Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?

Auteur Topic: Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?  (gelezen 569369 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat van: peen van dienst link=msg=1466868 date=1481811302
Ach, we wilden een punt maken, en dat is gelukt. Mede naar aanleiding van dat incident is er uiteindelijk contact gekomen met de korpsleiding, en daar had men ook zoiets van 'dit kan dus echt niet'.

Er is daarna een verbetertraject opgestart, en dat heeft geresulteerd in die omslag 'ten goede' die ik eerder beschreef. Dit soort 'standaard verzinsels aan het lint' is dus zeldzaam geworden; en dat geeft vertrouwen voor de toekomst. Dat betekent ook dat je het weer gaat vertrouwen als je te horen krijgt 'dat het te gevaarlijk is'.
En je bent als overheid niet een onbetrouwbaar clubje als je niet-bestaande gevaren gaat verzinnen, om op basis daarvan iemand te verhinderen zijn werk te doen ? Werk waarover jaren geleden al afspraken zijn gemaakt met ministeries, de korpsleiding van de nationale politie, en waarover Nederlandse rechters uitspraken hebben gedaan ? En als je je bevoegdheden gaat gebruiken (denk aan vorderen en aanhouden) om je zin te krijgen; ook al is dat uiteindelijk nergens op gebaseerd ?

Maar ja: jij weet alles beter natuurlijk.  Weer geeuw.

Peen

Ik vind het geweldig dat je onze nationale politie kan verbeteren.

Ik zie liever dat agenten een uurtje extra de schietbaan op mogen of een uurtje kunnen trainen in vaardigheden die zij belangrijk vinden om hun werk goed en veilig te kunnen doen.

Ik zou het mijn mensen in ieder geval niet aan doen om ze uurtje les te laten geven door een rampenblogger van een lokale 112-website.

Ik neem het een lokale rampenblogger niet kwalijk als je met ministers of met directeuren van de hulpdiensten praat. Je mag van mij regelingen maken tot je een ons weegt. Je mag van mij ieder jaar een nieuw convenant afsluiten. Het zal mij werkelijk een zalige zorg zijn.

Ik neem het iedere buitenstaander kwalijk als ze door gedram zorgen voor onderlinge irritatie tussen hulpverleners op de werkvloer.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat van: Sven82 link=msg=1466873 date=1481811725
Wie denk je wel niet dat je bent?


Wil je het echt graag weten en ontdekken?


Sven82

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 530
Wil je het echt graag weten en ontdekken?
Het verschil tussen letterlijk en figuurlijk blijft lastig zo te zien.


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,287
Citaat van: oma link=msg=1466875 date=1481811947
Ik zou het mijn mensen in ieder geval niet aan doen om ze uurtje les te laten geven door een rampenblogger van een lokale 112-website.
Derde geeuw.....

Jij hebt geen idee wat ik doe; aan wie ik allemaal informatie en beelden aanlever en hoe dat in het nieuws terecht komt; en hoe goed of hoe slecht wij samenwerken met de hulpdiensten in deze mooie regio. Ik heb je al eerder uitgenodigd: kom gerust in deze regio werken als er een leuke functie vrijkomt: dan komen we elkaar nog eens tegen, en kan je dat beter beoordelen. Gezellig; ik kijk ernaar uit!

Maar ik heb geen inzicht in jouw werkzaamheden, en ben niet in staat om die te beoordelen. Dus ik onthoud me van dergelijke denigrerende opmerkingen over wat je daar doet. Het zou je in ieder geval sieren als je hetzelfde over mijn werkzaamheden doet. Of: over de werkzaamheden en werkwijzen van de rest van de forumgebruikers.

Want volgens mij ben je in ieder geval niet 'ieders favoriete oma' hier.

Peen
Redacteur van


joops

  • gepensioneerd ambtenaar en oud bestuurder ABVA-KABO
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 121
Even een regeltje uit de voorwaarden van de politieperskaart, uitgegeven door de NJV in samenwerking met de politie:
Journalisten die in het bezit zijn van de landelijke politieperskaart kunnen hun werk uitoefenen in door de politie afgezette gebieden om verslag te doen van bijvoorbeeld ongevallen, demonstraties, rellen en calamiteiten.

