Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?

Auteur Topic: Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?  (gelezen 572137 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Vanuit puur menselijk oogpunt (hulpverleners zijn toch ook mensen :D ;D ;D) is het trouwens heel begrijpelijk dat wij rekening houden met de privacy van het slachtoffer en daarom wel eens tegen een fotograaf zeggen : "wacht even met het maken van foto's" of "per ongeluk op een rijtje in de weg gaan staan"......  ;)

Als hulpverlener wil je een slachtoffer graag helpen, en dan doen wij misschien wel eens iets meer dan eigenlijk binnen onze bevoegdheden ligt. Het is de kunst dat journalisten (fotograaf) juist begrip hebben voor onze positie en gevoelens, en daar rekening mee houden. Dan is er prima samen te werken!

Zoals 112Brabant in het begin van dit topic aangaf... is het aan de journalist zelf om tijdens zijn/haar werk te bepalen wat ethisch wel of niet verantwoord is. Achteraf kan hij/zij altijd aangesproken worden op het niet goed omgaan met die regels.
Maar dat zou dus vooraf (preventief) eigenlijk niet mogen gebeuren door de hulpverleners zelf.
Dat dit toch regelmatig gebeurt komt door het hiervoorgenoemde "gevoel van willen beschermen" dat veel hulpverleners hebben maar volgens mij ook door iets anders. Er zijn namelijk helaas veel fotojournalisten die (in bepaalde gebieden) het redelijk hebben verknald voor hun collega's door bijv. de hulpverleners te hinderen bij hun werk of foto's te publiceren waar grote vraagtekens gesteld kunnen worden bij hun ethisch handelen.... Dat is heel vervelend en daar hebben de "goede fotojournalisten" helaas veel last van.

groeten,
René de Caluwé
Ik neem aan dat je ook de andere uitlatingen van 112 Brabant hebt gelezen,en dan zul je zien dat 112Brabant op dit moment bij de gene hoort die het voor een ander fotojournalist verknalt. ;)


Karim

  • Gast
een groot deel van de fotografen/cameramensen staan daar ten slotte hun werk te doen, net als de dienders  :)  

Het zijn eerder enkele van hun die daar hun werk staan te doen, bij veel incidenten staan er misschien 1, 2 fotografen die dat echt als beroep hebben en d'r van moeten leven, en daarnaast staan er nog zo'n 10 amateurfotograven (vanaf de leeftijd van 12 jaar al) die enkel plaatjes voor hun 112 website willen hebben maar daar verder dus beroepsmatig niks mee doen...


Jeroen!

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,547
Het zijn eerder enkele van hun die daar hun werk staan te doen, bij veel incidenten staan er misschien 1, 2 fotografen die dat echt als beroep hebben en d'r van moeten leven, en daarnaast staan er nog zo'n 10 amateurfotograven (vanaf de leeftijd van 12 jaar al) die enkel plaatjes voor hun 112 website willen hebben maar daar verder dus beroepsmatig niks mee doen...

Maar ik heb het over de fotografen die binnen het lintje staan  ::) en die gastjes van 12 staan gelukkig meestal erbuiten  :P


Richard W

  • Gast
En zojuist is er op dit forum weer een topic op slot gegooid door verhitte discussies over dit soort "fotograven". Dit n.a.v. een ongeval. Op hun site staat een foto van een ongevalsvoertuig waar duidelijk het kenteken vanaf te lezen is!!!
En dat kan/mag dus niet >:( >:( >:(


Martijn de Vries

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,163
Het zijn eerder enkele van hun die daar hun werk staan te doen, bij veel incidenten staan er misschien 1, 2 fotografen die dat echt als beroep hebben en d'r van moeten leven, en daarnaast staan er nog zo'n 10 amateurfotograven (vanaf de leeftijd van 12 jaar al) die enkel plaatjes voor hun 112 website willen hebben maar daar verder dus beroepsmatig niks mee doen...

Met een 112 website is ook geld te verdienen hoor, ik moet ook al mijn geld uit mijn site halen.
En soms verkoop ik ook foto's aan kranten en of omrpoepen ;)


Karim

  • Gast
Met een 112 website is ook geld te verdienen hoor, ik moet ook al mijn geld uit mijn site halen.
En soms verkoop ik ook foto's aan kranten en of omrpoepen ;)

Het grote gros van die "fotograven" woont nog gewoon thuis en gaat nog naar school.

Dat je d'r een beetje mee kan verdienen is wat anders als dat je er van moet leven he.
Ik neem aan dat jij geen huur/eten/drinken/verzekeringen/belastingen/enzenz van je website geld hoeft te betalen...  ;)


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Maar ik heb het over de fotografen die binnen het lintje staan  ::) en die gastjes van 12 staan gelukkig meestal erbuiten  :P
Ik ben zelf 14 en fotografeer ook sinds mijn 13e... Waarom zet jij neer dat "de gastjes van 12" er gelukkig buiten staan?

Alsof dat wat uitmaakt ofzo ---

Ik zie geen verschil tussen iemand van 35 die fotoos maakt voor zijn 112website of iemand van onder de 16.


Karim

  • Gast

Ik zie geen verschil tussen iemand van 35 die fotoos maakt voor zijn 112website of iemand van onder de 16.

Niet om lullig te doen ofzo, maar de meesten van ons zullen wel degelijk een duidelijk verschil maken tussen een enthousiaste 13-jarige of een volwassen fotograaf van 35....

De manier van denken en omgaan met bepaalde zaken ligt bij de (meeste van de) volwassenen toch anders gelukkig.


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Niet om lullig te doen ofzo, maar de meesten van ons zullen wel degelijk een duidelijk verschil maken tussen een enthousiaste 13-jarige of een volwassen fotograaf van 35....

De manier van denken en omgaan met bepaalde zaken ligt bij de (meeste van de) volwassenen toch anders gelukkig.
gelukkig woon ik niet in jou regio want hier maakt het niet uit.


Karim

  • Gast
gelukkig woon ik niet in jou regio want hier maakt het niet uit.

Dat zeg jij ja, maar of de hulpverleners is jou regio er ook allemaal zo over denken is wat anders....

Maar we gaan offtopic.