Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?

Auteur Topic: Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?  (gelezen 569205 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

FF_holland

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 869
  • Leuk forum!
****** zegt:
nee dat is gelul alleen fotos waarop mensen duidelijk herkenbaar zijn zul je officeel moeten vragen en voor de rest zolang de fotos vanaf de openbare weg maakt zal er niemand wat aan kunnen doen




**** = iemand via MSN ;)            toevallig ook bij de brandweer EN centralist.


scoutcow

  • Anesthesiemedewerker io
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,111
    • Rhovanion
Degene die dat zei merk je sowieso al aan dat hij het niet leuk vind dat er foto's gemaakt worden, dus die zal gewoon wat dingen verzinnen zodat er nog zo weinig mogelijk foto's gemaakt worden. Mocht hij dat tegen mij zeggen tijdens een uitruk, kan het me niks schelen, ik maak gewoon mijn foto's, totdat hij met echte argumenten komt en bewijs heeft dat het echt niet mag... Kijk, je hebt vaak bij ongevallen dat de politie zegt: "Doe je camera weg, hier mag je geen foto's maken", maar daar bedoelt hij eigenlijk mee dat hij liever niet heeft dat er foto's gemaakt worden, maar als je dan toch foto's maakt kan hij je niks maken. Ik kan natuurlijk wel begrijpen dat ze het niet willen, maar je moet niet gaan overdrijven natuurlijk. Bij ambulance inzetten waar iemand in zijn eigen huis onwel is geworden oid kan ik begrijpen dat het voor de familie/vrienden van het SO niet fijn is als er iemand foto's maakt en dan snap ik wel dat de politie ook niet wil dat je foto's maakt, maar als je gewoon vanaf de openbare weg foto's maakt van een autobrand ofzo waar geen slachtoffers bij zijn, vind ik het wel raar als ze dan zouden zeggen dat je geen foto's mag maken. Ik denk ook dat het ook wel een beetje met je camera te maken heeft. Kom je daar aan met gewoon een standaard simpel digitaal cameraatje, wat de meeste amateur fotograven hebben, zul je eerder weggestuurd worden dan wanneer je aankomt met een EOS 350D met extra lens, statief en nog meer van dat soort poespas.


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
****** zegt:
nee dat is gelul alleen fotos waarop mensen duidelijk herkenbaar zijn zul je officeel moeten vragen en voor de rest zolang de fotos vanaf de openbare weg maakt zal er niemand wat aan kunnen doen

**** = iemand via MSN ;)            toevallig ook bij de brandweer EN centralist.
Dat is alleen zo als je gaat publiceren met het doel er geld mee te verdienen(portretrecht)  ....als je een journalistiek doel hebt mag je gewoon foto's maken, en als je helemaal niet publiceert kunnen ze je niets maken zolang je maar op de openbare weg blijft....
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


FF_holland

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 869
  • Leuk forum!
okee  :D


nou laat ik dan maar gelijk alles vragen. hoe zit het met foto's die NIET van de openbare weg zijn gemaakt.

dus stel dat de bewoner vraagt: "wil je wat foto's maken vanuit de achtertuin?"

je vraagt of het op internet mag en hij/zij zegt: "ja".


mag je het dan ook gewoon doen?        dus is toestemming van de eigenaar/bewoner voldoende?


FireRobin

  • Hoofdbrandwacht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,926
    • Facebookpagina Post Zuidlandstraat
okee  :D


nou laat ik dan maar gelijk alles vragen. hoe zit het met foto's die NIET van de openbare weg zijn gemaakt.

dus stel dat de bewoner vraagt: "wil je wat foto's maken vanuit de achtertuin?"

je vraagt of het op internet mag en hij/zij zegt: "ja".


mag je het dan ook gewoon doen?        dus is toestemming van de eigenaar/bewoner voldoende?

Jah, lijkt me wel

Je hebt dan toestemming om vanaf het terrein van een bewoner foto's te maken
Brandweer Terneuzen post Zuidlandstraat | Bevelvoerder bedrijfsbrandweer Evos Terneuzen


Zeeuw

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 455
Hou je gewoon aan een paar simpele regels en niemand  heeft er last van.

Geen nummerborden op het internet
Geen hoofden van slachtoffers.

Voor de rest heb ik zelf nooit last gehad met fotos maken, toen ik nog bij elke uitruk fotos maakte stond ik echt overal.
Op schuren in achtertuinen etc, eigenlijk ben ik nooit weggestuurd.

Zelfs al kom je later bij een brand en er staan al agenten met lint etc. gewoon eerst een praatje maken je zelf voorstellen en je mag 9 van de 10 keer je foto maken.

En die ene eikel die je dan treft die moet je maar in zijn sop laten gaar koken.


Denker

  • Ploegleider BHV + EHBO
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 348
Jah, lijkt me wel

Je hebt dan toestemming om vanaf het terrein van een bewoner foto's te maken


Ik heb wel eens gehad dat ik foto's aan het maken was en dat een bewoner van zo'n huis vroeg of ik niet vanuit z'n slaapkamerraam foto's wilde maken. Erg aardig aangeboden, levert toch leukere foto's op.


Martijn de Vries

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,163
Ik heb ook wel eens bij een ongeval gestaan waar ik even 3 agente op de foto zete om dat mijn oom daar tussen stond en die ik nog nooit bij een ongeval tegen gekomen was.
toen ik echter weg liep kwam een van de agenten naar mij toe en vroeg vrienerlijk of ik die foto niet publiceren wou wat ik uberhoud niet van plan was.
Mocht het vrienderlijk gevraagd worden vind ik alles prima.
Maar mocht er bij een woning brand of iets dergelijks zoon panice bewoonster mij dwingen foto's te verwideren hebben ze pech gaan ze maar naar de politie of zo maar dat zet ik gewoon online.


mark_b

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 221
    • Brandweer Mook & Middelaar
Als ik niet wil dat er foto's van mij gemaakt worden, dan worden er gewoon geen foto's gemaakt.
En ik vraag het maar een keer.... De rest mag je raden....
TWITTER foto's suck....


FF_holland

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 869
  • Leuk forum!
Als bewoners en hulpverleners er bij mij om vragen hoeven ze het ook geen tweede keer te vragen hoor :)