Als een agent de journalist dan tegenhoudt met een door hem verzonnen reden, mag die reden dan in de krant komen? Dan is de ervaring dat de krant door de politie/brandweer gebeld wordt dat zij leugens verspreiden en wordt om rectificatie gevraagd.
Het in beslag nemen van fotokaartjes zonder reden is in Nederland strafbaar.

Dat er in veel andere landen geen persvrijheid is, is bekend. Maar dat hoeft niet te betekenen dat personen uit die landen het nederlands rechtssysteem aanvallen en vinden dat hun systeem beter is. (liegen tegen journalisten moet de regel zijn)


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat van: peen van dienst link=msg=1466885 date=1481812970
Derde geeuw.....

Jij hebt geen idee wat ik doe; aan wie ik allemaal informatie en beelden aanlever en hoe dat in het nieuws terecht komt; en hoe goed of hoe slecht wij samenwerken met de hulpdiensten in deze mooie regio. Ik heb je al eerder uitgenodigd: kom gerust in deze regio werken als er een leuke functie vrijkomt: dan komen we elkaar nog eens tegen, en kan je dat beter beoordelen. Gezellig; ik kijk ernaar uit!

Maar ik heb geen inzicht in jouw werkzaamheden, en ben niet in staat om die te beoordelen. Dus ik onthoud me van dergelijke denigrerende opmerkingen over wat je daar doet. Het zou je in ieder geval sieren als je hetzelfde over mijn werkzaamheden doet. Of: over de werkzaamheden en werkwijzen van de rest van de forumgebruikers.

Want volgens mij ben je in ieder geval niet 'ieders favoriete oma' hier.

Peen

Het klopt, ik heb geen idee aan wie jij informatie of beelden aanlevert en hoe jij samenwerkt met politie en de overige hulpdiensten. Ik wil niet eens samenwerken met journalisten of bloggers omdat ik mijn handen al vol heb aan samenwerken met politie, brandweer, kustwacht en ziekenhuizen. Als de dag komt dat slachtoffers van criminaliteit, brand of een ongeval mij laten weten dat ze het betreuren dat we slecht samenwerken met fotografen/journalisten zal ik meewerken aan een verbetertraject.

Bij mij staan burgers (slachtoffers/patienten) absoluut op nummer 1, vervolgens de mensen op werkvloer van ambulancedienst, brandweer, kustwacht en politie. Ik heb de professionele hulpverleners nog niet meegemaakt die mij kwalijk nemen dat ik weinig tot geen zin heb om met de media samen te werken. In de UK en Nederland heb ik ook diverse keren met journalisten te maken gehad. Ik heb er nooit zin in gehad. Ik hoef geen persoonlijke aandacht of een podium. Ik zou wel meewerken als het in voordeel van mijn patienten zou zijn.

Ik geef dagelijkse leiding aan de uitrukdienst van de ambulancedienst. Ik ben ook eindverantwoordelijk/operationeel commandant voor HART en special operations (gewapende paramedics die deel uit maken van anti-terreureenheden, arrestatieteams politie en speciale eenheden van kustwacht).

Ik ben nog nooit de favoriet van iedereen geweest omdat ik niet de vriend van iedereen wil zijn. Ik weet dat er overal, dus ook op dit forum mensen zijn die storen aan mij of mij ontzettend haten. Het kan mij niet schelen, ik trek het mij pas aan als patienten, familie van patienten, collega's en medewerkers zich zouden irriteren aan mij. In UK en Nederland hadden de mensen waar ik om geef ontzettend veel moeite met mijn vertrek. Ik zit nu 4 jaar in Qatar en mijn voornemen was om over twee weken met pensioen te gaan. Ik heb mij wederom om laten praten door mijn directeur en de mensen op de werkvloer. Het geeft mij persoonlijk de indruk dat ik toch iets goed doe waardoor het mij een rotzorg zal zijn wat de rest van mij denkt.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat van: joops link=msg=1466891 date=1481813478

Dat er in veel andere landen geen persvrijheid is, is bekend. Maar dat hoeft niet te betekenen dat personen uit die landen het nederlands rechtssysteem aanvallen en vinden dat hun systeem beter is. (liegen tegen journalisten moet de regel zijn)

Ik kom uit Nederland, ik val het Nederlands rechtssysteem niet aan. Het zal mij een rotzorg zijn als al die NVJ-leden en kaarthouders onder het afzetlintje door mogen als er een kat in de boom zit of waterleiding lek is geraakt.

