Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?

Auteur Topic: Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?  (gelezen 569250 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Wilco Hogenbirk

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 305
    • Brandweer Capelle aan den IJssel
Ook maar eens een reaktie vanaf mijn kant. Ik ben zowel hv'er als fotograaf (zonder perskaart).

Als ik een incident fotografeer, wil ik zoveel mogelijk van het incident op de foto, maar wel met respect voor de betrokkenen.
Tijdens het fotograferen hou ik hier al rekening mee, maar er zit altijd nog een filter tussen, zodra ik de foto's thuis voor publicatie gereed maak.

Waar ik ter plaatse zo nu en dan tegenaan loop, zijn voornamelijk hv'ers die direkt als een malloot tekeer gaan en me uitkafferen. Ik heb zelf dan nog geen woord uit kunnen brengen. Dit zijn situaties van preventieve sencuur omdat een bepaalde hv'er niet wil dat jij foto's maakt. Voor die mensen heb ik weinig respect.

Vaak wordt er aan mij gevraagd waarom ik foto's maak. Na uitleg is het meestal wel goed en kan ik gewoon doorgaan, voor of achter het lijntje. In dat geval heb ik er ook geen moeite mee om eventueel ergens anders te gaan staan.

Het gaat dus vooral om de manier waarop.


Daarnaast merk ik ook nog wel eens dat slachtoffers (of familie daarvan) de foto's zelf willen. Voor de verwerking en om simpelweg een beeld te krijgen van wat er is gebeurd. Maar ook hulpverleners zien de foto's graag terug.
Zo heb ik laatst nog contact gehad met familieleden van een omgekomen persoon. Zij wilden graag mijn gemaakte foto's hebben om vragen voor zichzelf te kunnen beantwoorden.



Kortweg zeg ik: Laat ieder gewoon z'n werk doen. Heb respect voor elkaar en probeer je in de ander in te leven. Dan bouw je een band op met de hulpverleners en is er niet eens een perskaart nodig. Je wordt bekender en men weet wat ze aan je hebben. De rotte appels komen zo vanzelf wel boven drijven.


M.v.g.,
Wilco Hogenbirk


Ultimato

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 860
mee eens, als ik bij een incident ben laat ik ook altijd mn naam en telefoonnummer achter bij betrokkene(n)/politie als ik foto's maak mochten ze ze willen dan mail ik ze die uiteraard toe. vind ik ook niet meer dan redelijk. en wat je zegt over dat 2x rekening houden met ben ik ook helemaal met je eens, want ter plaatse mik je er niet op maar achteraf kan er best iets onpasselijks opstaan.
wat betreft die preventieve censuuractie: niet om iemand aan te vallen maar was het een jongere agent/hv'er? feit is dat die wat dichter bij de rechte lijnen staan als jongeren over het algemeen.
Politie Aspirant niveau 4


Wilco Hogenbirk

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 305
    • Brandweer Capelle aan den IJssel
mee eens, als ik bij een incident ben laat ik ook altijd mn naam en telefoonnummer achter bij betrokkene(n)/politie als ik foto's maak mochten ze ze willen dan mail ik ze die uiteraard toe. vind ik ook niet meer dan redelijk. en wat je zegt over dat 2x rekening houden met ben ik ook helemaal met je eens, want ter plaatse mik je er niet op maar achteraf kan er best iets onpasselijks opstaan.
wat betreft die preventieve censuuractie: niet om iemand aan te vallen maar was het een jongere agent/hv'er? feit is dat die wat dichter bij de rechte lijnen staan als jongeren over het algemeen.

Ik wil geen stempels uitdelen, dus heb ik bewust één en ander 'algemeen' gehouden.

M.v.g.,
Wilco Hogenbirk


Ultimato

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 860
Ik wil geen stempels uitdelen, dus heb ik bewust één en ander 'algemeen' gehouden.

