Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?

Auteur Topic: Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?  (gelezen 578883 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Citaat van: Sylvester link=msg=1183151 date=1373744147
(1:21)
Leuk om mijn voormalige werkplek te zien.
Maar het mag strikt genomen niet >:D :P
Is dit dan militair terrein ?


sylvester1986

  • Gast
Citaat van: Firefighter1970 link=msg=1183168 date=1373751800
Is dit dan militair terrein ?
Ja, een deel van AOCS Nieuw Milligen, waar je tegenaan kijkt is de Solsebergweg. ;)


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Citaat van: Sylvester link=msg=1183169 date=1373751903
Ja, een deel van AOCS Nieuw Milligen, waar je tegenaan kijkt is de Solsebergweg. ;)
Dan moet defensie gewoon zorgen dat militair relevante objecten niet in beeld kunnen verschijnen vanaf ooghoogte op publiek toegankelijk terrein, en volgens mij heeft defensie daar door de bebossing perfect voor gezorgd.


FredVellekoop

  • Fred_HelpDesk op LiveP2000.nl
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 140
  • Samen bereiken we meer.
    • Monitor LiveP2000.nl
Vooral dat antwoord 'dat heb ik bedacht'...
Die moet echt nog heel veel leren!
Met vriendelijke groet, Fred Vellekoop * Op de chat van LiveP2000.nl bekend als Fred_HelpDesk *  Info bij sirenes? http://www.livep2000.nl/monitor/ of


Rutger038

  • Medewerker incidentenbestrijding Prorail
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,426
Citaat van: NikonDirk link=msg=1183124 date=1373738428
Oom agent maakt in dit geval eigen regels. Maar waarom heb je niet even bij de "leider PD" gemeld?

Melden bij een leider PD? Bij dit incident?


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Citaat van: Rutger Pruis link=msg=1183183 date=1373755012
Melden bij een leider PD? Bij dit incident?
Ja, klopt. Mocht ik toevallig eens langs iets komen waar ik wil fotograferen zorg ik altijd even dat ze mij gezien hebben. Werkt erg goed.  O0


Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Tja, de 'onzin-meter' slaat erg ver door bij dat gene wat de agent zegt. In dit geval weten wij allemaal dat dat gene wat de agent zegt gewoon lariekoek is. Dat de agent om een ID vraagt, ik zou in dat geval wel meewerken, enkel op voorwaarde dat ik de naam + dienstnummer van de desbetreffende agent zelf eerst even noteer om daarmee aan te kloppen bij persvoorlichting. Het lijkt mij verstandiger om daarmee gewoon naar de voorlichting te stappen, en pas als die er niks mee doen de video te publiceren. De afdeling persvoorlichting is in de regel alleen voor officiële media, maar in dit geval zou het net zo goed kunnen zijn dat een PPK-fotograaf of cameraman wordt gehinderd in zijn werk door dezelfde agent.
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon


CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Citaat van: Firefighter1970 link=msg=1183173 date=1373752765
Dan moet defensie gewoon zorgen dat militair relevante objecten niet in beeld kunnen verschijnen vanaf ooghoogte op publiek toegankelijk terrein, en volgens mij heeft defensie daar door de bebossing perfect voor gezorgd.
Correct. En een kapstokartikel voor de rest. "Enig Militair werk" mag (vanuit de koude oorlog gedachte) geïnterpreteerd worden als alles t.b.v. defensie wat direct met de grond verbonden is. Kortom gebouwen e.d.
(en een hek zit ook aan de grond vast)
Dat het kapstokartikel nog steeds werkt blijkt wel uit google. Zoek maar een defensieterrein op in google Maps.
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Citaat van: CMKmaat link=msg=1183234 date=1373791155
Correct. En een kapstokartikel voor de rest. "Enig Militair werk" mag (vanuit de koude oorlog gedachte) geïnterpreteerd worden als alles t.b.v. defensie wat direct met de grond verbonden is. Kortom gebouwen e.d.
(en een hek zit ook aan de grond vast)
Dat het kapstokartikel nog steeds werkt blijkt wel uit google. Zoek maar een defensieterrein op in google Maps.

