer opvallend item aangezien zij nu de mogelijkheid van de sirenes gaan verruimen ter proef terwijl we in dit land bezig zijn die dingen er langzaam uit te bonjouren....
Zeer recent gelezen dat de uitfasering met minimaal 1 jaar is uitgesteld...


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #326 Gepost op: 1 april 2019, 14:45:41
Klopt, ik had het alleen gehoord op het journaal op de radio. Daar wel het artikel van gevonden:

https://nos.nl/artikel/2277589-de-sirene-van-het-luchtalarm-blijft-een-jaar-langer-te-horen.html
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #327 Gepost op: 13 november 2019, 09:40:58
Citaat
Luchtalarm blijft voorlopig maandelijks loeien

Het luchtalarm, dat elke eerste maandag van de maand getest wordt, blijft voorlopig te horen. Minister Grapperhaus schrijft in een brief aan de Tweede Kamer dat hij het ondanks de beperkte impact niet wil afschaffen.
https://nos.nl/artikel/2310236-luchtalarm-blijft-voorlopig-maandelijks-loeien.html

De komende 4 jaar blijft het gelukkig nog.
https://twitter.com/hetluchtalarm/status/1191309112577056768


André Welten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,295
Reactie #328 Gepost op: 13 november 2019, 11:26:08
Als er van wederom uitstel afstel komt: wordt het dan niet eens tijd om de zaak te updaten/upgraden? Bijv. spraakmogelijkheid toevoegen, net zoals in België?


André Welten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,295
Reactie #329 Gepost op: 5 november 2020, 10:59:56
We zijn inmiddels een jaar verder, ben eigenlijk wel benieuwd hoe het er nu voorstat m.b.t. besluitvorming tot de toekomst van het sirenenetwerk. Het huidige systeem is eind 2023/begin 2024 aan het eind van zijn levensduur, het aanbestedingstraject inclusief testen upgrades/nieuw systeem kost ook de nodige tijd, dus ik denk dat er binnenkort knopen doorgehakt zullen moeten worden, wil je een naadloze overgang van oud nar nieuw hebben...