Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?

Auteur Topic: Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?  (gelezen 572108 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Fletwed

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 995
Citaat van: oma link=msg=1466601 date=1481711214
De laatste aanslag in Frankrijk is al een tijdje geleden, tot op de dag van vandaag kent men daar de noodtoestand.

Die noodtoestand is er al een half jaar niet meer  ;)


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat van: Fletwed link=msg=1466990 date=1481834848
Die noodtoestand is er al een half jaar niet meer  ;)

Oke, bedankt voor de informatie

Citaat
10 december 2016

De Franse regering zal het parlement voorstellen om de noodtoestand in het land te verlengen tot 15 juli 2017.

De noodtoestand werd in november 2015 ingesteld vanwege de aanslagen in Parijs. Het geeft de politie meer bevoegdheden bij bijvoorbeeld huiszoekingen en arrestaties.

http://www.nu.nl/terreur-in-europa/4363442/regering-frankrijk-wil-noodtoestand-verlengen-vanwege-verkiezingen.html


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Citaat van: Ko van Leeuwen link=msg=1467007 date=1481839393
In close-up de inzet van de DSI te filmen? Ik zie alleen maar iemand die per brancard naar de ambulance wordt gebracht.
Ik vermoed dat Joost deze bedoeld: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?msg=1410180

Citaat van: Ko van Leeuwen link=msg=1467007 date=1481839393
Ik zie alleen maar iemand die per brancard naar de ambulance wordt gebracht.
Dit incident is eerder uitgebreid besproken op het forum, hier: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=93458.0
Samen sterk in de hulpverlening!


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: Ko van Leeuwen link=msg=1467007 date=1481839393
In close-up de inzet van de DSI te filmen? Ik zie alleen maar iemand die per brancard naar de ambulance wordt gebracht.

Waarbij verschillende uitvoeringen "gele jassen" etc. elkaar min of meer verdringen.


Hulpverleningsforum

  • Forum Moderator
  • Senior gebruiker
  • *****
  • Berichten: 1,057
    • HVforumNL
Citaat van: Thor link=msg=1467022 date=1481841586
Waarbij verschillende uitvoeringen "gele jassen" etc. elkaar min of meer verdringen.

Nogmaals, dat incident is meer dan een jaar geleden al uitgebreid besproken op het forum: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=93458.0 en dat gaan we niet nog eens overdoen hier!

^Live


Hulpverleningsforum

  • Forum Moderator
  • Senior gebruiker
  • *****
  • Berichten: 1,057
    • HVforumNL
Alle berichten over het filmpje en de bevoegdheden van een BOA OV afgesplitst naar http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=101053.0

^DiNozzo


Sem van der Wal

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 535
Gisteravond was ik omstreeks 21:00 uur een serie foto's aan het maken op station Amsterdam Centraal in de context: 'station uitgestorven, treinen rijden niet vanwege oudejaarsavond'. Volgens de regels van de NS mag dit gewoon. Komt er na een tijdje een hoofdagent dat ik niet mag fotograferen. Ik leg rustig uit dat het volgens de NS gewoon mag, maar daar had hij geen boodschap aan. "Op bepaalde plekken in Nederland, zoals Schiphol, mag gewoon niet gefotografeerd worden." "Wat wel en niet mag van de NS maakt in deze situatie niks uit."

Ik vind dit nog wel een harde uitspraak wat een interessante discussie kan worden. In hoeverre heeft deze man gelijk en waar staat dan dat dit niet mag? Wat was er gebeurd als ik wél door had gefotografeerd? Heeft het nog zin om hierover contact op te nemen met afdeling communicatie?


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,952
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Het is niet het moment, maar op een andere dag had ik me laten aanhouden. Dan had je nog betaald gekregen ook voor je serie foto's.

Wat een onzin, die agent maakt toch niet uit waar jij je foto's maakt. Hij heeft wel in 1 ding gelijk: "Wat wel en niet mag van de NS maakt in deze situatie niks uit.", alleen hij vergeet er bij te melden dat zijn mening ook niet uitmaakt.


Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Ligt er maar net aan op wat voor manier je daar aan het fotograferen bent. Als je daar aanwezig was om foto's te maken voor werkdoeleinden, dan is het inderdaad niet toegestaan, tenzij je een toestemmingsbrief hebt van NS / ProRail. Zie http://nieuws.ns.nl/filmen-en-fotograferen - Dus in die zin heeft de hoofdagent gelijk. Maar als jij daar voor privé doeleinden staat om foto's te maken, dan kan hij daar niks tegenin brengen. Hoe dan ook, ik heb o.a. ook op Amsterdam CS regelmatig zeer uitgebreide fotoseries gemaakt voor werkdoeleinden en ik ben slechts 2x aangesproken door agenten, beide keren gewoon 'informeel' informerend (goh, welke camera gebruik jij nou? En waar maak je de foto's voor?)

Wel moet je op het/een station in het bezit zijn van een geldig vervoersbewijs. Maar dat staat los van deze discussie.
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon


Sem van der Wal

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 535
Citaat van: Haageneesch link=msg=1470558 date=1483297097
Het is niet het moment, maar op een andere dag had ik me laten aanhouden. Dan had je nog betaald gekregen ook voor je serie foto's.

Wat een onzin, die agent maakt toch niet uit waar jij je foto's maakt. Hij heeft wel in 1 ding gelijk: "Wat wel en niet mag van de NS maakt in deze situatie niks uit.", alleen hij vergeet er bij te melden dat zijn mening ook niet uitmaakt.

Op een andere dag had ik dit inderdaad overwogen. Gisteren kon ik het risico niet lopen om niet op te komen dagen bij een fotoklus omdat ik aangehouden was. Staat niet zo goed bij de opdrachtgever  :D

Citaat van: Stefan Verkerk link=msg=1470560 date=1483297978
Ligt er maar net aan op wat voor manier je daar aan het fotograferen bent. Als je daar aanwezig was om foto's te maken voor werkdoeleinden, dan is het inderdaad niet toegestaan, tenzij je een toestemmingsbrief hebt van NS / ProRail. Zie http://nieuws.ns.nl/filmen-en-fotograferen - Dus in die zin heeft de hoofdagent gelijk. Maar als jij daar voor privé doeleinden staat om foto's te maken, dan kan hij daar niks tegenin brengen. Hoe dan ook, ik heb o.a. ook op Amsterdam CS regelmatig zeer uitgebreide fotoseries gemaakt voor werkdoeleinden en ik ben slechts 2x aangesproken door agenten, beide keren gewoon 'informeel' informerend (goh, welke camera gebruik jij nou? En waar maak je de foto's voor?)

Wel moet je op het/een station in het bezit zijn van een geldig vervoersbewijs. Maar dat staat los van deze discussie.

Op de pagina waar jij naar linkt staat: "Voor journalistieke opnamen in stations en op perrons geldt het principe van vrije nieuwsgaring, dat mag dus zonder toestemming vooraf. Wel raden wij aan om van tevoren contact te leggen met Persvoorlichting."

Is dus geen toestemming voor nodig. Zoiets dergelijks heeft destijds staatssecretaris Teeven ook gezegd in 2011.

Overigens was ik daar wel voor werk aanwezig, maar de agent heeft niet gevraagd wat mijn motivatie was.