GRIP 1 Zeer grote brand (Urbanuskerk) Noorddammerlaan - Amstelveen 15-09-2018

Auteur Topic: GRIP 1 Zeer grote brand (Urbanuskerk) Noorddammerlaan - Amstelveen 15-09-2018  (gelezen 14979 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
zie enkele tweets met beelden langskomen waarbij de slangen nog plat zijn en aangegeven dat de brandput /brandkraan (nog) niet gevonden wordt.
Herken ook nog geen beelden met blusactiviteiten, iemand anders wel ??

https://twitter.com/the5jeroen/media

Onafhankelijk onderzoek naar blussen van brand in kerk Amstelveen.

Er komt een onafhankelijk onderzoek naar de bestrijding van de brand in de monumentale Urbanuskerk gisteravond in Amstelveen. Er gaan verhalen in de buurt dat het lang duurde voordat het blussen op gang kwam...

Bron: https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/4418351/onderzoek-naar-blussen-van-brand-urbanuskerk-amstelveen

Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


Fireball

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,747
Bewoners vertellen dat een waterput onbereikbaar was omdat er een heg overheen was gegroeid. Bij de plaatselijke scoutingafdeling werd een kettingzaag geregeld.

Een vrouw is daar verbaasd over. "Vroeger kwam er een mannetje langs die al die putten afging en schoonmaakte zodat je ze makkelijk open kon krijgen, maar dat zie je nooit meer."

bron: https://nos.nl/artikel/2250643-ik-hoopte-op-een-keukenbrandje-maar-toen-sloegen-de-vlammen-uit-het-dak.html

'Verkeerde kerk'
Een buurtbewoner meldde gisteravond aan NH Nieuws dat de brandweer in eerste instantie bij de verkeerde kerk stond. "Toen zijn ze wel meteen naar de Sint-Urbanuskerk gekomen, maar daar konden ze de waterput niet vinden. Ik heb gehoord dat een 7-jarig jongetje ze die put moest wijzen."

bron: https://www.nhnieuws.nl/nieuws/231421/Onafhankelijk-onderzoek-naar-verwoestende-kerkbrand-in-Amstelveen


janvangent

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 216
Bewoners vertellen dat een waterput onbereikbaar was omdat er een heg overheen was gegroeid. Bij de plaatselijke scoutingafdeling werd een kettingzaag geregeld.

Een vrouw is daar verbaasd over. "Vroeger kwam er een mannetje langs die al die putten afging en schoonmaakte zodat je ze makkelijk open kon krijgen, maar dat zie je nooit meer."

bron: https://nos.nl/artikel/2250643-ik-hoopte-op-een-keukenbrandje-maar-toen-sloegen-de-vlammen-uit-het-dak.html

'Verkeerde kerk'
Een buurtbewoner meldde gisteravond aan NH Nieuws dat de brandweer in eerste instantie bij de verkeerde kerk stond. "Toen zijn ze wel meteen naar de Sint-Urbanuskerk gekomen, maar daar konden ze de waterput niet vinden. Ik heb gehoord dat een 7-jarig jongetje ze die put moest wijzen."

bron: https://www.nhnieuws.nl/nieuws/231421/Onafhankelijk-onderzoek-naar-verwoestende-kerkbrand-in-Amstelveen


Als dit allemaal klopt staat Amstelveen er gekleurd op. Hoezo, geen kettingzaag op de auto? Hoezo, de verkeerde kerk? Je krijgt toch een adres door van de meldkamer? En je waterwinning niet kunnen vinden is ook wel een aanfluiting. Ik wil niet als de wijsneuzerige opa overkomen, maar wij controleerden minstens eenmaal per jaar alle brandkranen, putten en plekken voor open waterwinning in ons verzorgingsgebied op bereikbaarheid en functionaliteit. Met zowel een vrijwillige als een beroepsbezetting moet dat voor Amstelveen ook te doen zijn, lijkt me. Je voorkomt er op zijn minst dit soort berichten in de media door.


bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet


bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Samen sterk in de hulpverlening!


