Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?

Auteur Topic: Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?  (gelezen 572637 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.



rob dierenambulanc

  • Gast
met welk progamma moet je die afspelen?


Afspelen in realplayer.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993


rob dierenambulanc

  • Gast
Die sporen echt niet de dienders die dit denken te kunnen en mogen doen. Dit geeft aan dat ze zeer verkeerd bezig zijn.
Ze blijven gewoon achter het lint met het filmen, en dat dit soort fratsen. Sorry hoor wat een.... vul zelf maar in




Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Begrijp dat nu toch, "de camera's stoorden op de apparatuur van de politie" (politie woordvoerder, derde filmpje) en daarom zijn ze in beslag genomen.

Petje af voor het geduld 112 brabant, alleen jammer dat ie zich zo in de verdediging laat drukken. Ik heb bewondering voor zijn moed om te pogen om hulpverleners bij te brengen dat er nog meer belangen zijn dan die van de SO's en de hulpverleners!


Henk


district8

  • Redacteur/fotograaf van district8.net
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 53
    • district8.net
Om even een hele andere "hulpverlenings groep" te noemen. Gistermiddag was ik bij het ongeval op de A12 als fotograaf aan het werk. Bij de dienstdoende hotemetoot van de politie heb ik mij gelegitimeerd met een politieperskaart. Na het gebruikelijke verhaaltje, niet in de weg lopen en geen slachtoffers op de foto  ;) ben ik aan het werk gegaan. Na een kleine 15 minuten komt er een ploeg verkeersregelaars van Rijkswaterstaat ter plaatse om het verkeerop de andere rijbaan te laten doorsromen. Niks mis mee maar toen. "Chef verkeersregelaar" vond het nodig om telkens voor mijn camera te gaan staan. De eerste twee maal dacht ik dat het per ongeluk ging. Maar tot mijn verbazing gebeurde hetzelfde weer toen ik een metertje of 10 opgeschoven was.

Nadat ik de man nadat hij voor de vierde keer mij belette een foto te maken vroeg "Waarom hij het verkeer niet ging regelen i.pv mij het werken onmogelijk te maken" ging de man min of meer uit zijn dak. Waar ik het lef vandaan haalde om binnen 10 meter van het ongeval foto's te maken.

Ik heb de man uitgelegt dat ik ook mijn werk moet doen en moeilijk aan de overkant van de snelweg kan gaan staan, toen was de man eerlijk waar voornemens om mij weg te sturen !! Een bevriende cameraman wist mij te vertellen dat Rijkswaterstaat sinds kort enorme bevoegdheden heeft op de snelweg....

Wat is hier van waar ??? kan een verkeersregelaar je echt laten verwijderen ??

Groeten

Remco


Bozo

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 832
Laten verwijderen door de politie kan wel, politie zal waarschijnlijk gewoon gehoord geven aan de vraag van de verkeersregelaar om jou te verwijderen. Zelf verwijderen heeft een verkeersregelaar geen bevoegdheden voor.
Vroeger, toen je koe nog met een korte oe schreef!


112 Brabant.nl

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
  • Fotograaf
    • 112 Brabant.nl
De inspecteurs van rijkswaterstaat hebben vrijwel allemaal opsporingsbevoegdheid en mogen je dus verbaliseren voor een beperkt aantal overtredingen. Het lopen op de snelweg is er daar een van.

Een politieperskaart geeft je bepaalde vrijheden maar is geen ontheffing van de wegenverkeerswet. Voor de bepaling dat het verboden is "Om je op een autoweg of autosnelweg te begeven anders dan met een motorvoertuig waarmee tenminste 60 km/u kan worden gehaald" heb je helaas geen ontheffing, hoe je het ook wendt of keert.

Datzelfde geldt dus ook voor het stilzetten van je auto in berm of op de vluchtstrook. Dat mag ook niet en daar hebben we ook geen ontheffing voor.

Gelukkig wordt het door de meeste rijkswaterstaat-mensen en KLPD-ers gedoogd, maar als je weggestuurd wordt zit er weinig anders op dan aan de andere kant van de vangrail te gaan staan.

Ik ben zelf eens door een KLPD-agent gevraagd om een ontheffing voor wat hij "het oversteken van de snelweg" noemde. Ik en een collega-fotojournalist hebben daarop gezegd dat we die niet hadden en onze ppk getoond. Helaas was dat onvoldoende en werden we terug achter de vangrail gezet.

Ik heb de dag erop uiteraard wel even met rijkswaterstaat gebeld om te vragen waar ik zo''n ontheffing om te werken op de snelweg aan kan vragen maar deze wordt alleen afgegeven aan aannemers ed die in opdracht van rijkswaterstaat werkzaamheden uitvoeren en dan nog onder voorwaarden.
Voor het laatste nieuws en de meest actuele fotoreportages over hulpverlening in Brabant ga naar www.112brabant.nl !


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
De inspecteurs van rijkswaterstaat hebben vrijwel allemaal opsporingsbevoegdheid en mogen je dus verbaliseren voor een beperkt aantal overtredingen. Het lopen op de snelweg is er daar een van.

Een politieperskaart geeft je bepaalde vrijheden maar is geen ontheffing van de wegenverkeerswet. Voor de bepaling dat het verboden is "Om je op een autoweg of autosnelweg te begeven anders dan met een motorvoertuig waarmee tenminste 60 km/u kan worden gehaald" heb je helaas geen ontheffing, hoe je het ook wendt of keert.

Datzelfde geldt dus ook voor het stilzetten van je auto in berm of op de vluchtstrook. Dat mag ook niet en daar hebben we ook geen ontheffing voor.

Gelukkig wordt het door de meeste rijkswaterstaat-mensen en KLPD-ers gedoogd, maar als je weggestuurd wordt zit er weinig anders op dan aan de andere kant van de vangrail te gaan staan.

Ik ben zelf eens door een KLPD-agent gevraagd om een ontheffing voor wat hij "het oversteken van de snelweg" noemde. Ik en een collega-fotojournalist hebben daarop gezegd dat we die niet hadden en onze ppk getoond. Helaas was dat onvoldoende en werden we terug achter de vangrail gezet.

Ik heb de dag erop uiteraard wel even met rijkswaterstaat gebeld om te vragen waar ik zo''n ontheffing om te werken op de snelweg aan kan vragen maar deze wordt alleen afgegeven aan aannemers ed die in opdracht van rijkswaterstaat werkzaamheden uitvoeren en dan nog onder voorwaarden.


Ze kunnen 'toezichthouder' zijn en/of BOA. Alleen als ze BOA zijn en in hun akte staat de betreffende regelgeving dan mogen ze een 'bekeuring' uitschrijven! Als toezichthouder mogen ze je wel 'aanwijzingen' geven maar als je die niet opvolgt hebben ze toch de politie nodig!  :) Volgens mij zijn ze geen BOA (maar ik kan het natuurlijk ook verkeerd hebben....  ;))