WAS: Waarschuwing en Alarmering Systeem (sirenes, luchtalarm)

Auteur Topic: WAS: Waarschuwing en Alarmering Systeem (sirenes, luchtalarm)  (gelezen 269080 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #350 Gepost op: 1 maart 2022, 20:04:38
afschrijven is vooral iets boekhoudkundigs natuurlijk. Het is niet alsof er over 2 jaar ineens allemaal onderdelen naar beneden vallen :-)
Ik geloof ook best dat er storingen zijn, maar nog steeds werkt het effectiever dan een NL alert.


André Welten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,295
Reactie #351 Gepost op: 1 maart 2022, 20:30:45
afschrijven is vooral iets boekhoudkundigs natuurlijk. Het is niet alsof er over 2 jaar ineens allemaal onderdelen naar beneden vallen :-)
Ik geloof ook best dat er storingen zijn, maar nog steeds werkt het effectiever dan een NL alert.
In de berichtgeving destijds van het ministerie van J&V stond ook dat er sirenes bijgeplaatst moesten worden omdat er nog steeds niet overal dekking schijnt te zijn, zeker niet in recent aangelegde woonwijken, dus dat moet dan sowieso op orde gebracht worden...


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #352 Gepost op: 13 maart 2022, 20:56:42
Dat is zeker een goed punt natuurlijk.

Eigenlijk is het wel verbazingwekkend dat het in nieuwe wijken niet meteen op orde gebracht wordt. Dat zou toch gewoon in de standaard to-do lijst moeten staan. Net als het plaatsen van straatverlichting en prullenbakken.


André Welten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,295
Reactie #353 Gepost op: 25 november 2022, 13:49:51
Weet er hier iemand al iets over hoe de toekomst van hat Waarschuwings- en AlarmeringsStelsel er uit komt te zien? Mede in verband met de toch wel sterk gewijzigde veiligheidssituatie in Europa, overigens heb ik tot op heden nog geen antwoord op deze vraag gekregen, die ik had gesteld op de facebookpagina van J & V in de spot over het NL-Alert.


André Welten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,295
Reactie #354 Gepost op: 7 februari 2023, 10:49:56
En wederom storingen in meerdere regio's bij de maandelijkse test. Het lijkt me dat het stelsel nu technisch toch op zijn laatste benen loopt, het wordt tijd dat er bij het ministerie van J&V knopen worden doorgehakt over wat te doen: uitfaseren of 60 miljoen euro stoppen in revitalisering/upgraden van het stelsel...https://www.nu.nl/binnenland/6250128/luchtalarm-gaat-te-laat-af-in-noord-nederland-en-noord-brabant.html


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #355 Gepost op: 7 februari 2023, 14:10:47
Zolang NL-alert nog niet goed werkt zou de WAS er niet uit mogen wat mij betreft. Zeker in deze tijd van verhoogde spanningen moet je gewoon voorbereid blijven.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


André Welten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,295
Reactie #356 Gepost op: 2 augustus 2023, 17:00:16
Kabinet gevallen, dus nu nog langer onduidelijkheid over wat er met het W.A.S. gaat gebeuren, uitfaseren of updaten/upgraden...


André Welten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,295
Reactie #357 Gepost op: 5 februari 2024, 12:08:03
Vandaag weer testdag, en m.b.v. google dit artikel tegengekomen: https://nipv.nl/wp-content/uploads/2023/01/20221223-NIPV-Een-toekomst-voor-het-WAS.pdf

Vraag me tóch af hoe de zaken zich verder gaan ontwikkelen, zeker gezien de aspiraties van dhr Putin...


Wouter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,540


André Welten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,295
Reactie #359 Gepost op: 4 maart 2024, 10:15:50
https://nos.nl/artikel/2511033-maandags-luchtalarm-gaat-volgend-jaar-verdwijnen-nl-alert-neemt-het-over

Het hoge woord lijkt er uit. Men gaat er mee stoppen.
Het zou destijds al bijna 60 miljoen gekost hebben om het systeem te updaten/upgraden, dat zou nu wel wat meer zijn. De boel is eind 2025 ook technisch afgeschreven, men wil er dus kennelijk niet meer in investeren.