Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?

Auteur Topic: Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?  (gelezen 581489 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Sem van der Wal

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 535
Tja. Lijkt me duidelijk verhaal toch? Politieagent probeert incident te censureren, dreigt met aanhouding en er is geen zichtbaar persvak waarom de aanwezigen ineens naar achteren moesten. En dat op een moment waarop de politie wel andere dingen aan het hoofd heeft denk ik. Ik begrijp dat de emoties bij dergelijke incidenten hoog op kunnen lopen, maar dat kan natuurlijk nooit een vrijbrief zijn om zo op te treden. Ben benieuwd naar de reactie van persvoorlichting.


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Dit is een leuke voor de treitervlog discussie.

Want hier schuurt het weer ernstig tegen de vrijheid van nieuwsgaring aan. Er is niets anders te zien dan een PI. Het voertuig in kwestie is volledig afgeschermd en dan nog komt er een agent eisen om het wissen van beeldmateriaal en het verbieden van publicatie.

Dan mag het misschien een impact hebben op de agent, maar dit is wat mij betreft echt een stap te ver.


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,953
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Kansloos verhaal. Als ze genoeg beeld hadden zouden de journalisten zich moeten laten aanhouden. Dan had er echt een rel geweest: Hoe erg de situatie ook is, censuur doe je maar lekker in de woestijn waar dat normaal is.

Of hoeft een agent ineens niet professioneel en binnen de kaders van de wet op te treden als zijn emoties een rol spelen? Wegsturen naast een snelweg: oke. Maar beelden wissen...  98uiye


JarnoF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,110
  • Geïnteresseerd in de hulpverlening
    • JarnoFlinkers.nl
Ik snap dat de emoties hoog oplopen bij de collega's van de slachtoffers, het zijn immers ook mensen met gevoelens.
Maar wat deze agent doet is zoeken naar een manier om zijn emoties kwijt te kunnen, wat hij niet op de meest handige manier doet.


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
En hij had het zo simpel kunnen oplossen. Even snel een persvak inrichten 100 meter naar achteren en op de "begane grond" weg van de snelweg. Kijken de fotografen mooi naar veel blauw blauw en bumpers, zijn ze uit de weg en klaar.


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,953
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Een persvak buiten een afzetting? Vergeef me als ik dan ga lachen.


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Citaat van: Haageneesch link=msg=1466516 date=1481668856
Een persvak buiten een afzetting? Vergeef me als ik dan ga lachen.

Denk dat Diamondback mede bedoelt de afzetting dus opschuiven tot net voorbij dat gemaakt persvakje.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Dan zijn er 2 van zijn collega's zwaargewond... En dan moet hij zich daar noodgedwongen mee bezig houden. Triest.
En als mevrouw Pieterse zwaar gewond is, mogen er wel beelden gemaakt worden. Dat hij zich af laat leiden door de pers...


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,953
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1466517 date=1481669047
Denk dat Diamondback mede bedoelt de afzetting dus opschuiven tot net voorbij dat gemaakt persvakje.
Dan moet de agent zich afvragen waar'ie mee bezig is. Kan in de politiewet nergens vinden dat het pesten van pers/media een taak is.


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Wie bepaalt de plaats van het persvak?

Het journaille of de autoriteiten?