M.v.g.,
Wilco Hogenbirk

stempel klinkt zo negatief, het is algemeen bekend dat men vers van de academie/opleiding wat stricter op de regels zit betreffende ongevalslocaties/plaats delicten. niet negatief bedoeld het zou juist eea verklaren.
Politie Aspirant niveau 4


Mystique

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 360
Ik, als volledige leek wat fotografie+ongevallen+hulpverling betreft, vind dat je wel foto's mag maken, ook van het slachtoffer, maar uiteraard niet zonder achterlating van naam+contactgegevens. Dat is mijn persoonlijke mening, en niet iedereen zal het daarmee eens zijn, maargoed.

Uiteraard vind ik het totaal onacceptabel als er foto's worden gemaakt terwijl duidelijk aangegeven word dat het slachtoffer en/of de hulpverleners aangeven dat ze dat niet wensen, of als er belemmering plaatsvind.

Hoe zouden de hulpverleners het zelf vinden? Alhoewel ze waarschijnlijk op het moment zelf druk bezig zijn uiteraard.
*leegheid*


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Ook maar eens een reaktie vanaf mijn kant. Ik ben zowel hv'er als fotograaf (zonder perskaart).

Als ik een incident fotografeer, wil ik zoveel mogelijk van het incident op de foto, maar wel met respect voor de betrokkenen.
Tijdens het fotograferen hou ik hier al rekening mee, maar er zit altijd nog een filter tussen, zodra ik de foto's thuis voor publicatie gereed maak.

Waar ik ter plaatse zo nu en dan tegenaan loop, zijn voornamelijk hv'ers die direkt als een malloot tekeer gaan en me uitkafferen. Ik heb zelf dan nog geen woord uit kunnen brengen. Dit zijn situaties van preventieve sencuur omdat een bepaalde hv'er niet wil dat jij foto's maakt. Voor die mensen heb ik weinig respect.

Vaak wordt er aan mij gevraagd waarom ik foto's maak. Na uitleg is het meestal wel goed en kan ik gewoon doorgaan, voor of achter het lijntje. In dat geval heb ik er ook geen moeite mee om eventueel ergens anders te gaan staan.

Het gaat dus vooral om de manier waarop.


Daarnaast merk ik ook nog wel eens dat slachtoffers (of familie daarvan) de foto's zelf willen. Voor de verwerking en om simpelweg een beeld te krijgen van wat er is gebeurd. Maar ook hulpverleners zien de foto's graag terug.
Zo heb ik laatst nog contact gehad met familieleden van een omgekomen persoon. Zij wilden graag mijn gemaakte foto's hebben om vragen voor zichzelf te kunnen beantwoorden.



Kortweg zeg ik: Laat ieder gewoon z'n werk doen. Heb respect voor elkaar en probeer je in de ander in te leven. Dan bouw je een band op met de hulpverleners en is er niet eens een perskaart nodig. Je wordt bekender en men weet wat ze aan je hebben. De rotte appels komen zo vanzelf wel boven drijven.


M.v.g.,
Wilco Hogenbirk
Werkte iedere fotograaf maar zoals Wilco het doet.Dan waren er heel wat minder problemen  ;)

Ik, als volledige leek wat fotografie+ongevallen+hulpverling betreft, vind dat je wel foto's mag maken, ook van het slachtoffer, maar uiteraard niet zonder achterlating van naam+contactgegevens. Dat is mijn persoonlijke mening, en niet iedereen zal het daarmee eens zijn, maargoed.

Uiteraard vind ik het totaal onacceptabel als er foto's worden gemaakt terwijl duidelijk aangegeven word dat het slachtoffer en/of de hulpverleners aangeven dat ze dat niet wensen, of als er belemmering plaatsvind.

Hoe zouden de hulpverleners het zelf vinden? Alhoewel ze waarschijnlijk op het moment zelf druk bezig zijn uiteraard.
Ik heb er geen problemen mee als ik wordt gefotografeert tijdens een inzet,zolang ze maar niet voor m,n voeten lopen als ik aan het werk ben.