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Dat er "iets" niet goed gegaan is met een waterwinning is wel duidelijk inmiddels volgens mij. Ik zag vandaag een foto voorbij komen van een ondergrondse brandkraan die zijn naam eer aan deed, hij lag volgens schrijver (en de foto te zien klopte dat aardig) een halve meter onder de grond. Ook schreef men er bij dat er onvoldoende druk op stond, dat is een interessante mededeling.

Ook lees ik steeds meer berichten dat een andere brandkraan onder een heg zou liggen. Hiervoor zou een kettingzaag geleend zijn ergens wat een vreemd verhaal is omdat op elke TS een kettingzaag/reddingzaag behoort te liggen.

Gemeente Amstelveen is volgens mij verantwoordelijk voor de openbare bluswatervoorziening en heeft wat uit te leggen denk ik. Maar goed ze hebben een onderzoek aangekondigd, laten we hopen dat de waarheid snel boven tafel komt en we hier van kunnen leren én dit toe gaan passen.

Mij viel op dat ik weinig continue stralen water zag maar dat zie ik vaker tegenwoordig. Meer officieren en meer overleggen dan blussen tegenwoordig. Maar dan nog mag dat niet komen door twee brandkranen.


Jij wijst wel erg snel/makkelijk schuldigen aan vind ik. Het ligt helemaal aan de melder of de juiste kerk is doorgegeven. Dit weet je niet en hoeft dus geen schuld bij de brandweer te liggen. Tja waterwinning niet kunnen vinden kan gebeuren als het bevoegd gezag, in dit geval de Gemeente Amstelveen in gebreke blijft. 1 brandkraan onder de grond en een 2e onder een heg. Dan kan je de brandweer niet veel kwalijk nemen.

Brandkraancontrole is geen taak van de brandweer maar van de gemeente of als deze dit uitbesteed heeft de taak van de waterleidingsmaatschappij. In Hollands Midden moet Oasen 1 maal per 2 jaar de brandkranen controleren.


Als dit allemaal klopt staat Amstelveen er gekleurd op. Hoezo, geen kettingzaag op de auto? Hoezo, de verkeerde kerk? Je krijgt toch een adres door van de meldkamer? En je waterwinning niet kunnen vinden is ook wel een aanfluiting. Ik wil niet als de wijsneuzerige opa overkomen, maar wij controleerden minstens eenmaal per jaar alle brandkranen, putten en plekken voor open waterwinning in ons verzorgingsgebied op bereikbaarheid en functionaliteit. Met zowel een vrijwillige als een beroepsbezetting moet dat voor Amstelveen ook te doen zijn, lijkt me. Je voorkomt er op zijn minst dit soort berichten in de media door.


bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
Dank aan alle hulpverleners
Veel hulpverleners hebben afgelopen zaterdagavond gevochten voor het behoud van onze St. Urbanuskerk. Het zat niet altijd mee, maar het is ze gelukt de historische waarde van het gebouw en de alles bepalende toren te sparen. Als Bovenkerkers en Amstelveners zijn we hen heel veel dank verschuldigd. Als geloofsgemeenschap hebben we ongelooflijk veel respect voor dat zware werk. Het is dan ook onbegrijpelijk hoe sommige omstanders verbaal of fysiek agressief zijn naar hulpverleners. Dat is onacceptabel en maakt hun klus onnodig extra zwaar.

Eline van den Haak heeft dat schitterend verwoord door een toevallige ontmoeting met een brandweerman op Facebook te zetten. Daar sluiten we ons als parochie helemaal bij aan. Vandaar dat we haar brief onverkort plaatsen.

Bron: http://www.urbanusbovenkerk.nl/2018/09/17/dank-aan-alle-hulpverleners/
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet


Djseb

  • Brandweer - Aspirant
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 127
Wat mij opvalt bij veel grote branden (helemaal in stedelijk gebied en niet op een industrieterrein) is dat er in het beginstadium vrijwel altijd problemen zijn met de waterwinning;
- Een (ondergrondse) brandkraan die te weinig druk/water levert
- Een ondergrondse brandkraan die onvindbaar is

