WAS: Waarschuwing en Alarmering Systeem (sirenes, luchtalarm)

Auteur Topic: WAS: Waarschuwing en Alarmering Systeem (sirenes, luchtalarm)  (gelezen 269077 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #40 Gepost op: 2 oktober 2007, 20:53:39
Zeeuwen schrikken van alarm
Commotie

Het alarm heeft veel commotie veroorzaakt bij hulpdiensten, de gemeenten en bij de regionale omroep, waar de telefoons roodgloeiend stonden.


Waarom doet iedereen niet gewoon zoals de boodschap al jaren is:
"ga naar binnen en luister naar de rampenzender/televisie"

Dan kunnen ze een pagina zien en lezen dat er een storing is i.p.v. gaan lopen bellen.

Al die mensen maken er zelf juist een ramp van...  :o


cu,
Loe
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation


Daniël-

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 166
    • Website kazerne Groene Tuin
Reactie #41 Gepost op: 3 oktober 2007, 01:07:44
Waarom doet iedereen niet gewoon zoals de boodschap al jaren is:
"ga naar binnen en luister naar de rampenzender/televisie"

Dan kunnen ze een pagina zien en lezen dat er een storing is i.p.v. gaan lopen bellen.

Al die mensen maken er zelf juist een ramp van...  :o


cu,
Loe

En als er echt een ramp is, heb je waarschijnlijk dezelfde gevolgen..  :o
[/


Timmos

  • Persfotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,326
    • Tim-Koster.nl
Reactie #42 Gepost op: 3 oktober 2007, 01:31:07
Waarom doet iedereen niet gewoon zoals de boodschap al jaren is:
"ga naar binnen en luister naar de rampenzender/televisie"

Dan kunnen ze een pagina zien en lezen dat er een storing is i.p.v. gaan lopen bellen.

Al die mensen maken er zelf juist een ramp van...  :o


cu,
Loe

Dit werd ook gedaan, waardoor de sites zo goed als niet te bereiken waren.. Tevens kwam op TV, Omroep Zeeland.. Pas na een dikke 10 minuten pas een melding.. Gemeentehuizen namen niet op en dergelijke..

--

Zeeuwse alarmsirenes loeien per ongeluk

MIDDELBURG - De alarmsirenes in de gehele provincie Zeeland zijn dinsdagmiddag vlak voor half vijf afgegaan als gevolg van een storing. Van een calamiteit was geen sprake.

De Veiligheidsregio Zeeland wilde een stille test uitvoeren, maar de computer stond nog ingesteld op het maandelijkse testalarm van afgelopen maandag. Hierdoor gingen de sirenes ook daadwerkelijk af. Momenteel wordt nog onderzocht hoe dit heeft kunnen gebeuren.

Direct na het afgaan van de sirenes werden de nieuwssites van Omroep Zeeland en HVZeeland slecht bereikbaar. Ook de landelijke informatiesite Crisis.nl werd enige tijd erg druk bezocht. Binnen enkele minuten was de berichtgeving op HVZeeland weer actueel en volledig bereikbaar. De meldkamer van de hulpdiensten werd ook meteen overspoeld door vele ongeruste bellers.

Mensen die contact opnamen met het politienummer 0900-8844 kregen een bandje te horen met de melding dat het ging om een storing. Hulpverleners werden via hun P2000-pagers geïnformeerd over de storing (foto).

Rampenzender
Veel Zeeuwen reageerden verbaasd en geschrokken op de sirenes. "Ik ging snel naar binnen omdat ik dacht dat het om een echte calamiteit ging. Op Omroep Zeeland (rampenzender, red.) was toen nog geen informatie te zien", aldus een Middelburgse.

Er waren ook veel mensen die geïrriteerd raakten op de gebrekkige berichtgeving via de regionale rampenzender Omroep Zeeland. Marijke Vermaas: "Zoals al vaker gebleken is heeft Omroep Zeeland niet de know hoe te handelen in dit soort situaties."

"Bij het afgaan van de sirenes heb ik ramen en deuren gesloten, radio en TV aangezet. De eerste 10 minuten waren er geen berichten. Ook heb ik naar het gemeentehuis in Oostburg gebeld en de hoorn 12 maal laten overgaan maar er nam niemand meer op. Men hoort de gemeente toch te kunnen bereiken als er echt iets aan de hand is?", aldus A.J.G. Rijckaert.

"Echt belachelijk dat we niets te horen kregen als burger dat er niets aan de hand was. Ik was op dat moment aan het collecteren en ben met spoed naar huis gegaan omdat ik dacht dat er echt iest aan de hand was. Vervolgens stem je af op Omroep Zeeland en krijg je nergens bericht. Slecht geregeld, stel dat er echt wat aan de hand was?", aldus fam. van Zweeden.

Sommigen stellen dat de foutieve alarmering ook positief gebruikt kan worden. Linda Claus: "Misschien is dit wel een prima leermoment."


Ik denk dat het hier ook aan andere zaken ligt..In plaats van de burger waar jij de schuld nu op afschuift..


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #43 Gepost op: 3 oktober 2007, 01:39:37
Ik ga dus wel de burger de schuld geven van het niet bereikbaar zijn van de instanties omdat iedereen gaat lopen bellen.