Ik heb alleen gezegd dat bij een explosie in of nabij een voertuig van de politie, politiebureau, DSI/anti-terreureenheden het doel de middelen heiligt.

Ik heb er ook een probleem mee dat men niet in staat is om oude regels bedacht in de vorige eeuw aan te passen. Als alle alarmmeldingen direct op twitter en P2000websites staan weet je dat je in 2016 een zootje pubers, werklozen en AOW-ers bij het afzetlintje krijgt. Het is doorgeslagen als je ze allemaal wilt beschouwen als journalist.

Het is zorgt ervoor dat er bij een brandje meer en sneller journalisten vrij instromen dan er brandweervrijwilligers vrij instromen.

Het zorgt ook voor triest gedrag van professionele hulpdiensten zoals te zien is op de diverse YouTube kanalen van zwaailichtfanboys. Je ziet een paar pubers filmen bij een lekke waterleiding in Zierikzee en vervolgens een volwassen persvoorlichter van de brandweer die vragen van de journalisten voor de draaiende camera gaat beantwoorden, vervolgens denk je de stoere politiepersvoorlichter zal de pubers zeggen dat ze ergens anders moet gaan spelen maar als argeloze kijker ga je ontdekken dat de met belastinggeld gefinancieerde persvoorlichter van politie ook een persverklaring namens de Hermandad gaat afleggen voor de camera van de kinderen.

Als er toch mensen zijn die vinden dat ik het Nederlandse rechtssysteem aanval moeten ze zich goed realiseren dat een simpele bevelvoerder van de brandweer in Brabant volgens de bazen van de Veiligheidsregio al een voorbeeldfunctie heeft. Als hij een voorbeeldfunctie heeft dan hebben volksvertegenwoordigers in de 2e kamer het ook. Als een politicus het fundament onder onder democratische rechtsstaat onder vuur mag nemen mag ik als Nederlandse burger best iets vinden over de omgang met de "pers" tijdens of na een mogelijke terreuraanslag.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: oma link=msg=1466902 date=1481814554
In UK en 1. Nederland hadden de mensen waar ik om geef ontzettend veel moeite met mijn vertrek. Ik zit nu 4 jaar in Qatar en mijn voornemen was om over twee weken met pensioen te gaan.2. Ik heb mij wederom om laten praten door mijn directeur en de mensen op de werkvloer. Het geeft mij persoonlijk de indruk dat ik toch iets goed doe waardoor het mij een rotzorg zal zijn wat de rest van mij denkt.
1.Vwb Nederland heb ik de nodige uitermate positieve reacties n.a.v. de medische hulp, betrokkenheid en nazorg door U vwb o.a. kinderen gelezen.
2.Bij deze van harte gefeliciteerd met de waardering door uw directeur en de mensen op de werkvloer.


Hulpverleningsforum

  • Forum Moderator
  • Senior gebruiker
  • *****
  • Berichten: 1,057
    • HVforumNL
Herhaalde oproep om on-topic te blijven over het werken van de journalistiek voor en achter het afzetlint tijdens incidenten.

Persoonlijke discussies over de werkwijze in andere landen en de positie van mensen zijn niet ter zake dienende en worden verwijderd.

^DiNozzo


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Citaat van: Thor link=msg=1466858 date=1481808361
@ Omwonenden : Iemand van de Ijmuidercourant is kennelijk op enig moment wel tot de heer Molenaar weten door te dringen.
Ja kunst. Twee dagen later ;-)


Citaat van: oma link=msg=1466859 date=1481808989
Inderdaad, een politieman moet jou eerst vertellen of hij iets van jou wil/verwacht of dat hij door zijn chef "gedwongen" is.
Het is gewoon verstandiger om even te vertellen waar het vandaan komt. Dan kom je beter over als met het amateurisme wat hij nu getoond heeft.