Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?

Auteur Topic: Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?  (gelezen 572352 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Was het CS en omgeving niet tot een of ander risicogebied bestempeld i.v.m de vuurwerkshow?


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,287
Mee eens. Een NS station is een voor publiek vrij toegankelijke plaats. Juridische term is "niet aan de openbaarheid onttrokken" maar juist dat: openbaar.

En dat betekent dat je daar dus mag fotograferen. Wel heb ik ooit iets gelezen over "flitsen in de richting van machinist" i.v.m verblinden, maar dat is logisch (en met de moderne camera's....). Ik flits tenslotte ook een rijdende automobilist niet vol in zijn snufferd.

Dit stamt al uit 2007....

Citaat van: Bert65 link=msg=1470571 date=1483299441
Was het CS en omgeving niet tot een of ander risicogebied bestempeld i.v.m de vuurwerkshow?
Was die vuurwerkshow in de hal van het station, of reed de journalist daar rond in die hal in een truck met oplegger ? Sinds wanneer is het 'bestempelen tot risicogebied' een geldige reden om fotograferen te verbieden ? Dan moet je toch meer denken aan noodverordeningen etc.

Peen
Redacteur van


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Citaat van: peen van dienst link=msg=1470574 date=1483299772

Was die vuurwerkshow in de hal van het station, of reed de journalist daar rond in die hal in een truck met oplegger ? Sinds wanneer is het 'bestempelen tot risicogebied' een geldige reden om fotograferen te verbieden ?
Peen
Ik stel een normale vraag. Is het dan moeilijk om een normaal antwoord te geven?
Citaat van: peen van dienst link=msg=1470574 date=1483299772

 Dan moet je toch meer denken aan noodverordeningen etc.

Peen
Dit was beter geweest, eventueel met aanvullinkje dat er geen noodverordening gold. 98uiye


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,287
Citaat van: Bert65 link=msg=1470579 date=1483300807
Ik stel een normale vraag. Is het dan moeilijk om een normaal antwoord te geven?
Rustaaaggghhhh.... Was geen persoonlijke aanval op jou.

Ik wil alleen maar aangeven dat bepaalde grondrechten weliswaar in extreme situaties ingeperkt mogen worden; maar dat er dan wel iets meer aan de hand moet zijn dan 'een vuurwerkshow in de buurt'. Ik denk bijvoorbeeld aan het 'gedoe' rond de noodverordening in Luttelgeest.

En ja: eventuele 'huisregels' van de NS zijn natuurlijk ook ondergeschikt aan de landelijke wetgeving. Als iemand in een verder lege stationshal fotografeert, niemand hindert en noem maar op...

Peen
Redacteur van


Schuimpie

  • Aspirant hoofdagent Eenheid Amsterdam, Vrijwilliger BrandweerAA, oud 112-journalist
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 226
Tijdens de laatste editie van SAIL wilde ik voor een opdrachtgever foto's maken van de drukte in de stationshal van het Centraal Station in Amsterdam. Omdat ik al een beetje de bui zag hangen, ben ik op twee hoofdagenten afgestapt, mezelf gelegitimeerd met NVJ perskaart en uitgelegd dat ik wat foto's zou maken.

Agent 1 vertelde dat het niet mocht, want 'Veiligheidsrisicogebied'. Agent 2 trok dat oordeel van zijn collega in twijfel, omdat ik journalist was. Navraag van de agenten bij hun chef via de mobi resulteerde niet in een duidelijk antwoord.

Uiteindelijk hebben de agenten mij foto's laten maken, met dien verstande dat ik kon worden aangemerkt als 'goed volk'. Zouden de vraag wel intern uitzetten. Ik heb er achteraf weinig aandacht aan besteed, maar vind het best interessante materie.
Mvg, Nickelas -Alle uitspraken en meningen zijn op persoonlijke titel-


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,952
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Tsja. Een veiligheidsrisicogebied belemmert je niet in het fotograferen van zaken. Hooguit op het meesleuren van grote bagage (want...) of dat zonder aanleiding gefouilleerd kan worden, zonder aanleiding om ID vragen.


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194


Het is niet het moment, maar op een andere dag had ik me laten aanhouden. Dan had je nog betaald gekregen ook voor je serie foto's.
Ik ga niks zeggen of vinden van dit incidentje.

Maar als dit het doel is om je vervolgens zo op te stellen bij incidenten/meningsverschillen, zegt dit veel over jou als persoon.


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Citaat van: CopVR3 link=msg=1470722 date=1483351466
Ik ga niks zeggen of vinden van dit incidentje.

Maar als dit het doel is om je vervolgens zo op te stellen bij incidenten/meningsverschillen, zegt dit veel over jou als persoon.
En dit zegt veel over jou ;-) Een agent die zelf dingen verzint kan je niet bagatelliseren tot incidentje. En het sarcasme van Haageneesch ontgaat je kennelijk.


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,952
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Citaat van: CopVR3 link=msg=1470722 date=1483351466
Ik ga niks zeggen of vinden van dit incidentje.

Maar als dit het doel is om je vervolgens zo op te stellen bij incidenten/meningsverschillen, zegt dit veel over jou als persoon.
Of ik nu sarcastisch was of niet, maar 'meningsverschil'? Even hoor, maar ik kan er voor worden aangehouden als ik niet luister naar jouw 'mening', als die afwijkt van de wet omdat het jou 'even goed uitkomt'.

Je moet eens weten hoeveel agenten er in mijn werkgebied een verbale tik hebben gekregen van de baas omdat ze mij wegstuurden of bijna aanhielden omdat het 'even niet uitkwam', hun 'mening' dus. Om meningen van agenten te voorkomen hebben we wetten die aangeven in welke kaders ze moeten en mogen werken. Ik mag foto's maken van alles wat ik wil, ook als het jou (of je collega's) niet uitkomt. Je denkt toch niet dat de eerste agent die mij dreigt met aanhouding omdat ik een foto maak van een slachtoffer nog geboren moet worden?


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Of ik nu sarcastisch was of niet, maar 'meningsverschil'? Even hoor, maar ik kan er voor worden aangehouden als ik niet luister naar jouw 'mening', als die afwijkt van de wet omdat het jou 'even goed uitkomt'.

Ik mag er van uit gaan dat de gemiddelde agent naar eer en geweten handelt.
Wij werken vaak vanuit hectiek en ik heb geen zin in discussies met "journalisten".
Ik heb wel wat anders aan mijn hoofd.
Hoewel ik mbt pers zeker niet moelijk ben en veel meer toelaat dan de ppk schrijft is het wel zo dat als ik een incident behandel, ik het laatste woord heb.
Als ik iets doe heb ik er een reden voor en ik ben niet iemand die dat 3 keer gaat vragen. Het is niet zwart wit.

Ik ga geen onzin excuusjes verzinnen om de pers weg te jagen want ik heb er vrijwel nooit last van. Sterker ik vind ze in veel gevallen een meerwaarde bij een incident.
Vandaar ook altijd de prettige samenwerking waar je vaak meer ruimte krijgt.

Maar als ik b.v. de pd beheer, en dat doe ik geregeld, dan is het geen plek voor "ja maar"-discussies. Ik handel binnen de kaders. Is er sprake van een niet in te schatten gevaarlijke situatie of pd vervuiling dan ga ik handelen.

Wordt er niet geluisterd, ga je mee. Of iemand nu pers is of niet.
En daar mag een chef later van alles van vinden.