Lezen we even met z'n allen mee?

 (citaat: als de sirene gaat)

1. Ga direct naar binnen
Als u de sirene hoort, ga dan zo snel mogelijk het dichtstbijzijnde gebouw binnen. Dat geldt altijd. Dus ook als u buiten aan het werk bent, aan het winkelen of onderweg in de auto. Kinderen die op school zijn, moeten daar blijven. Geef mensen die bij u aanbellen de gelegenheid om te schuilen. Waarschuw mensen die de sirene niet opmerken. Ga in geen geval bellen met het nationale alarmnummer 112 of met de plaatselijke politie, brandweer of ambulancedienst. De telefooncentrales en mobiele netwerken kunnen dan overbelast raken, wat ernstige gevolgen heeft voor het op gang komen van de hulpverlening.

(einde citaat)

Dus gewoon wachten totdat je via de TV of radio de informatie krijgt.


Timmos

  • Persfotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,326
    • Tim-Koster.nl
Reactie #44 Gepost op: 3 oktober 2007, 01:49:44
Ik ga dus wel de burger de schuld geven van het niet bereikbaar zijn van de instanties omdat iedereen gaat lopen bellen.

Lezen we even met z'n allen mee?

 (citaat: als de sirene gaat)

1. Ga direct naar binnen
Als u de sirene hoort, ga dan zo snel mogelijk het dichtstbijzijnde gebouw binnen. Dat geldt altijd. Dus ook als u buiten aan het werk bent, aan het winkelen of onderweg in de auto. Kinderen die op school zijn, moeten daar blijven. Geef mensen die bij u aanbellen de gelegenheid om te schuilen. Waarschuw mensen die de sirene niet opmerken. Ga in geen geval bellen met het nationale alarmnummer 112 of met de plaatselijke politie, brandweer of ambulancedienst. De telefooncentrales en mobiele netwerken kunnen dan overbelast raken, wat ernstige gevolgen heeft voor het op gang komen van de hulpverlening.

(einde citaat)

Dus gewoon wachten totdat je via de TV of radio de informatie krijgt.

Daar heb je ook weer helemaal gelijk in.. Maar ik ben het er dus niet mee eens dat alleen de burger de schuld krijgt.. Terwijl het minuten duurde eerdat er iets gezegd werd op Omroep Zeeland.. Men ging hier eerst rustig mee verder waar men mee bezig was.. ::)


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #45 Gepost op: 3 oktober 2007, 01:55:52
Met alle respect:

Wat zijn nu minuten?

Als je er over nadenkt, is het eigenlijk niks.
Er werd vrij snel via p2000 geiformeerd dat het loos was en ook de rampenzender heeft dat bericht snel openbaar gemaakt.

Denk je nu echt dat als er echt een ramp was gebeurd, dat die tijdsspanne anders zou verlopen?


Timmos

  • Persfotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,326
    • Tim-Koster.nl
Reactie #46 Gepost op: 3 oktober 2007, 02:00:09
Met alle respect:

Wat zijn nu minuten?

Als je er over nadenkt, is het eigenlijk niks.
Er werd vrij snel via p2000 geiformeerd dat het loos was en ook de rampenzender heeft dat bericht snel openbaar gemaakt.

Denk je nu echt dat als er echt een ramp was gebeurd, dat die tijdsspanne anders zou verlopen?

Niet iedereen volgt P2000 :)..

10 minuten is inderdaad niks.. Maar als het een ramp zou zijn zullen 10 minuten lang zijn vrees ik.. Te lang misschien.. Maar laten we hopen dat dat nooit getest hoeft te worden :)


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #47 Gepost op: 3 oktober 2007, 02:05:09
Ik denk dat er bij een echte ramp, veel langer overheen gaat dan 10 minuten.

En dat heeft alles te maken dat na het voltrekken van de ramp er eerst gekeken moet worden wat er loos is.

Als je dan gewoon eens kijkt hoelang er bijvoorbeeld overheen gaat voordat er iemand zo'n beslissing kan nemen om de sirene te laten gaan, dan is 10 minuten echt veel te weinig.
Dat is geen kritiek, maar zo zit het gewoon in elkaar.


plato

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 97
Reactie #48 Gepost op: 3 oktober 2007, 08:13:08
Nou ik denk dat die afweging die jij net beschreef wordt gemaakt voordat de sirenes afgaan en niet pas nadat de sirenes afgaan, dit betekent dus ook dat de informatie over hoe en wat tegelijkertijd met de sirenes verspreid kan worden.


Casbuur

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 88
Reactie #49 Gepost op: 3 oktober 2007, 11:46:29
Nou ik denk dat die afweging die jij net beschreef wordt gemaakt voordat de sirenes afgaan en niet pas nadat de sirenes afgaan, dit betekent dus ook dat de informatie over hoe en wat tegelijkertijd met de sirenes verspreid kan worden.

Inderdaad. Er moet gewoon een reden zijn om de sirenes af te laten gaan. En meestal staat het gelijk op teletext en internet als de sirenes afgaan. Maar met deze storing was dat niet het geval, en daarom gingen de mensen bellen. Want soms zijn mensen dom, eerlijk gezegd.