De brandkranen werken prima voor een (nieuwbouw)woningbrand waar je een binnenaanval doet (ook met LD is dat echt geen probleem). Zodra het groter dan dat wordt beginnen de problemen. Een secundaire watervoorziening die meer water levert is vaak verder weg waarbij we in de knoei komen met het snel handmatig afleggen van 3 duimers over afstanden groter dan 60 meter. Dit probleem ondervond brandweer Drenthe op grote schaal waardoor zij over zijn gegaan op tankwagens. Het heeft geen zin om bij een grote brand te beginnen op de OBK als je al weet dat die voor de brand te weinig water gaat leveren. Zelfde verhaal als met LD en HD, bij een uitslaande brand niet eerst HD pakken en dan als de brand niet geblust is en de tank leeg pas overschakelen op LD. Meteen het juiste middel kiezen scheelt kostbare tijd. Daarnaast hebben de voertuigen zeker een kettingzaag aan boord, dit is echter wel een variant met een relatief klein blad (35cm geloof ik??).

En ook hier zie je dat de SB geallarmeerd is vrij kort na aankomst (waarschijnlijk ivm waterwinning), echter zijn er vaak voldoende kleine meertjes of sloten aanwezig waaruit water opgepompt kan worden. Ik zie dan voor grote delen van nederland de optie om met 4'' (100mm) rijdend af te leggen, net zoals onze collega's in Amerika met hun engines/pumpers doen. Ter vergelijking; een enkele slangleiding van 4'' heeft hetzelfde drukverlies bij hetzelfde debiet als een dubbele 3'' slangleiding. Het is minder werk en een goede chauffeur houdt de tank gevuld mocht er een slang barsten.

In het geval van de brand in de Urbanuskerk, er is voldoende open water, echter is dit niet allemaal 100% goed bereikbaar voor de brandweervoertuigen met zuigbuizen.
Brandweer Amsterdam heeft er daarom goed aan gedaan om de DPU's op de voertuigen te zetten, dit is een eerste stap om sneller en beter gebruik te kunnen maken van open water, helaas hebben nog niet alle voertuigen deze pomp aan boord (waaronder ASV2).

Kunnen wij het de brandweerlieden kwalijk nemen datn ze problemen hadden met de waterwinning, zeker niet, zij hebben keihard gewerkt om de toren te behouden! En dat is hun gelukt ook. Echter durf ik wel vraagtekens te zetten bij de manier hoe de waterwinning (en de controle daarvan) nu in Nederland geregeld is. Brandkranen met weinig capaciteit, als je meer water wilt ben je toch relatief snel afhankelijk van het GWT, en voordat die ter plaatse en draaiend is... De eerste twee TS'en zouden in staat moeten zijn snel een waterwinning met een hoog debiet (>2500 l/min) op te bouwen over enkele honderden meters om zo bij grotere branden snel een klap te kunnen geven. Daarnaast ben ik wel voorstanden om de brandkranen (in stedelijk gebied) te behouden, voor standaard woningbranden scheelt het een hoop slangen op de weg die de infrastructuur van de stad platleggen.



Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
https://twitter.com/brwbhd/status/1061984201594077189

Brandweer op bezoek

Van de korpsen Amstelveen, Aalsmeer en Badhoevedorp zijn ca. 25 brandweermannen op zaterdag 10 november op bezoek geweest bij de St. Urbanuskerk. De brandweermannen zijn onthaald met koffie en taart van de buren. Ze konden even bijpraten en kregen een rondleiding in de toren.

Tijdens de brand is voor hen alles heel snel gegaan. Het eerste telefoontje kwam binnen rond 18:50 uur als een melding type 1. Binnen ca. 12. minuten is de melding 3x opgehoogd naar type 4, een grote uitslaande brand. Voor de brandweermannen betekende dit dat zij in een 30 kg. zware bekleding de brand tegemoet dienen te treden.

Elke brandweerman heeft zo zijn eigen verhaal. Ik heb er verschillende gesproken: de man die werd gebeten door de hond, mannen die in de kerk  of de begraafplaats hebben staan blussen, de blusser die 11.000 liter schuim op het dak heeft gespoten en de man die het water uit de Poel heeft gehaald. Stuk voor stuk stoere soms nog vol van emotie, want ook zij maken dit zelden mee. Ook zij hebben soms maatschappelijk hulp nodig om de brand een plekje te geven. Over één ding zijn zij het allemaal eens: het houten dak was niet te redden. De snelheid waarmee het dak in de fik stond was ook voor hen ongekend.
Samen sterk in de hulpverlening!