Google doet dat inderdaad heel mooi, echter als je een goed fotoprogramma hebt kun je op BingMaps alles zien  998765
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Met grote verbazing heb ik deze opname beluisterd, en nogmaals beluisterd en nogmaals beluisterd. Als ik kijk naar een aantal jaren geleden dan kwamen dit soort misverstanden wel vaker voor, maar je zou toch denken dat ondertussen alle agenten beter moeten weten.

Nu heb ik kortgeleden voor de reddingsbrigades een workshop gegeven over fotografie waarbij ook de persvrijheid aan bod is gekomen. Ik heb dan ook het een en ander uitgezocht en op papier gezet. Laten we even een paar uitspraken van deze agent onder de loep nemen:

Citaat
Politie: “Op het moment dat u die niet heeft (perkaart/KvL) moet u zich bij de politie komen melden: Ik heb geen perskaart, mag ik hier staan en foto's maken”
LB: "Als je geen perskaart hebt mag je dus geen foto's maken?"
Politie: "Nee, op dit moment niet."
Onjuist. Op de openbare weg (eigenlijk openbare ruimte) mag gewoon gefotografeerd worden zonder toestemming vooraf:

Artikel 7 Nederlandse Grondwet
Artikel 10 Europese Verklaring van de Rechten van de Mens (EVRM)
Artikel 19 Internationaal Verdrag inzake burgerrechten en politieke rechten

Artikel 10 EVRM geeft de beste uitleg:

Citaat
Artikel 10 Europese Verdrag tot bescherming van de Rechten van de Mens en fundamentele vrijheden (EVRM)
1. Een ieder heeft recht op vrijheid van meningsuiting. Dit recht omvat de vrijheid een mening te koesteren en de vrijheid om inlichtingen of denkbeelden te ontvangen of te verstrekken, zonder inmenging van enig openbaar gezag en ongeacht grenzen. Dit artikel belet Staten niet radio- omroep-, bioscoop-of televisieondernemingen te onderwerpen aan een systeem van vergunningen.
2. Daar de uitoefening van deze vrijheden plichten en verantwoordelijkheden met zich brengt, kan zij worden onderworpen aan bepaalde formaliteiten, voorwaarden, beperkingen of sancties, die bij de wet zijn voorzien en die in een democratische samenleving noodzakelijk zijn in het belang van de nationale veiligheid, territoriale integriteit of openbare veiligheid, het voorkomen van wanordelijkheden en strafbare feiten, de bescherming van de gezondheid of de goede zeden, de bescherming van de goede naam of de rechten van anderen, om de verspreiding van vertrouwelijke mededelingen te voorkomen of om het gezag en de onpartijdigheid van de rechterlijke macht te waarborgen.
3.
Daarin lezen we duidelijk dat er geen sprake is van toestemming vragen. Punt 2 noemt een aantal mogelijke beperkingen, maar deze worden in lagere wetgeving slechts ten dele ingevuld. Wel is de privacy genoemd die in dit geval van belang kan zijn. Deze beperking van privacy-schade kom je ook tegen in de Code voor de Journalistiek. Over het algemeen wordt hier aan voldaan door slachtoffers niet herkenbaar in beeld te brengen *).

Echter, er is door diverse politiekorpsen al in het verleden vastgesteld dat het niet aan de politie is om een ethisch of moreel oordeel te vellen (www.mediabelangen.nl, diverse links onder de noemer 'oplossing'). Hierbij speelt ook het verschil tussen het maken van beeld en het publiceren hiervan.

Citaat
LB: "En wie heeft die regel bedacht?"
Politie: "Die heb ik bedacht."
Ahum, een politieagent kan geen zelfgemaakte regels handhaven. Elke vorm van handhaving dient een wettelijke of reglementaire basis te hebben.

Citaat
LB: "Als u een regel vindt moet u een politiek partij oprichten en zorgen dat u genoeg stemmen krijgt en dan kunt u de regel invoeren."
Politie: "Ik heb de regel niet gemaakt."
Maar hij zei zojuist dat hij de regel zelf had bedacht????

Citaat
LB: "Heeft u een reden om mijn legitimatie te vragen?"

Politie: "Ja, pers, er is persvrijheid en degene die een perskaart heeft kan hier zijn werk verrichten onder bepaalde voorwaarden. En je komt hier met een fototoestel, je hebt helemaal geen perskaart, je overlegt niet met de politie,  .... privacy slachtoffers ... en van mogelijk verdachten en getuigen ...."
Helaas is niet alles verstaanbaar. Maar bij gebrek aan afzetting is er geen perskaart nodig. En nogmaals, het fotograferen van slachtoffers, verdachten en getuigen valt onder de ethische en morele afwegingen die niet aan de politie zijn.

Citaat van: Luke_BNV link=msg=1183138 date=1373740154
Het incident was afgehandeld en ik liep terug naar mijn collega om naar huis te rijden toen deze agent mij aansprak waarom ik geen zichtbare Perskaart bij me droeg. Ik antwoorde daarop dat ik dat niet nodig vond. Daarop antwoordde deze agent dat hij dan mijn ID wilde zien, zodat hij een klacht kon indienen tegen mijn werkgever of afnemers. Ik vroeg daarop waarom die een klacht in zou dienen. Daarop vertelde de meneer dat ik geen perskaart zichtbaar bij me droeg. Daarna start de camera.  :)

Citaat van: M@rcel link=msg=1183147 date=1373743482
Want hij heeft wel gelijk met betrekking tot het zichtbaar dragen van de perskaart.

De Politieperskaart (en m.i. dus ook elke andere kaart) hoeft niet zichtbaar te worden gedragen, maar moet op verzoek getoond worden. (Binnen een afzetting kan ik me wel voorstellen dat de politie vraagt om de kaart zichtbaar te dragen, maar daarbuiten is er geen reden voor.) Het simpele feit dat de agent Luke aanspreekt geeft al aan dat het duidelijk is dat Luke fotografeert. Of hij dat prive doet of voor de pers doet eigenlijk niet ter zake in de openbare ruimte. Overigens geeft een Politieperskaart niet aan voor wie iemand fotografeert.

Citaat van: Sylvester link=msg=1183151 date=1373744147
(1:21)
Leuk om mijn voormalige werkplek te zien.
Maar het mag strikt genomen niet >:D :P
Meneer Sylvester is een beetje sylly ;-) ;-)

Citaat van: Jerommeke link=msg=1183156 date=1373745888
Een agent mag, als dit redelijkerwijs noodzakelijk is voor de uitvoering van zijn taak een identiteitsbewijs vragen. Het niet dragen van een perskaart en wél foto's maken van een onbenullig ongevalletje valt daar mijnziens niet onder...
In dit geval is er inderdaad geen noodzakelijkheid voor de uitoefening van zijn taak.

Citaat van: NikonDirk link=msg=1183210 date=1373776879
Ja, klopt. Mocht ik toevallig eens langs iets komen waar ik wil fotograferen zorg ik altijd even dat ze mij gezien hebben. Werkt erg goed.  O0
Maar dat is heel iets anders dan melden. Het feit dat de agent Luke ziet moet een camera mag bij zo'n klein incident voldoende zijn. Zo doe ik het zelf ook. Als ik alleen maar mijn kop laat zien weten ze al voldoende ;-)



*) Luke heeft het slachtoffer wel herkenbaar in beeld gebracht. Een youtube-ballonnetje klik je zo weg en dat geldt dus niet. Onherkenbaar maken doe je door met een video-editor het gezicht te blurren. Doet Luke nu iets wat verboden is? Nee, maar het is niet verstandig en voor het journalistieke verhaal ook niet nodig.