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Citaat van: Richard van der Wissel op 28 Augustus 2006, 14:38:44
Citaat
En zojuist is er op dit forum weer een topic op slot gegooid door verhitte discussies over dit soort "fotograven". Dit n.a.v. een ongeval. Op hun site staat een foto van een ongevalsvoertuig waar duidelijk het kenteken vanaf te lezen is!!!
En dat kan/mag dus niet  


Wat is het probleem om een kenteken zichtbaar in beeld te zien......dagelijks rijden er miljoenen auto's voorbij met voor mij zichtbare kentekens.........en die ene auto die in de sloot ligt moet het kenteken van zijn afgeplakt?? Waarom is dat?


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
En nog even een kort stukje:

Het probleem ligt hem denk ik meer aan de in volle glorie aanwezig zijnde persmuskieten die als aasgieren op droog brood af komen om foto's te maken voor welke keutel site dan ook.......

Niet dat daar iets mis mee is maar als er 5 - 10 van die glamour boys langs de lijn staan en proberen zo dicht bij als mogelijk te komen dan kan ik me inbeelden dat daar niet iedereen even gelukkig mee is.....Let op er zijn er ook die het wel goed doen dus wat dat aan gaat geen kwaad woord over die mensen die het wel weten, maar ik denk als ik zo vrij mag zijn dat er ook een hoop rondlopen die het niet weten.

En zolang ze mij niet voor de voeten lopen heb ik er geen probleem mee, maar uit respect voor een slachtoffer zou ik die mensen niet eens op de foto willen zetten. Ik zou het niet durven in ieder geval............ :-X


Jeroen!

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,547
Gister was ik ter plaatse bij deze melding;

10:33:09 01-09-06  LIFELINER 1 / MMT: INZET MKA:AMSTERDAM / J 12 C / KROMMENIE / STATION KROMMENIE BY LAGEWEG / ROLSTOEL ONDER TREIN / 191 TP
10:41:03 01-09-06  PRIO 1 8642 8637 8676 8691 ONGEVAL MET TREIN (aangereden rolstoel) BUSCH KROMMENIE

Ook hier liepen (net als ik) enkele fotografen rond zonder perskaart, en fotografen met perskaart. Ter plaatse was er in het begin niks afgezet, en werd er dus niet op perskaart gecontroleerd. Later toen de boel werd afgezet werd er niet op perskaart gecontroleerd, en waarom niet? Omdat de fotografen die er waren(ook zonder ppk) weten hoe het hoort, en zich ook zo gedragen. (En het speelt ook mee als de dienders jou al vaker hebben gezien en dus inmiddels weten of ze je kunnen laten staan of niet). Later kwam er iemand(geen "stempel" hoor, maar het was wel een "jong" iemand en ook een van een "112-site") die net als hij eigenlijk altijd doet, al begint met druk heen en weer te lopen om daar een plaatje te maken, en daar, en daar, en dan loopt hij de hele tijd onrustig/zenuwachtig in de rondte. En dat valt op dus hij werd erop aangesproken en gevraagd of hij dat niet wilde doen en even afstand wilde nemen. Dus wat ik hier eigenlijk mee bedoel is dat je bekendheid (van goed gedrag) bij de agenten/agente's ook van belang kan zijn... ;)


rob dierenambulanc

  • Gast
Even het volgende. Het gaat over een paar jaar geleden dat een cameraploeg van RTV Dordrecht werd opgepakt.
De mensen stonden gewoon te filmen achter de linten bij een actie van een verdacht pakketje.
Hier is een frustie agent werkelijk buiten zijn boekje gegaan.
Lees hier meer  http://www.leoroubos.nl/work/work44b.htm

filmpje 1 http://217.149.193.67:8080/ramgen/video/juli2004/23-07-dordrecht2.rm
filmpje 2 http://217.149.193.67:8080/ramgen/video/juli2004/25-07-vvd.rm
filmpje 3 http://217.149.193.67:8080/ramgen/video/juli2004/27-07-rtv.rm

Radio verslag Radio Rijnmond http://217.149.193.67:8080/ramgen/audio/juli2004/23-07-rtvdordt.rm

Site NVJ over dit voorval http://www.villamedia.nl/n/nvj/justitie/dodrecht.shtm