Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?

Auteur Topic: Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?  (gelezen 576855 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

lennard

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 172
Sorry dat ik het zeg, maar ik vind het slachtoffer toch wel duidelijk in beeld. En voor zover ik weet mag een agent altijd je ID vragen.


M@rcel

  • Werkzaam in opsporingsland Hobbyfotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 814
  • "Servo Per Amikeco"
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1183141 date=1373740965
Ik heb geen Politieperskaart. En ik vind het niet fair tegenover de echte PPK-houders om met een 'nep'-Perskaart te gaan zwaaien.

Een perskaart en een politieperskaart zijn twee verschillende kaarten voor verschillende doeleinden....

Afgaande op jouw uitleg veroorzaak jezelf een probleem door geen eerlijk antwoord te geven op de vraag van de agent....
Want hij heeft wel gelijk met betrekking tot het zichtbaar dragen van de perskaart.

Dus ja, de agent valt mijns inziens in deze situatie niets te verwijten, want die doet dus gewoon zijn werk.
Jouw optreden daarentegen roept enkele vraagtekens op....  :o

Dat de agent het een en ander niet helemaal duidelijk uitlegt en daar zijn eigen draai aangeeft, mag ook duidelijk zijn.

Grtz,
Marcel


Mahad

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 248
Ik denk dat hij bedoelt dat de agent vroeg waarom hij geen ''Politieperskaart'' bij zich droeg en geen perskaart. Die heeft hij niet dus kan hij hem ook niet geven..
That's just the way it is.


Sem van der Wal

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 535
Luke zei alleen tegen de agent dat hij het niet nodig vondt om zichtbaar een PPK te dragen. Hij heeft verzwegen dat hij überhaupt geen PPK heeft. Maar is dan geen eerlijk antwoord geven? Ik vind van niet...

Daarnaast verzint de agent ter plekke regels waar je je dan maar ineens aan moet houden. Enkel mogen fotograferen als je een PPK hebt...? Je van te voren melden als je beelden gaat maken?  :-\

Naar mijn mening zit de agent hier heel fout en heeft Luke prima gehandeld door zijn ID niet te laten zien.

Goed dat dit nu op internet staat, hopelijk gaat de politie hier nog wat mee doen!


sylvester1986

  • Gast
(1:21)
Leuk om mijn voormalige werkplek te zien.
Maar het mag strikt genomen niet >:D :P
Citaat van: Kusje link=msg=945742 date=1320603084
Artikel 430
Hij die zonder verlof van het bevoegd gezag een opneming doet, een tekening of beschrijving maakt van enig militair werk of die openbaar maakt, wordt gestraft met hechtenis van ten hoogste twee maanden of geldboete van de derde categorie


Gijs

  • Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 669
Is dit nu onze politie?
Hoe dan ook , deze mag ten alle tijden om een id vragen, maar niet als dreigement alle kentekens gaan noteren, want hier krijgt men weer wildgroei in het doen opvragen van gegevens, (Wet op de privacy bescherming). Indien de brigadier(wijkagent?) wil weten wie hij tegen over hem heeft, kan deze naar zijn gegevens vragen en naar zijn id , of in uiterste noodzaak de man overbrengen naar het buro van politie teneinde zijn identiteit vast te stellen.

Maar het slaat in zijn totaliteit nergens op, want het gesprek raakt kant nog wal.
Bij instappen begint de inzet.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Citaat van: Gijs link=msg=1183155 date=1373745526
Hoe dan ook , deze mag ten alle tijden om een id vragen, maar niet als dreigement alle kentekens gaan noteren, want hier krijgt men weer wildgroei in het doen opvragen van gegevens, (Wet op de privacy bescherming).

Klok/Klepel verhaal.

Een agent mag, als dit redelijkerwijs noodzakelijk is voor de uitvoering van zijn taak een identiteitsbewijs vragen. Het niet dragen van een perskaart en wél foto's maken van een onbenullig ongevalletje valt daar mijnziens niet onder...

Overigens net zo'n klok/klepel verhaal als wat de agent hier ophangt... Klacht omtrent het optreden cq. uitleg vragen bij de betreffende regio (persvoorlichting) zou op zijn plaats zijn denk ik....
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Dus ja, de agent valt mijns inziens in deze situatie niets te verwijten, want die doet dus gewoon zijn werk.

Wat voor werk doet hij dan?

Als dit gewoon openbare weg is, dan mag iedere burger toch gewoon filmen en fotos maken?
Een agent heeft daar dan verder niks mee te maken, en treed zijn boekje te buiten als hij optreed met het doel om dat te verbieden of te verhinderen.

Als er binnen een afzetting wordt gewerkt, of opgedragen is om ruimte te maken, dan is het een iets ander verhaal....
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


Mahad

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 248
Citaat van: Sylvester link=msg=1183151 date=1373744147
(1:21)
Leuk om mijn voormalige werkplek te zien.
Maar het mag strikt genomen niet >:D :P
Wat hoor ik te zien op 1:21 ? :P
That's just the way it is.


kens62

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 627
Citaat van: Sem van der Wal link=msg=1183150 date=1373744097
Luke zei alleen tegen de agent dat hij het niet nodig vondt om zichtbaar een PPK te dragen. Hij heeft verzwegen dat hij überhaupt geen PPK heeft. Maar is dan geen eerlijk antwoord geven? Ik vind van niet...

Sommige mensen blijven de grens opzoeken. Persoonlijk vind ik het geen eerlijk antwoord, zelfs misleidend.
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever